Gå til innhold

Spiser veganere veldig variert som de sier?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er veganer. I løpet av den siste måneden har h*n spist:

Potet, søtpotet, kålrot, blomkål, brokkoli, thailandsk brokkoli, stangselleri, rotselleri, løk, rødløk, hvitløk, purre, vårløk, paprika (gul, rød, grønn, hvit og spisspaprika), chili, jalapeños, fennikel, artisjokk, tomat, agurk, squash (gul og grønn), aubergin, butternut squash, vanlig gresskar, et eller annet sært gresskar jeg ikke vet hva heter, avokado, spinat, grønnkål, rosenkål, ocra, vannkastanje, reddiker, bønneskudd, palmehjerte, sukkererter, isbergsalat, hjertesalat, ruccola, erter, brekkbønner og oliven(svarte og grønne).

Sjampinjong, aromasopp, shitakesopp og kantarell.

Eple, pære, banan, druer (grønne, røde og blå), honningmelon, cantalopemelon, appelsin, kokos og choyote.

Blåbær, rips, bringebær, solbær, multe, tranebær og tyttebær.

Kidneybønner, pintobønner, svarte bønner, brune bønner, kikerter (røde og vanlige), orcabønner (svarte og røde), favabønner, navy beans, mungbønner, brune linser, røde linser, svarte linser, edemamebønner, splitterter og gule og grønne erter.

Mungbønnespirer, alfalfaspirer, krydderkarse og reddikspirer.

Hvete (fin og grov), rug, havre, bygg, spelt (fin og grov), einkorn, emmer, bokhvete (hel og mel), quinoa (vanlig og rød, hel, flak og mel), hirse (vanlig, brun og teff, hel, flak og mel), linsemel, kikertmel, basmatiris, grov ris og grøtris.

Frisk timian, rosmarin, oregano, basilikum, koriander, gressløk, persille, dill og mynte.

Peanøtter, cashewnøtter, hasselnøtter, mandler, pistasjenøtter, brasilnøtter, valnøtter og pekannøtter.

Solsikkefrø, gresskarfrø, sesamfrø, linfrø, valmuefrø (blå og hvite) og chiafrø.

Olivenolje, rapsolje, druekjerneolje, kokosolje og solsikkeolje.

Svart, grønn og hvit te.

Kakao, carob, sukker, lønnesirup, eddik av ulike slag, vaniljepulver, soyasaus, gjær, natron og bakepulver.

Rundt 40 ulike krydder. 

Jeg har trolig glemt noe her, men tror det meste er blitt med. Synes du dette virker veldig ensformig? Hvor mange ulike råvarer spiser en vanlig kjøtteter i løpet av en måned, tror du? 

Anonymkode: 70745...9d4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det ser ut som de fleste veganere ikke spiser så mye soya og erstatningsprodukter for kjøtt som jeg trodde og det er bra. Men er det ikke sunt å spise soya egentlig? På mange veganske produkter står det fri for soya/soy free, da tenker jeg at en del vil unngå å spise soya eller? Er det litt som palmeolje (at det ikke er bra for helsa)? 

Også har jeg et spørsmål til veganere; savner dere dessert/godteri produkter som ikke veganere spiser f.eks; Freia Melkesjokolade, Haselnøtt, firkløver, japp, snickers, mars, milkyway, twix, non stop, bounty, Smash, Henning olsen-type is, smør bukk karameller, nutella/nugatti, Kinder sjokolader, Kvikk Lunsj/Kit Kat, Freia/Nidar påskeegg, andre typer sjokolade som inneholder kumelk og andre animalske godterier osv....?

Anonymkode: 5d2d0...2ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også har jeg et spørsmål til veganere; savner dere dessert/godteri produkter som ikke veganere spiser f.eks; Freia Melkesjokolade, Haselnøtt, firkløver, japp, snickers, mars, milkyway, twix, non stop, bounty, Smash, Henning olsen-type is, smør bukk karameller, nutella/nugatti, Kinder sjokolader, Kvikk Lunsj/Kit Kat, Freia/Nidar påskeegg, andre typer sjokolade som inneholder kumelk og andre animalske godterier osv....?

Jeg kan svare for samboeren min. Nei, h*n savner ikke produktene i seg selv, men savner enklere tilgjengelig godteri, kosemat og "spis i farten"-mat. 

Anonymkode: 70745...9d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det ser ut som de fleste veganere ikke spiser så mye soya og erstatningsprodukter for kjøtt som jeg trodde og det er bra. Men er det ikke sunt å spise soya egentlig? På mange veganske produkter står det fri for soya/soy free, da tenker jeg at en del vil unngå å spise soya eller? Er det litt som palmeolje (at det ikke er bra for helsa)? 

Soyafritt er fordi folk er allergiske.

Det finnes flust av veganske desserter,sjokolader,godteri osv så lider ingen nød. Og Hennig Olsen har nå flere veganske iskremer. Ellers har Ben and jerry kommet med vegansk is. Pluss andre produsenter. 

Men uansett så er ikke mine smaksløker viktigere enn lidelsen dyrene må igjennom for å lage de produktene du nevner

Anonymkode: 85537...134

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de lyve om det? Hvorfor tviler du på det de sier til deg?
De jeg kjenner som er veganere og vegetarianere spiser hvertfall mye mer variert enn hva jeg som kjøtteter spiser, som rullerer på fire forskjellige kjøttretter i uka, med nesten samme type kjøtt hver gang (kjøttdeig, kjøttboller, kjøttkaker og kylling) og største variasjonen er mellom ris og poteter :P

Anonymkode: 0df27...0a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Soya er ikke usunt nei, men det er et allergen som enkelte kan være allergiske mot. Derfor merkes det. Det spises veldig mye edamamebønner og tofu i Asia, ikke usunt i det hele tatt. 

Savner ikke nødvendigvis snacks og godteri fordi det finnes mange gode erstatninger (dersom man tar med utenfor norge) og man kan lage masse godt selv også dersom man har normale kokkeferdigheter. Tilgjengeligheten derimot er det verre med, f.eks. litt sårt å være gjest og få tilbudt en skål med freia melkesjokolade når man ikke kan spise det selv og ikke har annen snacks tilgjengelig. Lett å føle set litt utenfor, men det er et luksusproblem. 

Anonymkode: 72629...040

AnonymBruker
Skrevet

Inte jag. Jag eter linsepure til frokost, linseburger til lunch, linsesuppe till midda och linsegrøt til kvelds :sikle:

Anonymkode: afde0...842

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Soya er ikke usunt nei, men det er et allergen som enkelte kan være allergiske mot. Derfor merkes det. Det spises veldig mye edamamebønner og tofu i Asia, ikke usunt i det hele tatt. 

Savner ikke nødvendigvis snacks og godteri fordi det finnes mange gode erstatninger (dersom man tar med utenfor norge) og man kan lage masse godt selv også dersom man har normale kokkeferdigheter. Tilgjengeligheten derimot er det verre med, f.eks. litt sårt å være gjest og få tilbudt en skål med freia melkesjokolade når man ikke kan spise det selv og ikke har annen snacks tilgjengelig. Lett å føle set litt utenfor, men det er et luksusproblem. 

Anonymkode: 72629...040

Nå tar Norge seg mer og mer opp også :)

Anonymkode: 85537...134

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Å like mat eller ikke er ikke grunnen til at jeg er veganer. Jeg mener det er feil å skade og drepe dyr og mennesker (så lenge det ikke er i selvforsvar og den slags). Jeg mener det er feil å drepe fordi man liker smaken. Det er sikkert godterier laget av hundedeler i Kina, ville du spurt dem om de savnet hundekjøtt og godterier av hund om de hadde flyttet hit?

Når det gjelder godterier er det uansett ikke noe jeg tenker over i hverdagen. Det finnes en del vegansk godteri, men det er ikke noe jeg spiser mye av. Når jeg spiser godterier ender jeg som regel opp med å tenke at det hadde vært mye bedre å spise linselasagne eller noe annen digg mat, det smaker bedre. 

Det jeg savner mest er å spise hvetemat og øl, men ikke fordi jeg er veganer, fordi jeg har IBS og tåler det ikke lenger. Savner ikke kjøtt og den slags (assosierer det med døde dyr og det er mer trist enn noe annet. Spesielt å tenke på at små, glade og lekende lam blir drept på rullebånd er et tragisk bilde), men savner hveteprodukter 

Anonymkode: e1c85...1fc

AnonymBruker
Skrevet
På 6.4.2018 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Ikke egentlig. Spiser f.eks. sjokolade med rismelk, som er veldig godt. Mye av smågodt er spiselig for veganere, og potetgull etc. 

Litt på siden, men da jeg fremdeles spiste kumelk så syntes jeg faktisk at Freia-sjokoladen var veldig middelmådig. Som barn husker jeg at den var god, men de siste årene har den bare smakt søtt. Tror de har mindre og mindre kakao i sjokoladen og mer sukker, har lest noe om det et sted. Så at jeg ikke kan spise Freia gjør meg ingenting. 

Fløteiskrem skal jeg innrømme at jeg savner på en varm sommerdag. Men sorbet er godt det også.

Anonymkode: 1dbbb...c16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Soya er sunt, det inneholder alle de essensielle aminosyrene og er derfor (i likhet med kjøtt) en fullverdig proteinkilde. Men noen har soya-allergi, så vil tro det er derfor de skriver "soy free". 

Selv drikker jeg en del soyamelk (proteinrikt og inneholder kalsium og B2+B12), bruker havrefløte til matlaging, spiser av og til "salami" lagd av seitan (proteinrikt), vegetarpostei (fiber), næringsgjær (rikt på b-vitaminer), rapskokossmør (sunt fett), soyayoghurt (kalsium og proteiner). En sjelden gang vegansk pølse lagd av soya. Bruker aller mest bønner, linser og kikerter til middagsretter, og det inneholder bl.a. mye proteiner, jern, magnesium, fiber++. Til taco steker jeg f.eks. linser med tacokrydder og vann, og så bruker jeg Oatly rømme (basert på havre). Til pizza bruker jeg GoVegan sin revne ost, eller Coop sin (de har en vegansk pizzaost). Spiser mye korn og frø/kjerner, frukt og bær, grønnsaker, havregryn, nøtter, mørk sjokolade osv. Spiser mer variert enn jeg gjorde før jeg ble veganer (seks år siden), og blodprøvene mine er fine. 

Anonymkode: 24abf...f79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å svare på dette. Savner ikke dette da det finnes så masse veganske godterier og desserter. Sjokade og first price nøttepålegg er vegansk, så savner ikke nugatti. Hennig Olsen har jo både vegansk kroneis og en vegansk kokosis med sjokoladesaus, så nei, det savner jeg ikke. Er så mange gode veganske sjokolader (noen typer Vivani, ichoc, seed & bean, Coop sin mørke kokesjokolade + mintsjokolade og appelsinsjokolade fra Coop). Savner ingenting egentlig. :) Men det er en vanesak. 

Anonymkode: 24abf...f79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært veganer i 10 år, spiser mer variert nå som veganer enn da jeg spiste kjøtt. Bruker aldri erstatninger. Har aldri hatt så gode blodprøver som nå. Aldri hatt så mye overskudd og energi som nå. Har to barn, begge lever vegansk.

Men syns det er litt viktig å skille mellom det å spise mat fritt for animalske produkter og veganisme. Dette er en livsstil og en leveretning. Alt er fritt for dyr, sko, klær, lim, sminke, ALT. Derfor syns mange det er stress å være vganer og gjør det ikke.

Anonymkode: fa6ca...913

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vært veganer i 10 år, spiser mer variert nå som veganer enn da jeg spiste kjøtt. Bruker aldri erstatninger. Har aldri hatt så gode blodprøver som nå. Aldri hatt så mye overskudd og energi som nå. Har to barn, begge lever vegansk.

Men syns det er litt viktig å skille mellom det å spise mat fritt for animalske produkter og veganisme. Dette er en livsstil og en leveretning. Alt er fritt for dyr, sko, klær, lim, sminke, ALT. Derfor syns mange det er stress å være vganer og gjør det ikke.

Anonymkode: fa6ca...913

Hvorfor er det viktig? Det viktigste er vel at flere tar flere valg som beskytter dyrene? Jeg gir en god faen i hva folk kaller seg, spiser plantebasert er det viktigere. Ingen trenger å være perfekt fra dag 1. Gradvis endring og åpenhet for endring er viktigere enn semantikk

Anonymkode: e1c85...1fc

Skrevet
På 4/6/2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Hvor variert veganere spiser, er jo individuelt. Noen er mer utforskende som personer, mens andre er vanedyr. På samme måte som at noen kjøttspisere stort sett lever på kyllingfilet og ris til middag, eller grandis, mens andre disker opp med ulike eksotiske retter. 

Jeg er nesten 100% veganer, liker å lage mat og føler jeg spiser temmelig variert, uten erstatningsprodukter. Nå i påsken og i uka etterpå har jeg spist blant annet:

-Thai curry med kokosmelk og masse forskjellige grønnsaker og ris

-Pasta med rødvinskokt tomatsaus og grillet aubergine

-Stekte poteter med spicy salsa, grillet squash, kikerter og koriander

-Bulgursalat med avokado, olivenolje, pinjekjerner, tomater, diverse grønt

-Falafel med hummus

-Veggis-sushi med avokado, sukkerterter og agurk inni risrullene i stedet for laks. Soyasaus, ingefær og wasabi som normalt

Til frokost og lunsj kan vi jo spise brød og knekkebrød slik de fleste andre. Jeg har som regel hjemmebakte brød i frysen, og lager sandwicher med f.eks. hummus, diverse grønnsakspateer, peanøttsmør, syltetøy, banan.. Drikker vann, juice, kaffe eller te, og innimellom en latte med mandelmelk. Snacker ofte på nøtter for litt ekstra fett i kostholdet.

Anonymkode: 1dbbb...c16

Så inspirerende. Så mye god mat!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...