AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #1 Skrevet 4. april 2018 Hei! Hvor mye har du i studielån hver mnd og hvor mye penger får du fra jobb? Hva bruker du det på? Hvor mye i mat, leilighet, fritid, alkohol? Jeg har en hobby som koster 2500 kr hver mnd. Jeg skal studere nå til høsten, og lurer virkelig på hvordan jeg skal greie det. Lurer også på om det er verdt det, men jeg skal jo vær lykkelig også da under studietida, og dette er en hobby jeg bruker tid på hver eneste dag... Anonymkode: c3323...4f6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #2 Skrevet 4. april 2018 Du kan nok fortsatt fortsette med hobbyen din, men da må du skaffe deg en grei deltidsjobb og gjerne også bo litt billig (og kanskje også kutte ut ferie). Hvor billig man klarer å finne bolig for kan ha mye å si. Med mindre en har valgt å ta opp mindre studielån får alle det samme beløpet hver måned. For 2018 - 2019 kommer studenter til å få 116 000,-. Det er i gjennomsnitt 9666,- per måned. Anonymkode: 946aa...ed0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #4 Skrevet 4. april 2018 Da jeg startet å studere for 8 år siden klarte jeg faktisk å spare penger, selv om jeg kun levde på studielån Kan legge til at jeg verken drakk alkohol, røyket eller snuset og generelt ikke gikk ut noe særlig Gikk mest i filmkvelder hjemme med venner 👍🏻 Så kun mat til megselv, som er ganske småspist. Er vokst opp på slike "billigbrød" så sparte en del på slikt og Utover årene som student, stoppet sparingen opp, da jeg levde ut min hobby: film, tv og spill Ble en del nye filmer her og der, en ps3, spill til den, spill til PC, ny PC... ja, koste meg veldig. Hadde alltid sommerjobber, så hadde alltid en buffer i banken. Etter endt utdanning hadde jeg en liten slant på kontoen som jeg klarte å kjøpe meg en "ny" bil for Så om du ønsker å fortsette med hobbyen din, klarer du alltids å få det til, men du blir nødt til å ofte noe. Om det er tid, pga jobb, eller allohol, eller... ja ... Anonymkode: 044b9...748
vscare Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 (endret) Har fullt studielån, som er 7975,- i måneden, og rundt 20k i august og januar, og jobber inn alt fra 5k til 20k hver måned, avhengig av hvor mange vakter jeg velger å takke ja til. Utenom faste utgifter (leie, strøm, internett, mobil), som kommer på ca. 6000,- i måneden så bruker jeg i hovedsak penger på mat egentlig. Jeg bruker en del penger på mat da, mer enn det som er nødvendig for én person, men det er nå sånn jeg velger å prioritere pengene mine; hadde jeg hatt lyst kunne jeg ha klart meg på 1500,- på mat i måneden. I blant blir det mye shopping, og tidvis går det også en del penger på moro (småturer, fest, osv.), også er det alltid noe ekstra som trengs - ble brått syk og måtte ha en legetime, løpeskoene ble ødelagte og måtte erstattes, sengetøyet har blitt fullt av flekker og hull og må kastes, noen har bursdag og man vil kjøpe bursdagsgave og gå på bursdagsfesten, osv. Gjennomsnittlig har jeg et månedlig forbruk på rundt 13.000,- (inkludert faste utgifter), men det kunne ha vært betraktelig mindre hvis jeg hadde valgt å prioritere annerledes. Nå har jeg nylig kvittet meg med en dyr uvane, så det månedlige forbruket vil gå ned med rundt 2.500,- framover. Skal du ha en hobby som koster 2500,- i måneden så må du nok skaffe deg en jobb på siden av studiene med mindre du får bo tilnærmet gratis. Men det skal ikke mer enn mellom to og fire vakter til i måneden for å tjene inn det beløpet (avhengig av lønn + lengde på vaktene), så det burde la seg gjøre, samme hvor krevende studie du skal gå Det er viktig å ha det gøy og å klare og koble ut som student, så jeg ville ikke ha gitt opp hobbien i alle fall, spesielt ikke når det er noe du fra før bruker såpass mye tid på. Lykke til! Endret 4. april 2018 av vscare 1
Lazerpannette Skrevet 4. april 2018 #6 Skrevet 4. april 2018 Jeg har fullt studielån på 7975kr. I tillegg til det jobber jeg nattevakt i deltid. Tjener ca 10 000kr i måned etter skatt. Bor hjemme hos foreldrene mine, dermed slipper jeg å betale for maten, husleie og andre typer ting. Jeg har en månedlig forbruk på 3000 +/-, alt fra mat, restaurant, skole stuff, alkohol og klær. Jeg bruker også en del på reiser og turer. Reiser 1-4 turer i året og bruker gjennomsnittlig 7000kr pr tur. De resterende beløp går til boligsparing. Det er akseptabelt å bruke pengene på hobby. Men prioriter alltid de faste og prioriterte utgifter. De du står igjen kan du bruke på hobbyen din
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #7 Skrevet 4. april 2018 Du kan nok fint fortsette med hobbyen din dersom du får deg en deltidsjobb utenom Selv har jeg ikke tid til deltidsjobb og må derfor klare meg på et månedlig beløp på ca. 8000 kr. Det går, men man må tenke strategisk over hva man bruker penger på og legge til budsjett. Jeg studerer i Oslo og har en husleie på ca. 5500 i måneden, drikker svært sjeldent alkohol, fester ikke, røyker ikke, drikker ikke, reiser ikke på ferier, og shopper heller ikke. Man skal leve litt som student, men det er viktig å ikke bruke mer enn man har råd til heller. Prøv å godta at du vil ha dårlig råd i 3-5 år og gjør det beste ut av situasjonen. Likevel er det selvsagt mulig å fortsette med hobbyer dersom du prioriterer riktig. Anonymkode: 619f8...dcf
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #8 Skrevet 4. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Hvor mye har du i studielån hver mnd og hvor mye penger får du fra jobb? Hva bruker du det på? Hvor mye i mat, leilighet, fritid, alkohol? Jeg har en hobby som koster 2500 kr hver mnd. Jeg skal studere nå til høsten, og lurer virkelig på hvordan jeg skal greie det. Lurer også på om det er verdt det, men jeg skal jo vær lykkelig også da under studietida, og dette er en hobby jeg bruker tid på hver eneste dag... Anonymkode: c3323...4f6 Få deg deltidsjobb, og bo billig/med samboer/i kollektiv så er det der null stress. Anonymkode: 9356f...2a1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå