Gå til innhold

Strikke første genser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei =)

Skal lære meg å strikke, og har noen dumme nybegynnerspørsmål jeg håper jeg kan få hjelp til før jeg bruker masse penger på garn.

Har lyst til å strikke en genser til meg selv, men de mønstrene jeg liker best kommer i tykt ullgarn (som jeg ikke vil ha, liker tynnere garn selv om det tar mye lengre tid strikke). Har sett at mønster til barn ofte kommer med tynnere garn (og den typen jeg har lyst på), så ser jeg at det står overvidde 95cm på en til 12 år, og voksengenseren jeg bruker nå har overvidde 95 i Medium. Kan jeg da strikke den i 12 år, men bare strikke bolen og ermene lengre? Eller er det andre ting jeg må tenke på?

Garnet jeg liker heter lille lerke og er blanding av bomull og ull, vil gjerne strikke en "typisk" norsk strikkagenser, som skal brukes som vanlig genser inne (da blir 100% ull alt for varmt på vår og høst).

Har ikke strikket før men skal få hjelp av slekt og venner, og er veldig tålmodig så håper jeg greier det :)  Setter pris på alle tips, gjerne om det er andre garntyper i bomull eller noe gode pinner jegbør skaffe meg.

Anonymkode: 5d6fa...184

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville anbefale å følge en oppskrift, husk at det er første gangen du skal strikke genser!

Jeg ville gått i en strikkebutikk og fått råd der. Der har de gjerne en del ferdig stikkede plagg du kan kjenne og se på.

Men dersom det er lille lerke du absolutt vil strikke i, så kan du søke på dale garn og finne oppskrifter til voksne med dette garnet. Feks denne genseren, du kan strikke med eller uten striper: http://dalegarn.no/oppskrift/dg343-09-mireille-stripegenser/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandnes garn har mange oppskrifter med tynt garn/tynne pinner. Hvis du finner en genser der du kan strikke på pinnestørrelse 3, så kan du bruke lille lerke i stedet. Det dumme med SG er at du må kjøpe minst 1 nøste for å få lov til å kjøpe oppskrift. Men det garnet kan du bruke til noe annet.

På Garnstudio.com kan du søke på oppskrifter for dame i garngruppe A. Disse er gratis, og du kan bruke lille lerke. 

Jeg ville uansett gått i en butikk og forhørt meg, og jeg ville fulgt oppskriften for voksen :)

Av pinner kan jeg anbefale bambus, de er gode å holde i og fliser seg/knekker ikke like lett som trepinner.

Anonymkode: b5ac5...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg anbefalt å ta utgangspunkt i en voksengenser hvis du er helt nybegynner, så det ikke blir for mye å tenke på mtp endringer i tillegg. Men til spørsmålet ditt så er overvidde overvidde, så du hvilken størrelse som står er underordnet så lenge overvidden passer med dine mål. Og så må du tenke på hvilken passform du ønsker, altså om du sammenligner målene med et plagg du allerede har og liker passformen på, eller om du måler deg selv og legger til litt for en løsere passform f.eks.

Men hvis overvidden i str 12 år passer deg, er det antakelig lengden du trenger å tenke mest på. Og da kan du enten ta mål av deg selv eller en annen genser og se hvor langt du må strikke. Og det er mulig ermene er godt proposjonerte til bolen/overvidden, men hvis de er mye trangere kan det jo bli for trangt for deg. Og hvordan halsutringningen blir til deg er også vanskelig å svare på.

Og så er det dette med strikkefasthet, da. Jeg strikker alltid løsere enn anbefalt med den type garn, men er jo ikke sikkert du gjør det. Prøvelapp er derfor alltid lurt om du er usikker på hvilken strikkefasthet du får. Jeg strikker også alltid løsere fram og tilbake enn rundt, så til en genser som strikkes rundt, strikker jeg alltid prøvelappen med en halv pinne tynnere på vranga enn på retta, for å få tilsvarende strikkefasthet som hvis jeg strikker rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg valgte en enklere genser som jeg ikke må endre på. Har strikket prøvelapp både på rundpinne og frem og tilbake nå for å prøve å lære meg litt, og jeg får til rette og vrange masker, felle og øke.. men! Når jeg ser på bilder er det fine V'er, jeg får mer en lang strek med skrå på en side om noen vet hva jeg mener. Kjøpte også en strikkebok, og der er det for det meste slike V'er på bildene, men på noen bilder er det en strek og på skrå uten at det stod noe mer om det.

V    |/ (mine er mer som den siste, med en rett og en helt skrå)

Gjør jeg noe feil eller er det bare dårlig strikking? Så også på noen guider/filmer på nett, og også der er det slik noen steder. Jeg forstår ikke hvorfor det blir sånn så om noen vet det setter jeg stor pris på svar.

Hilsen fra Ts.

Anonymkode: 5d6fa...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :)

Jeg valgte en enklere genser som jeg ikke må endre på. Har strikket prøvelapp både på rundpinne og frem og tilbake nå for å prøve å lære meg litt, og jeg får til rette og vrange masker, felle og øke.. men! Når jeg ser på bilder er det fine V'er, jeg får mer en lang strek med skrå på en side om noen vet hva jeg mener. Kjøpte også en strikkebok, og der er det for det meste slike V'er på bildene, men på noen bilder er det en strek og på skrå uten at det stod noe mer om det.

V    |/ (mine er mer som den siste, med en rett og en helt skrå)

Gjør jeg noe feil eller er det bare dårlig strikking? Så også på noen guider/filmer på nett, og også der er det slik noen steder. Jeg forstår ikke hvorfor det blir sånn så om noen vet det setter jeg stor pris på svar.

Hilsen fra Ts.

Anonymkode: 5d6fa...184

Det har med hvordan tråden er tvinnet, tror jeg :) strikker selv en genser i babymerino nå, og maskene blir slik du beskriver :) strikker på akkurat samme måte som ellers. 

Anonymkode: f3476...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...