Gå til innhold

Er dette så forferdelig usunt??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I dag spiste jeg middag, og får stadig kommentarer av min mor på maten jeg spiser - alá ''hvorfor stapper du i deg så mye dritt?'' Hun er ingen helseguru, spiser norsk hverdagskost med poteter og brun saus. Jeg er drittlei det, og liker litt mer spenstig mat. 

Middagen i dag bestod av quesedilla. Jeg hadde 1 grov fullkornstortilla med spekeskinke og litt ost (fem skiver med vanlig ostehøvel), og til hadde jeg salat med pepper, rødløk og agurk. Spiste 1 eggeglass hjemmelaget guacamole - kun avokado og krydder. I tillegg kanskje en spiseskje salsa, og to skjeer rømme. 

Jeg sier ikke at dette er noe hypersunn slankemat, jeg vet at hverken ost eller rømme er så fryktelig sunt, men er dette måltidet så grusomt? Jeg skjønner det ikke. Er ikke overvektig eller noe, moren min mener bare at alt som ikke har poteter og brun saus, og som er spist i Norge i 100 år er usunt. 

Anonymkode: 50843...895

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ble stekt et par minutter i en spiseskje olivenolje. 

AnonymBruker
Skrevet

Eh, dette vil jeg faktisk kalle en nokså SUNN middag. Sunnere enn mye annet folk spiser! Dette kunne jeg funnet på å spist selv, og mitt kosthold er forholdsvis sunt. Hadde kanskje byttet ut rømmen med mager kesam og istedefor spekeskinke en proteinkilde, feks egg, kylling, bønner etc.

Anonymkode: c7fd3...74d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Forresten, moren din virker litt spesiel. Men du får tenke at hun er vant med annen mat, så det er nok bare det at hun er litt uviten. Ikke noe å bry seg om! Hev deg over det, du ;)

Anonymkode: c7fd3...74d

Skrevet

Nesj, overhodet ikke noe galt med dette, med mindre man skal slanke seg! Er ikke akkurat sånn at kjøttkaker med poteter og brun saus er noe sunnere i alle fall:klo:

• Liker 7
Gjest making.a.mess
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! I dag spiste jeg middag, og får stadig kommentarer av min mor på maten jeg spiser - alá ''hvorfor stapper du i deg så mye dritt?'' Hun er ingen helseguru, spiser norsk hverdagskost med poteter og brun saus. Jeg er drittlei det, og liker litt mer spenstig mat. 

Middagen i dag bestod av quesedilla. Jeg hadde 1 grov fullkornstortilla med spekeskinke og litt ost (fem skiver med vanlig ostehøvel), og til hadde jeg salat med pepper, rødløk og agurk. Spiste 1 eggeglass hjemmelaget guacamole - kun avokado og krydder. I tillegg kanskje en spiseskje salsa, og to skjeer rømme. 

Jeg sier ikke at dette er noe hypersunn slankemat, jeg vet at hverken ost eller rømme er så fryktelig sunt, men er dette måltidet så grusomt? Jeg skjønner det ikke. Er ikke overvektig eller noe, moren min mener bare at alt som ikke har poteter og brun saus, og som er spist i Norge i 100 år er usunt. 

Det er sunnere enn poteter og saus... 

AnonymBruker
Skrevet

Sunnere enn hva jeg pleier å spise! :) Åååh nå fikk jeg lyst på quesadilla lenge siden jeg har lagd det ! Nam! 

Anonymkode: a10f9...5e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh hørtes godt ut 😍 å absolutt ikke usunt! Moren din er vel oppvokst med at man skal spise seg stor og sterk på husmannskost. 

Anonymkode: 8fcbf...b8d

• Liker 2
Skrevet

Det usunne der er vel moren din. Hadde jeg vært deg, hadde jeg begrenset kontakten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har helt lik familie :P De spiser grovbrød med leverpostei, brunost eller syltetøy til frokost sammen med et glass melk, jeg spiser ristet grovbrød med avokadoskiver, posjert egg, tomat med balsamicosirup, og hummus med et glass vann eller en lett smoothie. Spiser tydeligvis skikkelig usunt ifølge dem.
Mistenker at enkelte egentlig tror at "ser godt ut = usunt for kroppen".

Anonymkode: 0af45...ee7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit, mer lørdagskos enn sunt. Både tortillaen, spekeskinka, osten og avokadoen er feit, men i så små mengder så går nok det fint.

Anonymkode: ca2ce...e2c

• Liker 1
Skrevet

Rødløk, agurk og ett eggeglass guacamole er for lite grønnsaker etter min smak, og så vidt jeg kan skjønne også ut fra generelle kostholdsråd utarbeidet av helsedirektoratet (se mer her: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet)

Vet ikke om du spiser mer grønt til andre måltider? I Frankrike spiser de 12 om dagen ;) (ikke 5) og mange nordmenn sliter med å få i seg sine 5.

Ellers sier jeg ikke at kjøttkaker er så mye bedre, men det er nok heller ikke værre enn spekeskinke, ost og rømme. Det kommer an på mengden kjøttkaker og mengden grønnsaker. Og ikke minst det totale kostholdet over tid.

Jeg tenker det er greit at foreldre lærer barna sine om kosthold, hvis det er det moren din gjør så er det en naturlig del av å være forelder. Er hun derimot ikke noe god på kosthold og dette dreier seg om noe helt annet, vel så er det en helt annen sak.

Vi hører bare din side av saken her ts, og siden du trekker frem ett isolert måltid og sammenlikner det med et tilfeldig valgt annet isolert måltid, får det meg til å tenke at du ikke er så opptatt av (evt ikke forstår) totalen og hva som er viktig -med tanke på kosthold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg reagerte litt på er hele fem osteskiver og to skjeer rømme, det er temmelig mye mettet fett. I fem skiver ost er det raskt over 200 kalorier. 50 i to skjeer rømme. og fort 100 i stekeoljen. Så om du ønsker å spise lettere/mindre hadde jeg droppet disse elementene i middagen. Men om du kun er opptatt av å være sunn (ikke lavere i kalorier) vil jeg kalle det et sunt måltid. 

Utover det. Enig i at din mor henger noen tiår tilbake i tid med tanke på "sunn mat". Bearbeidet kjøtt, som kjøttkaker, er noe av det verste man kan spise med tanke på kreftrisiko, og hjerte-kar sykdommer, selv om man ellers er slank. 

Anonymkode: 50a37...5aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Ild skrev:

Rødløk, agurk og ett eggeglass guacamole er for lite grønnsaker etter min smak, og så vidt jeg kan skjønne også ut fra generelle kostholdsråd utarbeidet av helsedirektoratet (se mer her: https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/kostrad-fra-helsedirektoratet)

Vet ikke om du spiser mer grønt til andre måltider? I Frankrike spiser de 12 om dagen ;) (ikke 5) og mange nordmenn sliter med å få i seg sine 5.

Ellers sier jeg ikke at kjøttkaker er så mye bedre, men det er nok heller ikke værre enn spekeskinke, ost og rømme. Det kommer an på mengden kjøttkaker og mengden grønnsaker. Og ikke minst det totale kostholdet over tid.

Jeg tenker det er greit at foreldre lærer barna sine om kosthold, hvis det er det moren din gjør så er det en naturlig del av å være forelder. Er hun derimot ikke noe god på kosthold og dette dreier seg om noe helt annet, vel så er det en helt annen sak.

Vi hører bare din side av saken her ts, og siden du trekker frem ett isolert måltid og sammenlikner det med et tilfeldig valgt annet isolert måltid, får det meg til å tenke at du ikke er så opptatt av (evt ikke forstår) totalen og hva som er viktig -med tanke på kosthold.

Halve tallerken var salat i dag da (salat altså, ikke bare agurk og løk), så følte meg faktisk flink :fnise: Men ellers er jeg veldig lite begeistret for grønnsaker i forbindelse med måltider, liker det ikke og er dårlig på å spise det.. Spiser en del grønnsaker utenom, elsker å knaske på gulrøtter, kålrot, asparges, salatblader, sukkererter osv - spiser en del frukt og smoothies - men akkurat ''grønnsaker til middagen'' er jeg dårlig på fordi jeg ikke syns det er godt :fnise:

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg reagerte litt på er hele fem osteskiver og to skjeer rømme, det er temmelig mye mettet fett. I fem skiver ost er det raskt over 200 kalorier. 50 i to skjeer rømme. og fort 100 i stekeoljen. Så om du ønsker å spise lettere/mindre hadde jeg droppet disse elementene i middagen. Men om du kun er opptatt av å være sunn (ikke lavere i kalorier) vil jeg kalle det et sunt måltid. 

Utover det. Enig i at din mor henger noen tiår tilbake i tid med tanke på "sunn mat". Bearbeidet kjøtt, som kjøttkaker, er noe av det verste man kan spise med tanke på kreftrisiko, og hjerte-kar sykdommer, selv om man ellers er slank. 

Jeg skal ikke slanke meg, og bryr meg ikke om kalorier eller gram fett. Prøver bare å holde et normalt stabilt og variert kosthold :) 

Takk for svar alle sammen! Godt å se at jeg ikke er helt på viddene. Ikke for det, vekta hadde vel vist det hvis jeg ikke hadde hatt peiling på hva som var noenlunde sunt og ikke :P 

AnonymBruker
Skrevet

Det der er da helt vanlig mat

Anonymkode: cd6a4...64a

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Halve tallerken var salat i dag da (salat altså, ikke bare agurk og løk), så følte meg faktisk flink :fnise: Men ellers er jeg veldig lite begeistret for grønnsaker i forbindelse med måltider, liker det ikke og er dårlig på å spise det.. Spiser en del grønnsaker utenom, elsker å knaske på gulrøtter, kålrot, asparges, salatblader, sukkererter osv - spiser en del frukt og smoothies - men akkurat ''grønnsaker til middagen'' er jeg dårlig på fordi jeg ikke syns det er godt

Det høres bra ut, det viktigste er jo at du spiser variert og mye grønt i løpet av dagen 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit, mer lørdagskos enn sunt. Både tortillaen, spekeskinka, osten og avokadoen er feit, men i så små mengder så går nok det fint.

Anonymkode: ca2ce...e2c

Fett er ikke lik usunt. Virker som om at noen tror det..

Anonymkode: 3385a...b37

Skrevet

Vil bare få frem at hverken ost eller rømme er usunt. Fullfett versjonen er sunnest også faktisk. Virker som noen tror at kalorier er usunt, men vi trenger jo faktisk kalorier for å overleve. 

Jeg tar på mer ost på feks brød når jeg er ekstra sulten, mer protein og fett metter lenger enn å spise en brødskive til. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje det kan ha litt å gjøre med at matretten er fremmed?:P

Anonymkode: e942a...5e3

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Inwe skrev:

Vil bare få frem at hverken ost eller rømme er usunt. Fullfett versjonen er sunnest også faktisk. Virker som noen tror at kalorier er usunt, men vi trenger jo faktisk kalorier for å overleve. 

Jeg tar på mer ost på feks brød når jeg er ekstra sulten, mer protein og fett metter lenger enn å spise en brødskive til. 

Usunt handler jo ikke bare om kalorier. Jeg spiser sunt, men mye kalorier i form av nøtter, avocado, fisk og olje. 

Ost og rømme er melkefett, som er særdeles uheldig med tanke på hjerte/kar, samt øker kreftrisiko. Det kommer stadig mer urovekkende undersøkelser knyttet til dette. Av samme grunn nevnte jeg ikke avokado og olje, da dette er umetted fett, og ikke påvirker kroppen på samme måte. Selv om det også er fett, og til og med mer kaloririkt. Av samme grunn nevnte jeg kjøttkakene, da forskning nå viser at inntak av bearbeidet kjøtt medfører større kreftrisiko enn røyking. 

Men i små mengder en gang innimellom, selvfølgelig. Men gulost er virkelig ikke bra for kroppen, uavhengig av kalorier. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...