Gå til innhold

Hvordan ødelegge hjertet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt misvisende tittel, men hva forårsaker skader på hjertet? Som hjerteinfarkt, hjerteflimmer, blodpropp, hjertestans o.l.

Har en diskusjon med samboeren min som mener dette kun er avhengig av genene, mens jeg mener livsstil også avgjør. Noen som har noen gode eksempler jeg kan komme med?

Anonymkode: 70e56...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjærlighetssorg, definitivt 

AnonymBruker
Skrevet

Skulle stå «Hvordan ødelegges hjertet» i tittelen

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt misvisende tittel, men hva forårsaker skader på hjertet? Som hjerteinfarkt, hjerteflimmer, blodpropp, hjertestans o.l.

Har en diskusjon med samboeren min som mener dette kun er avhengig av genene, mens jeg mener livsstil også avgjør. Noen som har noen gode eksempler jeg kan komme med?

Les på NHI sine siderhttps://nhi.no/animasjoner/hjerte-og-kar/hjerteinfarkt/

https://nhi.no/animasjoner/hjerte-og-kar/

Anonymkode: da65b...cca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt gener, mest livsstil.

Anonymkode: 9088c...5d4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gener og livsstil, man har også skader etter traumer mot hjerte  ( for eksempel bilulykker, knivstikking osv).  Blodpropp i hjerte og hjerteinfarkt er det samme. Da tetter en av blodårene seg i hjerte, og det oppstår oksygenmangel og celledød.  

Hjertestans kan man få av mange forskjellige grunner. 

Anonymkode: 8feba...dd9

AnonymBruker
Skrevet

Langtstående høyt blodtrykk, lunge- eller leversykdom, infeksjoner, mekanisk traume, sirkulasjonsforstyrrelser, koagulasjonsforstyrrelser og mekanisk traume. Sjeldne degenerative sykdommer, visse rheumatoide sykdommer. Atherosklerose (åreforkalkning). Diabetes mellitus. Ulike vaskulitter. Angina pectoris (særlig type III). Noen sjeldne kreftformer.

Den genetiske delen er svært liten. Inaktivitet, dårlig kosthold og røyking er de største risikofaktorene.

Anonymkode: 1b0f6...221

AnonymBruker
Skrevet

Følge oppskriftene i gruppa Mat fra bunnen på fb...

Anonymkode: 7f014...7e1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen skyldes arv, som høyt kolesterol noe som igjen skyldes et spesielt gen for noen. 

Spiser en mye søppelmat, så kan en fint spise på seg hjerte kar problemer. Røyker personen eller utsettes for farlige stoffer i luften som å bo i steder med mye svevestøv ol. Så påvirker også dette engativt. Man vet vel heller ikke alt om hva som skader. 

Noen har også medfødt hjertefeil, uten at de har noen arv å skylde på. Se til Alexander Dale Oen. Topp idrettsuutøver, med vondt i en skulder uten at noen klarte å koble problemet til hjertet. Oppgående og ok, inntil han ble funnet død. Det finnes også flere eksempler på denne typen brå død. 

Anonymkode: dab63...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Stress og psykisk lidelse er også skadelig for hjertet. Det å ikke ta vare på sin kardiovaskulære hElse så hjertet må jobbe hardere gjør at det slutter å virke tidligere. 

Anonymkode: 37f08...896

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler. Gener og livsstil. Jeg har hatt to hjerteinfarkter. Mange av de jeg har møtt har hatt og har en svært sunn livsstil , og noen ikke. 

Anonymkode: df751...b03

• 2 måneder senere...
Gjest Pernice
Skrevet

Er det noe man ABSOLUTT burde unngå?? Kjenner jeg blir litt redd for at jeg plutselig skal få hjerteinfarkt etter å ha lest denne tråden..

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Pernice skrev:

Er det noe man ABSOLUTT burde unngå?? Kjenner jeg blir litt redd for at jeg plutselig skal få hjerteinfarkt etter å ha lest denne tråden..

Tobakk, alkohol, rødt kjøtt, transfett, mettet fett. 

Anonymkode: 78939...ce0

AnonymBruker
Skrevet

Crappy livsstil med røyk, alkohol, fett og drittmat -> høyt blodtrykk og kolesterol -> aterosklerose (fett legger seg på innsiden av blodårene) -> fettet løsner -> vipps du har et hjerteinfarkt eller et slag. 

ALLE med dårlig livsstil KAN få hjerteproblemer, uavhengig av gener. Noen er mer utsatt enn andre (gener), og noen får det selv om de er sunnheten selv (gener). 

Samboeren din tar fullstendig feil.

Anonymkode: c1dc5...250

AnonymBruker
Skrevet

Så vondt i skulderen er faktisk relatert til hjertefeil?

Anonymkode: f4d5b...b7e

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så vondt i skulderen er faktisk relatert til hjertefeil?

Brystsmerter som stråler ut i skulder/arm kan være symptom på hjerteinfarkt. Les KAN være. Skuldersmerter er nesten alltid muskelrelatert, men i sjeldne tilfeller kan det være hjertet ja. 

• Liker 1
Skrevet
På 3.4.2018 den 10.53, AnonymBruker skrev:

Følge oppskriftene i gruppa Mat fra bunnen på fb...

Anonymkode: 7f014...7e1

Hahahaha 😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
On 4/3/2018 at 10:22 AM, AnonymBruker said:

Bare gener????

En av grunnene til at vi har så høy forekomst av hjerte- og karsykdommer i Norge er grunnet dårlig kosthold, mye drikking og evt røyking. Mangel på trening hjelper heller ikke

Fant du han under en stein?

Ellers så er det bare å google hjerteinfarkt og risikofaktorer, eller blodpropp og risikofaktorer. Livsstil og kosthold går ofte igjen

Eller mener han noe annet når han snakker om skade? Hva mener han egentlig med skade?

Anonymkode: 2393d...b79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mettet fett, altså animalsk fett er dårlig for hjertet, det viser alle studier. Gener kan spille en (forsvinnende liten tror jeg) rolle i alt, men det er klart at noen som er overvektig og sitter og spiser pølser og hamburgere hele dagen vil ha større risiko for hjerteinfarkt enn noen som er normalvektig og spiser en høy andel av frukt og grønnsaker og mindre bearbeidede animalske produkter. Bearbeidede kjøttproduketer er proppfullt i animalsk fett, samme med ost og egg. Ta et kokt egg i hånda og legg merke til hvor mye fett du får på deg..

Anonymkode: c9b54...1fc

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Brystsmerter som stråler ut i skulder/arm kan være symptom på hjerteinfarkt. Les KAN være. Skuldersmerter er nesten alltid muskelrelatert, men i sjeldne tilfeller kan det være hjertet ja. 

Så hvis jeg vet at jeg fikk skuldervondt etter en treningsoverbelastningsskade, så er jeg good?

Noe annet er hvis jeg fikk det ut av ingenting, eller ble født med det?

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Mettet fett, altså animalsk fett er dårlig for hjertet, det viser alle studier. Gener kan spille en (forsvinnende liten tror jeg) rolle i alt, men det er klart at noen som er overvektig og sitter og spiser pølser og hamburgere hele dagen vil ha større risiko for hjerteinfarkt enn noen som er normalvektig og spiser en høy andel av frukt og grønnsaker og mindre bearbeidede animalske produkter. Bearbeidede kjøttproduketer er proppfullt i animalsk fett, samme med ost og egg. Ta et kokt egg i hånda og legg merke til hvor mye fett du får på deg..

Anonymkode: c9b54...1fc

Egg er sunt. Slutt å troll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...