Gå til innhold

Uforsvarlig å kjøre bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil bare høre hva dere mener, jeg har en eldre nabo som bruker krykker, kan så vidt gå, kona må hjelpe ham på do, i dusjen osv. Men kjøre bil det kan han. Jeg mener det er farlig å la en så syk mann kjøre bil. Hva mener dere?

Anonymkode: 58af8...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare høre hva dere mener, jeg har en eldre nabo som bruker krykker, kan så vidt gå, kona må hjelpe ham på do, i dusjen osv. Men kjøre bil det kan han. Jeg mener det er farlig å la en så syk mann kjøre bil. Hva mener dere?

Hvis han har vond venstrefot og kjører automat, er det vel innafor🤔

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Den røde fare skrev:

Hvis han har vond venstrefot og kjører automat, er det vel innafor🤔

Det gjelder begge beina. Han har også fått illebefinnende i bilen, heldigvis at den var parkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs jo litt hva som feiler han. Kan jo ha vondt i bare ett av beina og dermed ikke har noe trøbbel med å kjøre bil. Bilen kan også være tilpasset en handikappet. Hjelp til toalettbesøk og dusjing kan handle mye om trygghet også. 

Anonymkode: 4a4ba...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs jo litt hva som feiler han. Kan jo ha vondt i bare ett av beina og dermed ikke har noe trøbbel med å kjøre bil. Bilen kan også være tilpasset en handikappet. Hjelp til toalettbesøk og dusjing kan handle mye om trygghet også. 

Anonymkode: 4a4ba...5cd

Bilen er ikke tilpassed handikappede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder begge beina. Han har også fått illebefinnende i bilen, heldigvis at den var parkert.

da skal lappen bli tatt fra han. 

Anonymkode: 1e2d7...5d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke overrasket. Min bestemor er nærmest blind, hun klarer ikke lengre å lese bøker, selv med et digert forstørrelsesglass og en maskin som kan zoome inn på ett og ett ord som hun har pleid å bruke. Legen hennes ga henne beskjed om at hun godt kunne kjøre. Heldigvis er hun ikke enig med legen selv.

Anonymkode: 5ca33...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ofte legene er redd for å fornærme/såre pasienten ved å si at han/hun ikke kan få kjøre bil mer. Eller så er undersøkelsen altfor tilfeldig og lite avslørende. Min far holdt på å kjøre på meg på slutten av sine "kjøretid", rett og slett fordi han glemte å se begge veier før han kjørte ut i veien. Og jeg lot aldri barna mine sitte på med han. Høre dårlig gjorde han og. Til slutt ringte jeg legen og sa at nå måtte han være så snill og si nei neste gang fornyelse var aktuelt, for ellers kunne legen få liv på samvittigheten. Min far kom hjem fra legen uten godkjenning for fornyelse...

For et par uker siden var jeg på biltilsynet for å ordne noe for min sønn. Der var det en eldre mann som skulle fornye førerkortet sitt. Han hadde da tutlet rundt i lokalet, og brukt så lang tid på å få ordne med et eller annet (nytt bilde ?), at hans kønummer var passert for lenge siden. Hun som ordnet med papirene hans brukte masse tid på å forklare han hvor han skulle undertegne, og det var tydelig at mannen var på vei til å bli ganske "rørete". Men fornyet førerkort fikk han. Har ikke de på biltilsynet mulighet til å overprøve en godkjenning ?

Jeg syns det er skummelt å tenke på hvor mange lite egnete bilførere som kjører rundt. Det hadde nok vært best om det ikke var fastlege, men en lege ved trafikksentralen som tok avgjørelsen. Et mangeårig pasient-lege forhold kan nok ofte stå i veien for et nei til videre godkjenning.

Anonymkode: ebbe7...1cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner en med ME som sliter med konsentrasjonen og tilstedeværelsen. Han snurra rundt i et spagettikryss i Oslo, dunka i veggene og alt, fordi han glemte å bremse i tide. Kjørte hjem. Legen sa at dette måtte ikke skje igjen. Det har det heller ikke, men terskelen for å ta førerkort fra folk er høy. 

Anonymkode: 3546c...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 3.4.2018 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Det mener vi ingenting om, fordi han har nok fått legeerklæring etter legevurdering på at han kan kjøre bil. 

Legene har nå faktisk et veldig ansvar dersom de gir en pasient kjøretillatelse, eller ikke tar førerkortet i fra, pasienter med helseproblemer uforenelig med bilkjøring. 

Så pass dine egne saker, du. 

Anonymkode: d8212...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 7.4.2018 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Du har jo biler som kan kjøres uten bein da...

http://www.ergostart.no/endelig-en-ny-bil-med-spesialstyring-og-handgass

Anonymkode: ab27c...1ed

Biler kan spesialbygges og spesialtilpasses etter funksjonshemminger. Nav Hjelpemiddelsentral ordner dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Biler kan spesialbygges og spesialtilpasses etter funksjonshemminger. Nav Hjelpemiddelsentral ordner dette.

Og det er ikke synlig utenpå at de er det med mindre det er rullestolheis i. Min tidl svigerinne kjørte bil uten heis. Hun var lam i begge beina men sterk som fy. Sklei seg selv inn i bilen, slo sammen stolen og la den i passasjersetet. Speed, brems og clutch var på spaker ved rattet. 

Anonymkode: f9a7b...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke synlig utenpå at de er det med mindre det er rullestolheis i. Min tidl svigerinne kjørte bil uten heis. Hun var lam i begge beina men sterk som fy. Sklei seg selv inn i bilen, slo sammen stolen og la den i passasjersetet. Speed, brems og clutch var på spaker ved rattet. 

Anonymkode: f9a7b...175

Dette. Jeg hadde en klassekamerat med liknende handicap. Hun kjørte en liten Mazda (?), og det eneste som røpet at den ikke var en vanlig "konebil" når du så den utenfra var parkeringsbeviset i frontruta og kula på rattet. 

Anonymkode: d5508...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...