Gå til innhold

Tenåring og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes absolutt det har vært greit med lignende regler som de Retz beskrev.. og for min eldste snakket vi foreldre sammen - og var enige.

På foreldremøte med yngstemann - 14 år - tok noen av oss som hadde god erfaring med sånt samarbeid det opp - men da fikk vi jammen bakoversveis av en del foreldre som skulle ha seg frabedt andres innblanding i deres oppdragelse gitt. :o

De visste selv best - og mente de barna var gamle nok til å få drikke hjemme/ha hjemme alenefest eller være alene hjemme en helg - så kunne vi bare mene hva vi ville - uten at de brydde seg noe om det.

Nå har vi (de fleste andre) et godt samarbeid .. så jeg kan ikke tenke meg at det blir noe problem.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Og hvem hadde kjøpt alkoholen til dem? Det adde eg skulle satt en stopper for iallefal.

Dette er nok ikke noe de aldri vil gjøre igjen...de vil teste,utforske mye i den alderen. Alkohol kan de få utenfor skoleporten om så var,men man må jo som forelder a ungene i tale når dette kommeropp.

selvfølgelig ville jeg ha underettet foreldrene til de andre.

Skrevet

Jeg har null-toleranse når det gjelder alkohol før barna mine er 18 år. Har inntrykk av at foreldere er veldig forskjellige når det gjelder dette, noen virker å lukke øynene for at ungene deres stjeler, røyker og drikker - helt sykt.

Mine unger har fått beskjed av meg at de skal holde seg unna i de tilfellene der jeg vet at unger går på selvstyre og hvor foreldrene ikke bryr seg nevneverdig. Slike kamerater får de rett og slett ikke lov til å ha.

Gjest Valhalla
Skrevet

Er det så uvanlig å drikke når man er 13 da?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Spiller vel liten rolle om det er uvanlig eller ikke. 13 åringer er barn og det er 5 år til de har lov.

Skrevet

Aner ikke hvor vanlig det er, jeg har ikke det helt store overblikket utover det miljøet jenta vår vanker i. Der er det mer uvanlig enn vanlig at det drikkes på fester, men selvsagt forekommer det. Dette gjelder 15-16 åringer, ikke 13-åringer.

Skrevet

Jeg ville ikke kalt det normalt..Men lenge siden jeg vanket med 13 åringer, så vet ikke.. Min 13 åring skulle vertfall ikke fått det inntrykk av at det er normalt..

Skrevet
Jeg har null-toleranse når det gjelder alkohol før barna mine er 18 år. Har inntrykk av at foreldere er veldig forskjellige når det gjelder dette, noen virker å lukke øynene for at ungene deres stjeler, røyker og drikker - helt sykt.

Mine unger har fått beskjed av meg at de skal holde seg unna i de tilfellene der jeg vet at unger går på selvstyre og hvor foreldrene ikke bryr seg nevneverdig. Slike kamerater får de rett og slett ikke lov til å ha.

Slik du skriver her, så tolker jeg det som at du setter likhetstegn mellom at ungene drikker og foreldrene ikke bryr seg.

Jeg har akseptert at mine tenåringer drikker alkohol før 18 år, i praksis har de begynt i 15-års alder med forsiktig utprøving. Jeg har akseptert dette av to grunner:

1)Jeg tror de færreste ungdommer venter med å drikke alkohol til de er fylt 18 år. Hvis de blir nekta, så gjør de det skjult (og jeg vet om flere)

2) Jeg er livredd for alternativ dop, som er vanskeligere å oppdage og mye mer risikofylt med tanke på konsekvenser.

Så lenge mine tenåringer vet at jeg ikke tilter når det lukter øl av dem, så tør de også fortelle meg om hva som skjer. De tør å komme hjem, og de tør å ringe for å bli henta hvis situasjonen blir ubehagelig.

Men bare så det er sagt - dette er ikke det samme som å lukke øynene for røyk, nasking etc. Mine unger vet akkurat hvor grensen går, og vi har en veldig god dialog. Derfor vet jeg med sikkerhet at jeg ikke behøver å være bekymret for at de skal flippe ut utenfor min kontroll. De røyer ikke, og de stjeler ikke. Jeg vet alltid hvor de er om natten, som regel kommer de hjem etter fest, fordi jeg henter dem (og kameratene).

Men for å svare hovedinnlegger: 13 er noe helt annet enn 15-16, og jeg synes det er flott at du tok dette så alvorlig !

Skrevet

jeg ville fortalt det. tenk hvis det var din datter som hadde vært på fest hos en venninne og drukket. Og foreldrene hennes ikke hadde fortalt det til deg.

du ville vel ha vist det du også. eller?

Skrevet

Det er ikke "normalt" at 13-åringer drikker alkohol. I noen miljø er det nok mer vanlig enn i andre, men det gjør det ikke riktigere av den grunn. 13-åringer og for den saks skyld 15-16-åringer, er ikke ferdig utviklet enda, og det er derfor mye mer skadelig for dem å drikke alkohol enn det er for voksne. Blir glad når jeg leser om hvilke holdninger de fleste her inne har. Totalforbud til fylte 18 år er flott!

Skrevet

Så flott at du tok kontakt med de andre foreldrene, og at dere har blitt enig om å følge opp egne og andres unger videre!

Jeg tror at nettopp en slik åpenhet og kontakt mellom foreldrene skaper en voldsom god trygghet for ungene!Det blir lettere for dem å si "nei takk" ettersom de vet at foreldrene følger med og snakker sammen. Og ettersom alle disse ungene / ungdommene som var med på denne "prøvesmakingen" også får samme restriksjoner, så vet de jo at det er samme regler for alle - og ingen trenger å lyve om at de drikker, osv.

Det skjedde noe tilsvarende i klassen til min mellomste sønn, han var heldigvis ikke med på det, men en av kameratene hans og et par nabojenter av oss var med. Her ble også foreldrene kontaktet, og ungene fikk seg nok en liten støkk. Tror det blir en stund til neste gang.

13 åringer og alkohol hører overhodet IKKE sammen. I vårt hus gjelder norsk lov, vi er gammeldagse og holder på 18 års regelen - i likhet med ganske mange andre foreldre jeg har diskutert dette med. Samtidig nytter det jo ikke å være blåøyd og tro at ens egne barn aldri kommer til å teste grenser. Det viktigste man kan gjøre, etter mitt syn, er å ha en åpen og god dialog med tenåringen sin, gjerne også forklare litt HVORFOR man er redd for ham/henne og en altfor tidlig alkoholdebut. Forskning viser jo at det er en stor fordel å utsette alkoholdebuten hos de unge så lenge som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...