Gjest Oppgitt Skrevet 19. februar 2005 #1 Skrevet 19. februar 2005 I går kveld lot jeg min 13 år gamle datter være hjemme alene fordi hun hadde fått lov til å ha jentekveld med video og godteri. Jada, så kom jeg hjem rundt 24 og hva finner jeg så ut, jo det lille englebarnet hadde invitert til fest med 3-4 andre. Jeg skjønte jo med en gang hva som foregikk fordi de stormet inn på rommet hennes da jeg kom inn, og der oppdaget jeg en hel pose med tomgods gjemt under senga hennes :o Jeg ble jo mildt sagt forbanna og ga ungene en overhøvling de nok ikke glemmer med det første, men hvor lenge holder det??? De var alle veldig spake og bedyret at dette var en feiltakelse som de aldri mer vil gjenta, og at de nå har lært også videre... Videre sa jeg til ungene at jeg nå må kontakte alle foreldrene for å underette dem om hva som har foregått, og da fikk jeg selvfølgelig leksa om at jeg ødelegger livet til dem og at de aldri mer kommer til å få ha venner og bla, bla, bla... Men er det ikke mest riktig av meg å fortelle foreldrene om dette da? Slik at de får muligheten til å vite om dette og til å håndtere dette selv for sine barn? Det kommer nok til å bli et sabla spetakkel, men jeg må nok gjøre det slik at det ikke sklir helt ut... Huff, de barna, jeg er så engstelig for hva de finner på neste gang, må man ha barnevakt for dem helt til de er 18? Begynner å bli redd for det... :-(
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2005 #2 Skrevet 19. februar 2005 Som mor.......... hva ville du ha visst hvis barnet ditt var hos noen andre og hadde drukket der........ du ville vel hatt beskjed? Det ville jeg ihvertfall - så jeg er helt klar på at dette hadde jeg tatt opp. Da har du også muligheten til å bli litt kjent med de andre foreldrene og dere er flere øyne til å overvåke og følge med. På den annen side - så er det vel tiden for slike overraskelser......... så ta det også med et smil i det skjulte......... men følg opp!!
Lita84 Skrevet 19. februar 2005 #4 Skrevet 19. februar 2005 Nå er ikke jeg mor, og overhodet ikke "eldre", men jeg ville satt pris at du fortalte det. Og i det lengre løp vil du gjøre barna en "tjeneste". Når jeg var 13 tenkte jeg ikke på slikt en gang, men slik kan verden forandre seg :oops: Det er helt riktig å reagere å vise barna at slik skal det ikke være. Jeg er jo 20 år selv, men ville satt pris på grenser, og en forutsigbar mor. Lykke til!!
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2005 #5 Skrevet 19. februar 2005 Hadde ringt til hver og en foreldre, for jeg ville selv visst. Hadde blitt sinna selv, om jeg fikk vite at noen ikke hadde fortalt meg noe slikt. De er tross alt bare 13 år, og bør IKKE få det siste ordet i denne saken.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #6 Skrevet 19. februar 2005 Du bør helt klart kontakte de andre foreldrene og si ifra. De er bare 13 år gamle. Som forelder ville jeg helt klart satt pris på å få vite hva som hadde foregått. At tenåringer blir hysterieske og snakker om at livene deres blir ødelagte er bare store ord, ikke noe å ta hensyn til i en slik sammenheng. Kontakt foreldrene og gjør det i dag!!
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2005 #7 Skrevet 19. februar 2005 Jeg hadde satt pris på om du hadde ringt hvis det var mitt barn. Jeg har selv måttet ta runden med en telefon til foreldre etter noe min datter fortalte. Hun er veldig åpen av seg og jeg får høre mye om vennene hennes. Dette var en helt spesiell situasjon som jeg anså som veldig alvorlig. Hun hadde vært tilstede, men var ikke involvert annet at hun hadde blitt veldig redd. Jeg snakket først med henne om hvorfor jeg måtte ringe de andre foreldrene. Et av argumentene mine var faktisk at hadde dette dreiet seg om min datter så hadde jeg satt uendelig pris på å få en telefon.
LilleBille Skrevet 19. februar 2005 #8 Skrevet 19. februar 2005 Selvfølgelig skal du kontakte de andre foreldrene - det skulle bare mangle. Ville ikke du selv hatt beskjed om det var din datter som hadde gjort sånn hos andre. .. og det er jo veldig lett å si at "dette vil aldri gjenta seg" overfor en "fremmed".. hvis man tror man slipper unna med det.
Brunhilde Skrevet 19. februar 2005 #9 Skrevet 19. februar 2005 Om jeg hadde hatt barn på denne "festen" og du ikke hadde ringt meg og jeg så hadde fått høre om det i ettertid.... DA hadde du ligget tynt an! Så ja! Fortell det til de andre foreldrene, men vær forberedt både på at de blir sinte og på at de ikke tror deg. Uansett så tror jeg at du ved å fortelle det kan åpne for en dialog dere foreldre mellom slik at denne type situasjon kanskje kan unngås i fremtiden.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #10 Skrevet 19. februar 2005 Om jeg hadde hatt barn på denne "festen" og du ikke hadde ringt meg og jeg så hadde fått høre om det i ettertid.... DA hadde du ligget tynt an! Helt enig. Hadde jeg fått høre om dette i ettertid hadde jeg blitt skikkelig forbannet, dratt hjem til deg og forlangt en MEGET GOD forklaring på hvorfor du ikke hadde sagt noe.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #11 Skrevet 19. februar 2005 skal ivertfall love deg at viss du forteller de andre foreldrene det, så blir det nok lenge til neste gang det er fest hos dattera di.
LilleBille Skrevet 19. februar 2005 #12 Skrevet 19. februar 2005 skal ivertfall love deg at viss du forteller de andre foreldrene det, så blir det nok lenge til neste gang det er fest hos dattera di. .. og det vil jeg ikke si er noe negativt. 13-åringer som drikker på fest er ikke noe å trakte etter.
nat26 Skrevet 19. februar 2005 #13 Skrevet 19. februar 2005 Jeg hadde satt pris på om du hadde ringt hvis det var mitt barn. Signerer
Gjest Madam Felle Skrevet 19. februar 2005 #14 Skrevet 19. februar 2005 skal ivertfall love deg at viss du forteller de andre foreldrene det, så blir det nok lenge til neste gang det er fest hos dattera di. Fine greier, for fest med alkohol på en fest hos en 13 åring, er IKKE noe jeg ville sendt mine barn på. Kjempe bra at foreldrene da nekter.
Gjest gjest1 Skrevet 19. februar 2005 #15 Skrevet 19. februar 2005 Gi for all del de andre foreldrene beskjed! Hadde min datter vært med på noe sånt, så hadde jeg satt pris på å få vite det.
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2005 #16 Skrevet 19. februar 2005 Hjertens enig med de andre her. Hva som ødelegger livet eller ikke, er det ikke alltid 13 åringer har helt snøring på.
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #17 Skrevet 20. februar 2005 Kan ikke hovedinnlegger selv komme med noen innspill evt. fortelle om hvordan det gikk?
Gjest Oppgitt Skrevet 20. februar 2005 #18 Skrevet 20. februar 2005 Hei, alle sammen og takk for svar. Jeg har nå kontaktet alle de andre foreldrene og fortalt dem hva deres håpefulle har holdt på med. Alle foreldrene var meget takknemlige for at jeg ga beskjed slik at de får anledning til å snakke med sine barn om hendelsen. Vi foreldre blir også å møtes for å bli bedre kjent og for å avtale hvordan vi best mulig kan følge opp hverandres barn fremover i ungomstiden. Dette var jo litt av et sjokk for oss alle å få oppleve så tidlig i tenårene. Men verst av alt er det at alkoholen ble innkjøpt av en voksen jente for en av ungene som var på festen :o Får jeg tak i henne tror jeg det vanker både kjefting og anmeldelse :evil: Uansett så er det allikevel det enkelte barn sitt ansvar å si nei til upassende fristelser, man kan jo ikke vokte over dem til enhver tid heller, og de blir jo bare større og mer uavhengig etter hvert som tiden går... Får håpe de blir litt klokere på veien også da... :-?
Lita84 Skrevet 20. februar 2005 #19 Skrevet 20. februar 2005 Så flott! Og ikke minst at dere velger å møtes og diskutere veien videre. 13 år er jo en ung alder å debutere med alkoholen i (kan hende det er jeg som begynner å bli gammel), og som sagt er det viktig at ungene vet hvor dem har foreldrene. Synes du har gjort et klokt valg
Retz Skrevet 20. februar 2005 #20 Skrevet 20. februar 2005 Egentlig litt greit å komme inn i tråden etter oppdateringa. Flott at du, Oppgitt, tok kontakt med foreldrene til de andre, og at dere har bestemt dere for en viss samkjøring mtp oppfølging av ungene! Har selv ei jente på snart 16, og da hun begynte i ungdomsskolen så tok foreldrene opp dette med grenser, alkohol, fester etc. på første foreldremøte. Retningslinjene vi kom fram til var bl.a: Ingen sjenking av alkohol før fylte 18 år. Ingen hjemme-alene-fester. Foreldrene skal alltid oppholde seg i boligen. Ingen overnatting hos andre uten at foreldrene deler info om dette. Dvs. man ringer og spør om dette medfører riktighet. Umiddelbar tilbakemelding til foreldrene dersom man observerer avkommet deres beruset. Håper dere kan få til noe tilsvarende! Hos oss har dette funket storartet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå