Gå til innhold

Trur han har et alkoholproblem...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har møtt en mann. Utad vellykket; Mange venner, bra jobb, hus, bil. Fasaden er fin altså. Men etter å ha møtt han 8-10 ganger reagerer jeg på alkoholinntaket og det bekymrer meg. Han drikker vin hver eneste kveld. Så er det ut med jobben (møte kunder etc) og drikke der også. Var nylig sammen med han i 3 dager i påsken og det var alkohol hver dag. Jeg tok det svæært med ro til tross for fri (typ 1-2 øl) og han 3-4 øl, pluss shots av diverse slag han hadde liggende i bilen. Så var han trøtt og sliten hele dagen etterpå. Det bekymrer meg svært at han har hovedomsorg for et barn (barnet er tenåring og klarer seg mye selv). Hvordan gå frem for å hjelpe han eller bør jeg bare stikke? 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å hjelpe han er ikke ditt ansvar, og det er nok en grunn til at mora til ungen hans ikke orka mer! Hun prøvde sikkert alt hun kunne hun også men noen menn går bare ikke ann å forandre! Det beste du kan gjøre er å bare stikke.

Anonymkode: ad96b...6b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpe han er ikke ditt ansvar, og det er nok en grunn til at mora til ungen hans ikke orka mer! Hun prøvde sikkert alt hun kunne hun også men noen menn går bare ikke ann å forandre! Det beste du kan gjøre er å bare stikke.

Anonymkode: ad96b...6b8

Jeg synes TS’ innlegg er et alt for tynt grunnlag å trekke så spekulative konklusjoner om årsaken til samlivsbrudd på som du gjør her. For alt vi vet kan exen være en voldelig kvinne, eller han kan være enkemann for den del.

Når det er sagt: han drikker nok mer enn gjennomsnittet, og det kan høres ut som om han prøver å kombinere kontinentale drikkevaner og den norske helgefylla ved å gjøre begge deler; noe som ikke akkurat er noe sjakktrekk for helsa. Når du er såpass skeptisk så tidlig i bekjentskapet ville jeg sett på det som et faresignal. 

Anonymkode: d88b1...89e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes TS’ innlegg er et alt for tynt grunnlag å trekke så spekulative konklusjoner om årsaken til samlivsbrudd på som du gjør her. For alt vi vet kan exen være en voldelig kvinne, eller han kan være enkemann for den del.

Når det er sagt: han drikker nok mer enn gjennomsnittet, og det kan høres ut som om han prøver å kombinere kontinentale drikkevaner og den norske helgefylla ved å gjøre begge deler; noe som ikke akkurat er noe sjakktrekk for helsa. Når du er såpass skeptisk så tidlig i bekjentskapet ville jeg sett på det som et faresignal. 

Anonymkode: d88b1...89e

Takk for et saklig svar. Han inviterte meg hjem etter jobb dag, men tror han sikkert drikker idag også, og jeg orker ikke idag.. Han drikker dog aldri før det er et passende klokkeslett om man kan si det slik, dvs på kveldstid. Men om han drikker flere enheter er det ikke bra når han skal kjøre tidlig på jobb dagen derpå. 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for et saklig svar. Han inviterte meg hjem etter jobb dag, men tror han sikkert drikker idag også, og jeg orker ikke idag.. Han drikker dog aldri før det er et passende klokkeslett om man kan si det slik, dvs på kveldstid. Men om han drikker flere enheter er det ikke bra når han skal kjøre tidlig på jobb dagen derpå. 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Fikk nylig en snap av vinglass i hånda. Og jeg tuller ikke når jeg sier han MINST som jeg vet om har drukket en uke på rad (vi drakk vin forrige mandag). Herregud altså.. Jeg blir bekymret for fyren. Vet han skal i en bursdag i helgen pg han snakket om at han var invitert på noe jobbting på torsdag denne uka, men at han kanskje ikke gadd å dra siden han føler seg sliten (kanskje ikke rart?)... 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Fikk nylig en snap av vinglass i hånda. Og jeg tuller ikke når jeg sier han MINST som jeg vet om har drukket en uke på rad (vi drakk vin forrige mandag). Herregud altså.. Jeg blir bekymret for fyren. Vet han skal i en bursdag i helgen pg han snakket om at han var invitert på noe jobbting på torsdag denne uka, men at han kanskje ikke gadd å dra siden han føler seg sliten (kanskje ikke rart?)... 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Ta imot ett godt råd ifra en som har vokst opp med en mor som er periodedranker. Dump og gå videre, det der hadde ikke jeg giddi. 

For mange usikkerhetsmomenter. Du vet aldri hva som venter deg, hvor mye han har drukket, kommer til og drikke.

Anonymkode: 382a1...777

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan snakke med han før du bare kutter han ut? Et glass eller 2 kjenner jeg mange som tar hver dag, men shot her å der er litt mer vel rart. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik, drikker kun når jeg er på date. Det er ikke fordi jeg har et alkoholproblemer, faktisk så drikker jeg svært sjeldent i min normale-hverdag, men blir mer stresset og nervøs av å være med en jeg dater, derfor blir det litt ekstra alkohol da. Hadde jeg derimot hatt kjæreste, så klarer jeg å slappe av og da blir det noe annet.

Anonymkode: 87912...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trikken skrev:

Kan snakke med han før du bare kutter han ut? Et glass eller 2 kjenner jeg mange som tar hver dag, men shot her å der er litt mer vel rart. 

nå har jeg vært sammen med han store deler av forrige uke og det har vært mer enn 2 glass liksom. Blir fort 3-4 ++. Å drikke oppimot 30 enheter på en uke er mye i mine øyne. Men ja, skal snakke med han. Hva skal man si liksom? Jeg kjenner han jo ikke særlig godt. 

Anonymkode: 2d76c...ecd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også slik, drikker kun når jeg er på date. Det er ikke fordi jeg har et alkoholproblemer, faktisk så drikker jeg svært sjeldent i min normale-hverdag, men blir mer stresset og nervøs av å være med en jeg dater, derfor blir det litt ekstra alkohol da. Hadde jeg derimot hatt kjæreste, så klarer jeg å slappe av og da blir det noe annet.

Anonymkode: 87912...8a4

Han drikker alene hjemme også

Anonymkode: 2d76c...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

nå har jeg vært sammen med han store deler av forrige uke og det har vært mer enn 2 glass liksom. Blir fort 3-4 ++. Å drikke oppimot 30 enheter på en uke er mye i mine øyne. Men ja, skal snakke med han. Hva skal man si liksom? Jeg kjenner han jo ikke særlig godt. 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Fortell han at du er usikker på han på grunn av alkoholen (Det er du jo). Spør han om hvorfor han har et behov for å drikke så mye? (kanskje det ligger noe bak det, ønske om å bli mer frempå for deg, for å stresse ned ol.). Fortell han hva du føler om dette og at du ønsker å se en forbedring før du fortsetter med han. Gi han en sjans til. 

Anonymkode: 87912...8a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

nå har jeg vært sammen med han store deler av forrige uke og det har vært mer enn 2 glass liksom. Blir fort 3-4 ++. Å drikke oppimot 30 enheter på en uke er mye i mine øyne. Men ja, skal snakke med han. Hva skal man si liksom? Jeg kjenner han jo ikke særlig godt. 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Går ann å starte med å spørre hvor han ser sette går hen. Så alt etter hva han svarer ta opp drikkingen. Om han sier han håper på en framtid sammen kan jo du si at dette er noe du og har tenkt mye på, men har stusset litt på alloholforbruket hans. 

Man vet aldri hvordan noen reagerer, kanskje får dere en god samtale. Kanskje reagerer han med sinne og man må la situasjonen roe seg før en eventuell kommunikasjon kan oppstå. Vanskelig tema er det uannsett, men liker du han kan det være verd det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...jeg drakk en hel kartong med vin i løpet av sist uke...det var jo tross alt påske og ferie. Men jeg drikker ikke hver dag når jeg jobber. Gi han en sjanse? Det er jo fortsatt ferie.

Anonymkode: e5b11...e74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

pluss shots av diverse slag han hadde liggende i bilen. 

Anonymkode: 2d76c...ecd

Det er virkelig ikke normalt å ha alkohol liggende i bilen som man småsuper av gjennom dagen! 

Anonymkode: 59f47...3f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...