AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #1 Skrevet 2. april 2018 Jeg har lyst å benytte meg av tjenestene de har, primært chat-tjenesten. Men er redd for å møte på noen som er nedlatende eller fordomsfull som bare vil gjøre vondt verre for meg. Noen som har brukt det og kan dere fortelle om opplevelsen deres? Anonymkode: 078af...f8b
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #2 Skrevet 2. april 2018 Det er som overalt, nyanser og forskjeller. Helt sikkert verdt et forsøk... Anonymkode: 64fdb...e3c 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #3 Skrevet 3. april 2018 Du kan møte på så mangt. Du kan møte på fantastiske medmennesker eller på folk som mener du burde hatt på deg en litt mindre utfordrende pysj den dagen bestefar voldtok deg som femåring, så kan det hende det aldri hadde skjedd. Folk der er som alle andre steder, hyggelige, drittsekker eller noe midt i mellom. Anonymkode: 7070c...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2018 #4 Skrevet 3. april 2018 Kirkens SOS er en tjeneste basert på frivillige. Noen sitter på reell kompetanse, noen har stor nestekjærlighet, noen er idiot. Men alt i alt tar de seg god tid til folk og er snille og greie med folk som kontakter dem. Anonymkode: db54d...d87
AnonymBruker Skrevet 4. april 2018 #5 Skrevet 4. april 2018 Men hvorfor ansette folk som er totalt idioter? Tenker at man kan gjøre situasjonen vondt verre for en som vurderer å selvskading pga indre smerte og på toppen av det hele møter en krass og fæl person og ender med å faktisk gjøre det? Anonymkode: 6f058...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #6 Skrevet 22. januar 2019 On 4/4/2018 at 12:25 PM, AnonymBruker said: Men hvorfor ansette folk som er totalt idioter? Tenker at man kan gjøre situasjonen vondt verre for en som vurderer å selvskading pga indre smerte og på toppen av det hele møter en krass og fæl person og ender med å faktisk gjøre det? Anonymkode: 6f058...7f0 Møter stort sett kun på bra folk der, noen har helt tydelig lite kunnskap og det kan være ganske slitsomt fordi man føler man må holde et helt fordrag før man kan komme til poenget og si hvorfor man sliter så mye. Men de lytter nå i hvert fall. Og viser interesse. Andre igjen er helt fantastiske, og man kan komme i gang med det man ønsker å snakke om med én gang (eks. de vet allerede om normale senskader for de som har opplevd traumer, så man trenger ikke å komme med lange forklaringer). Og sistnevnte, som jeg heldigvis ikke møter på ofte, tenker jeg har tatt seg jobb der fordi de finner en eller annen syk glede i å tråkke på andre. Det som dessverre har blitt vanlig innenfor hjelpeapparatet i Norge er å unnskylde med at "kanskje hadde dere bare dårlig kjemi" - når du nettopp har blitt krenket av en av deres frivillige/ansatte. Ikke greit. Tror de aller fleste mennesker - uansett hvor vanskelig de har det - klarer å skille mellom de to, de som bare ikke forstår og de som krenker. Første gruppe er bare noen man ikke har noe særlig felles med (som de jeg nevner jeg må holde lange foredrag for før de kan gi meg den støtten jeg trenger), men som likevel er profesjonelle og forsøker oppriktig å møte meg med respekt. Og også beklager når de ikke klarer det. Sistnevnte derimot er folk som tar seg slike oppdrag/jobber fordi de finner glede i å tråkke på andre, og de kan nok være veldig glatte og sjarmerende for de som intervjuer dem og derfor vanskelige å oppdage. Tenker derfor alle ansatte på slike tjenester bør bli sjekket uten å vite om det ved anledninger, ved at noen konstruerer en ekte samtale og denne blir avsluttet. Da hadde de nok fort blitt avslørt. For dette ødelegger så mye. At sånt forbanna rask får lov til å jobbe med slike steder! Jeg har hatt opplevelser hvor jeg sitter igjen verre enn før samtalen, og sånn skal det ikke være. Og det gjelder både hjelpetelefonen til Mental Helse, Kirkens SOS. Landsdekkende telefon for incestutsatte. Rangerer de i den rekkefølgen fordi - du på hjelpetelefonen kan få mulighet til å bli godt kjent med en person, over tid, og dessuten alltid opplever å bli møtt når du sender inn klager til lederen der. Da tar hun alltid en samtale med den det gjelder. - KSOS blir du også tatt på alvor hvis du sender klager, men siden det er så mange ansatte der må du på en måte begynne på nytt hver gang, og det kan være vanskelig for mange. - Incestsenteret i Vestfold opplevde jeg hverken å bli hørt når jeg klagde, eller å bli møtt av mennesker som ville andre vel. De var kranglete, overstyrende og lite ydmyke. Ikke et sted jeg anbefaler noen å ringe. Men igjen, de aller fleste er fine folk på lavterskeltilbud - og de er godt trent i hvordan de skal møte andre. Og dette kommer fra en med 13 års erfaring. Også når de ikke alltid klarer å forstå hva jeg snakker om med det samme. Vil derfor anbefale alle å prøve slike telefoner når de har det vanskelig - eller chattetjenester som i ditt tilfelle - og møter du på en som ikke gjør deg godt så ikke bruk ti sekunder på hen. For er det noe jeg angrer på - og vil angre på resten av livet - er det at jeg ikke satt grenser tidlig nok. At jeg lot mennesker som de på Incestsenteret blant annet overkjøre meg i hele elleve år før jeg sa nok er nok og fant meg sunnere folk å snakke med. Snakker nå kun med 18 personer jeg har plukket ut på hjelpetelefonen, kun de jeg får umiddelbar god tone med på KSOS - og den siste telefonen ringer jeg aldri til igjen. Vet forresten at jeg svarte langt utover det du spurte om nå, men har bare sittet inne med dette så lenge nå at jeg bare måtte få det ut. Og igjen - de aller, aller fleste er bra folk blant de du vil møte på Kirkens SOS! Anonymkode: 40ed0...58a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2019 #7 Skrevet 22. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Møter stort sett kun på bra folk der, noen har helt tydelig lite kunnskap og det kan være ganske slitsomt fordi man føler man må holde et helt fordrag før man kan komme til poenget og si hvorfor man sliter så mye. Men de lytter nå i hvert fall. Og viser interesse. Andre igjen er helt fantastiske, og man kan komme i gang med det man ønsker å snakke om med én gang (eks. de vet allerede om normale senskader for de som har opplevd traumer, så man trenger ikke å komme med lange forklaringer). Og sistnevnte, som jeg heldigvis ikke møter på ofte, tenker jeg har tatt seg jobb der fordi de finner en eller annen syk glede i å tråkke på andre. Det som dessverre har blitt vanlig innenfor hjelpeapparatet i Norge er å unnskylde med at "kanskje hadde dere bare dårlig kjemi" - når du nettopp har blitt krenket av en av deres frivillige/ansatte. Ikke greit. Tror de aller fleste mennesker - uansett hvor vanskelig de har det - klarer å skille mellom de to, de som bare ikke forstår og de som krenker. Første gruppe er bare noen man ikke har noe særlig felles med (som de jeg nevner jeg må holde lange foredrag for før de kan gi meg den støtten jeg trenger), men som likevel er profesjonelle og forsøker oppriktig å møte meg med respekt. Og også beklager når de ikke klarer det. Sistnevnte derimot er folk som tar seg slike oppdrag/jobber fordi de finner glede i å tråkke på andre, og de kan nok være veldig glatte og sjarmerende for de som intervjuer dem og derfor vanskelige å oppdage. Tenker derfor alle ansatte på slike tjenester bør bli sjekket uten å vite om det ved anledninger, ved at noen konstruerer en ekte samtale og denne blir AVLYTTET. Da hadde de nok fort blitt avslørt. For dette ødelegger så mye. At sånt forbanna rask får lov til å jobbe med slike steder! Jeg har hatt opplevelser hvor jeg sitter igjen verre enn før samtalen, og sånn skal det ikke være. Og det gjelder både hjelpetelefonen til Mental Helse, Kirkens SOS. Landsdekkende telefon for incestutsatte. Rangerer de i den rekkefølgen fordi - du på hjelpetelefonen kan få mulighet til å bli godt kjent med en person, over tid, og dessuten alltid opplever å bli møtt når du sender inn klager til lederen der. Da tar hun alltid en samtale med den det gjelder. - KSOS blir du også tatt på alvor hvis du sender klager, men siden det er så mange ansatte der må du på en måte begynne på nytt hver gang, og det kan være vanskelig for mange. - Incestsenteret i Vestfold opplevde jeg hverken å bli hørt når jeg klagde, eller å bli møtt av mennesker som ville andre vel. De var kranglete, overstyrende og lite ydmyke. Ikke et sted jeg anbefaler noen å ringe. Men igjen, de aller fleste er fine folk på lavterskeltilbud - og de er godt trent i hvordan de skal møte andre. Og dette kommer fra en med 13 års erfaring. Også når de ikke alltid klarer å forstå hva jeg snakker om med det samme. Vil derfor anbefale alle å prøve slike telefoner når de har det vanskelig - eller chattetjenester som i ditt tilfelle - og møter du på en som ikke gjør deg godt så ikke bruk ti sekunder på hen. For er det noe jeg angrer på - og vil angre på resten av livet - er det at jeg ikke satt grenser tidlig nok. At jeg lot mennesker som de på Incestsenteret blant annet overkjøre meg i hele elleve år før jeg sa nok er nok og fant meg sunnere folk å snakke med. Snakker nå kun med 18 personer jeg har plukket ut på hjelpetelefonen, kun de jeg får umiddelbar god tone med på KSOS - og den siste telefonen ringer jeg aldri til igjen. Vet forresten at jeg svarte langt utover det du spurte om nå, men har bare sittet inne med dette så lenge nå at jeg bare måtte få det ut. Og igjen - de aller, aller fleste er bra folk blant de du vil møte på Kirkens SOS! Anonymkode: 40ed0...58a * Skrivefeil jeg måtte rette opp i - det skulle selvfølgelig stå AVLYTTET, ikke avsluttet 🙂 Anonymkode: 40ed0...58a
tekoppen Skrevet 19. september 2020 #8 Skrevet 19. september 2020 Jeg har ringt 2 ganger. Første gangen var en hyggelig men litt klumsete fyr jeg følte sa veldig lite men ga meg mye plass til å prate. Men en såpass god erfaring at jeg valgte å ringe igjen en annen dag jeg ikke klarte å stoppe å gråte. Damen jeg møtte var det nydeligste medmennesket jeg har møtt og forsto mye om livssmerte og psykisk sykdom. Hun hadde plass, sa kjærlige ting og kom med kloke kommentarer og oppmuntring. Et av de vakreste medmenneskene jeg har snakket med. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2020 #9 Skrevet 19. september 2020 Frivillige ved Kirkens SOS skal ikke være fagpersoner, de skal være vanlig folk og medmennesker som er der i en vanskelig situasjon. Spesielt er det fokus på å forebygge at folk tar selvmord. Det blir derfor rart å sammenligne med andre tjenester innen for psykisk helse/psykiatri. Det er ikke noe farlig å prøve, det er bare å avslutte hvis du ikke liker det 😃 Det går også an å avslutte en samtale og logge seg på for å snakke med noen andre. Anonymkode: fb3cb...51a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå