Gå til innhold

Hvordan be foreldre om penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, uforutsette ugifter, manglende ekstravakter pga utdannelse og nedskjæringer på arbeidsplassen som har satt meg ned i stillingsprosent - har ført til at økonomien min er helt på randen. Jeg har 70kr på kortet, det er lenge til lønn og alt har gått med til regninger og husleie - og fremdeles gjenstår noen regninger. Jeg har veldig greie foreldre med veldig god økonomi, som alltid har lagt vekt på at jeg aldri må nøle med å spørre hvis jeg trenger økonomisk hjelp. Dette sitter likevel svært langt inne - jeg har klart meg selv siden jeg var 16 (nå 28). Har måttet spurt dem om penger én gang før, og syns det var så ydmykende. Ikke fordi de gjør eller sier noe «feil», men syns det tar all stoltheten min. 

Nå har jeg ikke noe annet valg enn forbrukslån, så jeg må krype til korset. Hvordan går man frem for å være mest mulig ydmyk? Jeg gruer meg veldig til samtalen :( Har noen tips? 

Anonymkode: e9294...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, si det som det er. De er foreldrene dine og kjenner deg. 

Anonymkode: 594d5...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er og be om et lån. 

Anonymkode: 79eaf...697

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er foreldrene dine? Hvordan har de behandlet deg før når du har tatt opp vanskelige temaer?

Anonymkode: 2cda6...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Ville du følt det samme ovenfor egne barn som hadde vært økonomisk uavhengig og selvstendig hele livet?

Det er foreldrene dine. Har de økonomi til det så er det en glede å hjelpe.

Føler du så sterkt om det så kan du alltids betale tilbake en gang du har råd.

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lett spurt foreldrene mine om et lån. De vil nok heller låne deg eller gi deg penger, i stede for at du tar opp et dyrt lån. 

Anonymkode: 09570...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok sendt en laaang sms.... 

Anonymkode: 5a309...144

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel bare et par tusenlapper MAKS til neste lønn , siden du har fått betalt regningene og alt?
Mat klarer du å leve billig på. Hvorfor ikke bare låne av en eller flere venninder?
Foreldrene dine går også an å spørre, men ikke syt og si at eneste utvei er forbrukslån om ikke, for det er det ikke. Du får lånt en femhundrelapp her og en femhundrelapp der så du har til mat.

Anonymkode: ee22f...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De regningenesom gjenstår kan du ringe å få utsatt :) det pleier aldri å være noe problem!
Men ja, ikke vær redd for å spørre foreldre eller venner heller. Dette løser seg nok :)

Anonymkode: ee22f...f74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har klart deg selv siden du var 16 år, og har spurt om hjelp kun en gang før. Hadde jeg vært din mor vill jeg ha vært stolt av deg og ansett deg som et menneske med stor intrigitet. Et menneske som gruer seg slik for å be foreldrene sine om hjelp i en vanskelig situasjon, det sier alt om deg, du er et bra menneske. Dette vet dine foreldre! De kjenner deg. Du kan trygt spørre dem, alle trenger vi hjelp en gang i blant. Når de blir gamle vil de sikkert be deg om en håndsrekning i ny og ne. Slik er det med familier, man er glade i hverandre og vil hverandre det beste og hjelper når det trengs! 

Klem

Anonymkode: 1dc0c...c4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger vel bare et par tusenlapper MAKS til neste lønn , siden du har fått betalt regningene og alt?
Mat klarer du å leve billig på. Hvorfor ikke bare låne av en eller flere venninder?
Foreldrene dine går også an å spørre, men ikke syt og si at eneste utvei er forbrukslån om ikke, for det er det ikke. Du får lånt en femhundrelapp her og en femhundrelapp der så du har til mat.

Anonymkode: ee22f...f74

TS skriver jo at det er par regninger til som må betales! Vennelån er kjempedumt! Da er det bedre å låne av foreldrene!

Anonymkode: 45953...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån aldri penger av venner. Ta ikke opp forbrukslån, dette er haier som skor seg på andres vanskelige situasjoner med renter opp til 19 %! Og da er du ute å kjøre. Kjære deg, be foreldrene dine om penger, de elsker deg og vil forstå. Jeg er sikker på at de vil hjelpe deg med glede. Husk at foreldrene dine har også vært unge og sikkert slitt med økonomien selv på ett eller flere tidspunkt. De vet hva det handler om. Og så synes jeg ikke det er å ydmyke seg å be om hjelp. Noe sier meg at du er veldig ensomsterk og med usedvanlig god ansvarsfølelse som kan grense til skyldfølelse for ting som du ikke kan noe for . Det er nok derfor du synes det er ydmykende. Oppsøk foreldrene dine med det snareste du, forklar situasjonen. Etterpå vil du ha det godt, et stort problem mindre å tenke på. 

Anonymkode: 1dc0c...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg svært godt. Har klart meg selv økonomisk like lenge, og det er fælt å måtte spørre andre om å låne litt. Den store fordelen her er at du bare har spurt en gang før, og det er til å være stolt av. Er du som meg så spør du ikke om gratis penger, men om lån av penger som du er garantert å betale tilbake straks du kan. Det er ikke en skam å spørre når det er så ekstremt sjeldent og du vet at de har litt ekstra de kan låne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Som forelder hadde jeg satt pris på å hjelpe i en vanskelig situasjon. Og du virker da veldig fornuftig og oppegående, bare si det rett ut til dem, jeg er i litt trøbbel akkurat nå, har dere lyst og mulighet til å hjelpe meg? 

Alt er bedre enn å ta opp dyre lån, eller låne av venner. De fleste foreldre hjelpe barna sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Du må rett og slett bare forklare situasjonen. Siden de har sagt at du bare må si fra hvis du trenger økonomisk hjelp, og de har god råd, så har de nok ingenting i mot å hjelpe deg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De slutter ikke å være foreldrene din bare fordi du er voksen. De ønsker deg alt godt. Du har vist i mange år at du er ansvarlig økonomisk. Tipper de er litt stolte av deg.

Jeg har måttet låne av mamma flere ganger. Litt trangt på aap når jeg er alene med 2 barn. Jeg har presisert at det var et lån og har alltid betalt tilbake. 

Anonymkode: 99b67...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...