Gå til innhold

Bidrag etter 18 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eksen min har kun stilt opp med det han må, og har i alle år av innkrevingssentralen for å betale. Han har også betalt ca halvparten av det bidragsveilederen sier.

- Er det riktig å kreve bidrag etter 18? Eller synes dere jeg er grisk?

- Hvordan går man frem? Når man ev. Er avhengig av "tvang".

- "Barnet" har igjen et år av videregående, og er allerede i gang med lappen.

Anonymkode: 63227...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke søke bidrag, men ungdommen kan. Over 18 år så kan ungdommen søke bidrag av far selv. 

Anonymkode: 6958a...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan søke, og det synes jeg det burde.

Anonymkode: 05719...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal barnet søke om det! Jeg har da ikke økonomi til å fostre en 18-åring selv siste året på skole. Det får enten spørre faren, eller søke via Nav. 

Da regner jeg også med at vi fordeler pengene slik at hvis bidraget er på feks 3000 får ungdommen 2000 til lommepenger, men da ikke lommepenger av meg. Og resterende går til kost og losji. Beregner da at mat og diverse koster meg minst 4000 (dvs 3000 fra min lomme også, og de resterende 1000 fra farsbidraget). 

Jeg mister jo mye når barnet blir 18, både utvidet barnetrygd på 1940 kr, bidrag på 3000, og barnetillegg på 3000 før skatt. Dvs, i rene inntekter går jeg ned 7000!! Og en 18-åring er ikke billig i drift. 

Anonymkode: 292ef...4d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal barnet søke om det! Jeg har da ikke økonomi til å fostre en 18-åring selv siste året på skole. Det får enten spørre faren, eller søke via Nav. 

Da regner jeg også med at vi fordeler pengene slik at hvis bidraget er på feks 3000 får ungdommen 2000 til lommepenger, men da ikke lommepenger av meg. Og resterende går til kost og losji. Beregner da at mat og diverse koster meg minst 4000 (dvs 3000 fra min lomme også, og de resterende 1000 fra farsbidraget). 

Jeg mister jo mye når barnet blir 18, både utvidet barnetrygd på 1940 kr, bidrag på 3000, og barnetillegg på 3000 før skatt. Dvs, i rene inntekter går jeg ned 7000!! Og en 18-åring er ikke billig i drift. 

Anonymkode: 292ef...4d9

Først av alt nå jeg si at liksom- aleneforeldre får syyykt mye penger.. du går ned 7000! Da kan du umulig ha betalt særlig for barnet i oppveksten.

og at en 18 åring spiser for 4000 er bullshitt, husk at du har storhusholdnigsfordeler- og at det du og resten av familien spiser ikke skal regnes med..faktumet er at om far betaler3000 så dekker han nesten alt ..

 

Anonymkode: 831fd...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal barnet søke om det! Jeg har da ikke økonomi til å fostre en 18-åring selv siste året på skole. Det får enten spørre faren, eller søke via Nav. 

Da regner jeg også med at vi fordeler pengene slik at hvis bidraget er på feks 3000 får ungdommen 2000 til lommepenger, men da ikke lommepenger av meg. Og resterende går til kost og losji. Beregner da at mat og diverse koster meg minst 4000 (dvs 3000 fra min lomme også, og de resterende 1000 fra farsbidraget). 

Jeg mister jo mye når barnet blir 18, både utvidet barnetrygd på 1940 kr, bidrag på 3000, og barnetillegg på 3000 før skatt. Dvs, i rene inntekter går jeg ned 7000!! Og en 18-åring er ikke billig i drift. 

Anonymkode: 292ef...4d9

Har du ikke spart noe av de 7000,- du fikk per måned?  Det var enormt mye. Jobber du ikke? Be han om å få seg en jobb ved siden av studiene? Kanskje han kan flytte til faren sin ut tiden? Få deg en ekstrajobb? Vis barnebidraget er på 3000,- så kan det umulig være halvparten. Du har vel ikke krav på 6000,- i barne bidrag for et barn? 

Anonymkode: 2317b...9c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan enten ha en privat avtale eller så må sønnen din søke igjennom NAV. Hvis matutgiftene dine på sønnen er 4000kr i måneden burde du kanskje se igjennom hva du bruker penger på! Og så bør han få seg en liten jobb ved siden av skolen, lappen kan han alltid vente med til han selv har råd!

Anonymkode: 77ebd...c2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnet er fullt 18 må det selv søke bidrag og disse pengene setter direkte inn på barnets konto. For mitt barn ble bidraget satt ned til 500,- per måned etter fylte 18 (var på 1500 før det) og det måtte søkes på nytt for hvert nye skoleår. 

Anonymkode: a49e6...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...