Gå til innhold

Hvordan sparer dere til barna og annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan og hvor mye sparer dere til barna? Fond? Konto? Og hva med pensjon til dere selv og eventuelt sparekonto for buffer i hverdagen? Hvor mye sparer dere totalt hver måned? 

Anonymkode: 0af93...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sparer ikke til barna eller til pensjon.

Anonymkode: 2c17a...d87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer ved å betale ned ekstra på boliglånet. I tillegg har vi en felles sparekonto som fungerer som en slags buffer, for større utgifter. Ellers sparer vi ikke for barna, men de har hver sin konto der vi setter inn bursdagspenger etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer bare "til annet", i fond. Og betaler hardt ned på boliglån. Har øremerket noe til pensjon i det siste. 

Anonymkode: 25d39...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer kun på et generelt grunnlag. Har kun et barn, så alt havner der til slutt uansett.

Sparer i aksjesparekonto og bolig.

Anonymkode: c3c30...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 200 i mnd til barnet. Settes av på konto i mitt navn og tas av ved større utgifter som ski eller sykkel. Bursdagspenger settes inn på barnets egne konto. Sparer ikke til pensjon, enda. Sparer litt nå og da på egen sparekonto.

Anonymkode: b1262...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnas besteforeldre sparer til de i fond samt setter inn en sum til de på sparekonto hver måned. 

Selv har jeg som mål å spare barnetrygden til barna, men per i dag går ikke det da vi har behov for større bolig. Tanken er at vi sparer til større bolig nå, som vi selger eller tar opp lån på når barna skal etablere seg, for å hjelpe de inn på boligmarkedet. 

Jeg tenker at det er tullball at vi skal sitte i stor enebolig alene mens barna våre skal måtte bo i ettroms leiligheter på Stovner når det blir tid for at de selv kanskje skal etablere seg med en partner og få barn. 

Anonymkode: f79e4...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan og hvor mye sparer dere til barna? Fond? Konto? Og hva med pensjon til dere selv og eventuelt sparekonto for buffer i hverdagen? Hvor mye sparer dere totalt hver måned? 

Anonymkode: 0af93...642

Fond og supersparing, pluss ekstra konto til konfirmasjon og oppkjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer til familien ved å betale ekstra inn på lån. 

Sparer fast 970x3 til barna på felles AKS, I navnet til oss foreldre. Dette skal brukes til sertifikat, konfirmasjon og resten deles på mest mulig rettferdig måte når de vokser til. Sparer ikke i barnas navn fordi vi vil sikre at ingen får redusert stipend pga dette, og for å unngå overformynderi samt kunne styre at en umoden attenåring ikke får for mye penger mellom fingrene helt plutselig. Kanskje den ene har best av å få ved 23 år i stedet. 

Anonymkode: c759c...b50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Har en konto i mitt navn der setter vi inn 100-200kr i måneden og setter inn alle penger hun får til bursdag og jul (enn så lenge, hun er bare 1,5år). Hender vi setter inn litt mer innimellom😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sushi skrev:

Sparer ved å betale ned ekstra på boliglånet.

 

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og betaler hardt ned på boliglån.

Anonymkode: 25d39...eb8

Akkurat dette her skjønner jeg ikke hvorfor folk kaller sparing. Jeg og samboeren har et nedbetalt hus, og kunne faktisk tenkt oss å begynne å leie istedenfor for å slippe ansvaret med egen bolig. Men hvis vi selger huset nå, og ikke bruker disse pengene på å investere på nytt i ny bolig så vil jo omtrent 50% av disse pengene måtte betales i skatt. Så hvis vi selger vårt hus nå for 5 mill, så vil skatteetaten ta ca 2 mill fra oss om et år. Det blir jo ikke sparing det da. 

Anonymkode: 1a06f...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine sparte ikke for meg. De sparte heller på egen sparekonto og betalte blant annet førerkort og bil for meg. Bursdagspenger brukte jeg som regel til noe annet, så jeg hadde faktisk ikke egen sparekonto før jeg ble 13 år. 

Anonymkode: d7eb3...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Akkurat dette her skjønner jeg ikke hvorfor folk kaller sparing. Jeg og samboeren har et nedbetalt hus, og kunne faktisk tenkt oss å begynne å leie istedenfor for å slippe ansvaret med egen bolig. Men hvis vi selger huset nå, og ikke bruker disse pengene på å investere på nytt i ny bolig så vil jo omtrent 50% av disse pengene måtte betales i skatt. Så hvis vi selger vårt hus nå for 5 mill, så vil skatteetaten ta ca 2 mill fra oss om et år. Det blir jo ikke sparing det da. 

Anonymkode: 1a06f...ced

De som eier framfor leier sier alltid at når de betaler ned så betaler de til seg selv og ikke den den som leier ut, og det er jo greit nok, men jeg er enig med deg i at det er mindre ansvar å leie. Jeg har aldri eid noe selv, og jeg syns det er helt greit å leie.

Ellers sparer jeg ingenting til barnet mitt. Men jeg vet at besteforeldrene hennes og faren hennes sparer til henne og så har det kommet en arv nå som blir satt inn på sparekonto. Jeg er usikker på hvordan jeg skal spare de pengene best, men tenker jeg snakker med DNB når jeg må ta et valg.

Selv sparer jeg til pensjon, men er usikker på om det er nødvendig. Jeg vet jeg kommer til å bli minstepensjonist når den tiden kommer, men jeg vet ikke om det lønner seg å spare til pensjon uansett da det er mye usikkerhet rundt dette med pensjon om 20-30 år.

Anonymkode: 4a58d...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer 1000,- i fond, ren aksjekonto, tenkes som egenkapital til boligkjøp når barnet er rundt 20 år. Opprettet obos medlemskap i barnets navn. Ellers har barnet en egen sparekonto der jeg har satt inn dåpspenger og penger barnet får til jul og bursdag. Når jeg er mer økonomisk stabil og vi har kjøpt oss hus skal jeg sette ett fast beløp på en tilleggs konto under mitt navn som skal gå til førerkort.

 

 Vet ikke hva pappaen til til barnet gjør da han har stor gjeld og rotete økonomi. Har visst ordnet en egen konto til barnet som familien setter inn gaver på, men gidder ikke å bry meg om hva som kommer inn da jeg tviler på at barnet noen gang ser et rødt øre. 

Anonymkode: ac6f5...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Akkurat dette her skjønner jeg ikke hvorfor folk kaller sparing. Jeg og samboeren har et nedbetalt hus, og kunne faktisk tenkt oss å begynne å leie istedenfor for å slippe ansvaret med egen bolig. Men hvis vi selger huset nå, og ikke bruker disse pengene på å investere på nytt i ny bolig så vil jo omtrent 50% av disse pengene måtte betales i skatt. Så hvis vi selger vårt hus nå for 5 mill, så vil skatteetaten ta ca 2 mill fra oss om et år. Det blir jo ikke sparing det da. 

Anonymkode: 1a06f...ced

Hvor du får den skatteregelen fra? Det er skattefritt av gevinst av bolig når man har bodd der i minst 12 av de siste 24 mnd...

Anonymkode: c3c30...84d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor du får den skatteregelen fra? Det er skattefritt av gevinst av bolig når man har bodd der i minst 12 av de siste 24 mnd...

Anonymkode: c3c30...84d

Støtter denne. Man skatter ikke 50% av boligen når man selger uten å kjøpe nytt, staten har ingenting med hva man bruker pengene på. Man blir beskattet av bolig-gevinst dersom man bor der under ett år, men ikke ellers. Noe annet hadde vært ran.

Forøvrig sparer vi type 5000,- i året til hvert barn.

Anonymkode: be571...ea4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Støtter denne. Man skatter ikke 50% av boligen når man selger uten å kjøpe nytt, staten har ingenting med hva man bruker pengene på. Man blir beskattet av bolig-gevinst dersom man bor der under ett år, men ikke ellers. Noe annet hadde vært ran.

Forøvrig sparer vi type 5000,- i året til hvert barn.

Anonymkode: be571...ea4

Dette, i tillegg er 50% helt feil. Dersom gevinst av salg ved bolig skulle beskattes ville det blitt pr. i dag 23% av gevinsten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn ennå, men tenker å gjøre som mine foreldre:

De skilte lag da jeg var seks år, og begynte de å spare 200 kr hver i måneden som de satt inn på felles konto. De sparte til jeg ble 18 år, og planen deres var at jeg skulle bruke de på sertifikat. Jeg brukte de heller på å studere i utlandet. Angrer litt på at jeg ikke satt dem i boligsparing.

200 kr i mnd. er så lite penger at du ikke merker at du sparer, men når man har spart i 18 år, så er det en svært fin sum når barnet gradvis skal tre inn i voksenlivet.

Foreldrene mine har sagt at de angrer på at de ikke opprettet en BSU til meg da jeg ble født, så det skal de gjøre med sine barnebarn. Jeg skal nok også gjøre det for mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan og hvor mye sparer dere til barna? Fond? Konto? Og hva med pensjon til dere selv og eventuelt sparekonto for buffer i hverdagen? Hvor mye sparer dere totalt hver måned? 

Anonymkode: 0af93...642

Barnesparing og pensjon: fond, kr 1000 pr person pr mnd. Ellers nedbetaling av boliglån med ca 11.000 i avdrag pr mnd. Totalt ca 15.000 spart pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Akkurat dette her skjønner jeg ikke hvorfor folk kaller sparing. Jeg og samboeren har et nedbetalt hus, og kunne faktisk tenkt oss å begynne å leie istedenfor for å slippe ansvaret med egen bolig. Men hvis vi selger huset nå, og ikke bruker disse pengene på å investere på nytt i ny bolig så vil jo omtrent 50% av disse pengene måtte betales i skatt. Så hvis vi selger vårt hus nå for 5 mill, så vil skatteetaten ta ca 2 mill fra oss om et år. Det blir jo ikke sparing det da. 

Anonymkode: 1a06f...ced

Som de andre har sagt så stemmer det ikke at du må skatte 50 % av en bolig du har bodd i. Men uansett er det ikke bare på den måten man sparer ved å betale ned på bolig. Når barna blir store og man sitter på en nesten nedbetalt bolig så har man sannsynligvis en mer romslig økonomi til å hjelpe dem. Man kan også ta opp lån på boligen på barnas vegne, i verste fall. 

Det lønner seg som regel mer å betale ned på lånet slik at rentene blir lavere, enn å spare noen hundrelapper i måneden. Hvis renta plutselig stiger så er det i alle fall veldig greit å ha lite lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...