Gå til innhold

Brudd, har barn sammen, hva har jeg rett på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og typen går fra hverandre. Vi har en gutt på 1 år. Jeg er student og vi ønsker å ha barnet 50-50. 

Har jeg rett på noe støtte i form av bosted/økonomisk? Er kun student og har derfor ingen intekt. Vi har en leilighet sammen som vi  skal selge, så vil få litt penger der, men det holder ikke i lengden. 

Anonymkode: dcecf...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50/50 for et barn på 1 år er sterkt frarådet..

Anonymkode: 121b6...677

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

50/50 for et barn på 1 år er sterkt frarådet..

Anonymkode: 121b6...677

Hva tenker du på da? 

Anonymkode: dcecf...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du på da? 

Anonymkode: dcecf...053

50/50 er ikke anbefalt før barnet er tidligst 3 år. Å flytte fram og tilbake er ikke bra for et så lite barn. Det bør ha fast bosted hos den forelderen det er mest knyttet til og regelmessig samvær med den andre. Alt dette får dere vite hos familievernkontoret, men det er bare å Google «barn 1 år og samlivsbrudd». 

Her bodde barnet hos meg og far var hos oss 3-4 ettermiddager i uken + dagtid annenhver helg. Etter noen mnd hadde far barnet en natt i uken hos seg, etter 3 nye mnd to netter osv. Barnet er nå 6 år og vi har 60/40. Vi har fått et meget trygt barn, som tidlig har sagt ifra hvordan h*n ønsker vi skal gjøre det i forhold til samvær. Barnet vet at vi begge elsker h*n, selv om barnet ikke bor hos begge like mye.

Jeg fikk dobbel barnetrygd, overgangsstønad, stønad til barnetilsyn og barnebidrag.

 

Anonymkode: 121b6...677

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og typen går fra hverandre. Vi har en gutt på 1 år. Jeg er student og vi ønsker å ha barnet 50-50. 

Har jeg rett på noe støtte i form av bosted/økonomisk? Er kun student og har derfor ingen intekt. Vi har en leilighet sammen som vi  skal selge, så vil få litt penger der, men det holder ikke i lengden. 

Anonymkode: dcecf...053

Lånekassen

Anonymkode: 9b317...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rett å noe stønader, men du kan søke om barnebidrag. Så du får fra lånekassa, også kan dere dele barnetrygden. Dersom dere tar en 60/40 ordning kan du søke om overgangsstønad. Full OS utgjør 17350kr ca før skatt.

Anonymkode: 41565...590

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der "hva har jeg rett på" er så utrolig usjarmerende, og viser dagens unges manglende evne til å tenke over valgene de tar FØR de får barn. Hvilken plan hadde du for å fø på en unge hvis du ble alene? Halvparten av alle forhold går jo rett vest, så du bør jo ha tenkt gjennom det? Og 50/50 for en ettåring? Hvor utrygg unge har dere tenkt å skape? Umodne folk som får barn altså.

Anonymkode: 0a5b4...ea8

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den der "hva har jeg rett på" er så utrolig usjarmerende, og viser dagens unges manglende evne til å tenke over valgene de tar FØR de får barn. Hvilken plan hadde du for å fø på en unge hvis du ble alene? Halvparten av alle forhold går jo rett vest, så du bør jo ha tenkt gjennom det? Og 50/50 for en ettåring? Hvor utrygg unge har dere tenkt å skape? Umodne folk som får barn altså.

Anonymkode: 0a5b4...ea8

"Hva har jeg rett på?" er da et helt legitimt spørsmål å stille. Det er verre når noen kommer og sier "Dette har jeg krav på!". TS stiller spørsmål og ber om råd ut fra egen situasjon. Hva er galt med det?

Anonymkode: 3b148...b9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har rett på noe særlig, om dere har 50/50. Da faller f.eks overgangsstønad bort. Du har vel kanskje rett på litt forsørgerstipend fra Lånekassen, sjekk det ut på Lånekassen sine sider. Bostøtte kan du og søke kommunen om. Lykke til🙂

Anonymkode: 5b82d...ac3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den der "hva har jeg rett på" er så utrolig usjarmerende, og viser dagens unges manglende evne til å tenke over valgene de tar FØR de får barn. Hvilken plan hadde du for å fø på en unge hvis du ble alene? Halvparten av alle forhold går jo rett vest, så du bør jo ha tenkt gjennom det? Og 50/50 for en ettåring? Hvor utrygg unge har dere tenkt å skape? Umodne folk som får barn altså.

Anonymkode: 0a5b4...ea8

Enig. Hva med å få seg en jobb? Det går da an å ta seg en pause fra studiene eller studere deltid dersom økonomien ens blir veldig mye dårligere.

Anonymkode: 18cc2...f65

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den der "hva har jeg rett på" er så utrolig usjarmerende, og viser dagens unges manglende evne til å tenke over valgene de tar FØR de får barn. Hvilken plan hadde du for å fø på en unge hvis du ble alene? Halvparten av alle forhold går jo rett vest, så du bør jo ha tenkt gjennom det? Og 50/50 for en ettåring? Hvor utrygg unge har dere tenkt å skape? Umodne folk som får barn altså.

Anonymkode: 0a5b4...ea8

Du vet ingenting om meg, så ikke vær så dømmende. Føler du deg bedre ved å rakke ned på andre? 

50/50 er KUN en tanke som vi ønsker, da vi begge elsker lille gutten. Har aldri sagt at det blir sånn! 

Er det noen som er umoden her, er det nok deg, som på død og liv må rakke ned på folk

Anonymkode: dcecf...053

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hva med å få seg en jobb? Det går da an å ta seg en pause fra studiene eller studere deltid dersom økonomien ens blir veldig mye dårligere.

Anonymkode: 18cc2...f65

Blir jobb fremfor skole om jeg må det 👍🏻 

Anonymkode: dcecf...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og typen går fra hverandre. Vi har en gutt på 1 år. Jeg er student og vi ønsker å ha barnet 50-50. 

Har jeg rett på noe støtte i form av bosted/økonomisk? Er kun student og har derfor ingen intekt. Vi har en leilighet sammen som vi  skal selge, så vil få litt penger der, men det holder ikke i lengden. 

Anonymkode: dcecf...053

Nei, du har ikke krav på annet enn utvidet barnetrygd og bostøtte. Evt stipend fra lånekassen.

Med barnet 50% har du plenty av tid til å finne en deltidsjobb ved siden av studiene. Det må alle studenter gjøre, med mindre de har rike foreldre eller tar opp studielån.

Hva forventer du egentlig? At mine skattepenger skal skaffe deg en gratis utdanning? 

Dette skulle du tenkt på FØR du fikk barn. 

Anonymkode: ecdce...c33

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk betalt høyere utdanning på privat skole i 3 år, alt betalt av skolegang og bøker fra NAV. Samt overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bostøtte, pluss stipend fra lånekassen. Jeg gikk fulltid på studier. Men vi hadde ikke 50/50. Jeg ønsket ikke å få barnetrygd fra far, så det mottok jeg ikke, og klarte meg veldig godt på stødnader. Dette er 4 år siden, så vet ikke om noe er endret. 

 

 

Anonymkode: 0afad...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk betalt høyere utdanning på privat skole i 3 år, alt betalt av skolegang og bøker fra NAV. Samt overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bostøtte, pluss stipend fra lånekassen. Jeg gikk fulltid på studier. Men vi hadde ikke 50/50. Jeg ønsket ikke å få barnetrygd fra far, så det mottok jeg ikke, og klarte meg veldig godt på stødnader. Dette er 4 år siden, så vet ikke om noe er endret. 

 

 

Anonymkode: 0afad...205

Det der er faen meg sykt!!!! 

Anonymkode: 9b317...9a9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk betalt høyere utdanning på privat skole i 3 år, alt betalt av skolegang og bøker fra NAV. Samt overgangsstønad, dobbel barnetrygd, bostøtte, pluss stipend fra lånekassen. Jeg gikk fulltid på studier. Men vi hadde ikke 50/50. Jeg ønsket ikke å få barnetrygd fra far, så det mottok jeg ikke, og klarte meg veldig godt på stødnader. Dette er 4 år siden, så vet ikke om noe er endret. 

 

 

Anonymkode: 0afad...205

BarneTRYGD kommer fra NAV, barneBIDRAG er no annet. 

Mye har endret seg nå med ny regjering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forventer mange i dag at samfunnet har ordninger som skal bidra økonomisk i en situasjon som man selv har satt seg i?

Anonymkode: 940b4...e3c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎04‎.‎2018 den 23.40, AnonymBruker skrev:

50/50 for et barn på 1 år er sterkt frarådet..

Anonymkode: 121b6...677

Det var for ganske lenge siden, og mest begrunnet i økonomi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Zienna said:

Det var for ganske lenge siden, og mest begrunnet i økonomi. 

 

For ganske lenge siden? Det var da den beskjeden vi fikk (fra familievernkontoret) da vi gikk fra hverandre for 4 år siden i hvert fall. Ikke anbefalt før 3 år, men helst ikke før skolealder. 

Vi begynte med 50/50 ved skolealder. 

Nå var vårt barn 4 da vi gikk fra hverandre, så vi kunne nok startet med det da, men det passet ikke for far sånn som han bodde etc da. Uansett er det galskap å ha 50/50 på en ettåring. 

Anonymkode: 15dab...ddd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...