Gå til innhold

Allergisk reaksjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiste ca 30-40 gram sesamfrø for en time siden. Nå føler jeg meg litt øm/irritert i tunge og svelg. Kan det være en allergisk reaksjon?

Har spist sesamfrø i mindre mengder i brød o.l. tidligere, men aldri så mye frø på en gang i samme måltid.

Hvor fort merker man det dersom man får en alvorlig reaksjon? Kan det utvikle seg langsomt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har det gått 90 minutter siden jeg spiste. Er synglig hoven på ene siden av tungen, men ellers har ikke symptomene forverret seg.

Hvis jeg hadde fått anafylaktisk sjokk, så hadde jeg vel merket det nå? Er det trygt å legge seg til å sove?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har matallergi. Såvidt jeg husker fra da jeg fikk diagnose så blir man klassifisert etter alvorlighetsgrad/dødelighet. Jeg opplever smerter, men ingen risiko for å dø. Jeg kjenner at jeg har spist det jeg ikke tåler i løpet av 30-60 sekunder. De jeg kjenner som hovner i svelg og tunge får også dette i løpet av minutter. 

Anonymkode: 18a8c...792

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med helsepersonell, ikke KG.
Forrige gang jeg spiste nøtter og merket noe reaksjon ba de meg komme til legevakten fordi det kunne komme en stund senere, men etter en viss tid sank risikoen for anafylaktisk sjokk. Husker ikke antall minutter. Men ring heller et ordentlig sted og spør.

Anonymkode: 1a140...528

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakk med helsepersonell, ikke KG.
Forrige gang jeg spiste nøtter og merket noe reaksjon ba de meg komme til legevakten fordi det kunne komme en stund senere, men etter en viss tid sank risikoen for anafylaktisk sjokk. Husker ikke antall minutter. Men ring heller et ordentlig sted og spør.

Anonymkode: 1a140...528

Nå har det gått 12 timer og jeg er enda ikke dau, så går sikkert bra da. Etter hva jeg har lest, kommer alvorlige og potensielt dødelige reaksjoner innen få minutter, så jeg er nok trygg sånn sett.  Men tunga er fortsatt litt hoven. Det kan ha andre forklaringer så klart, men jeg skal ta opp dette med fastlegen. Allergi kan jo forverre seg om man ikke tar hensyn.

Jeg vurderte at det ikke var hensiktsmessig å ringe legevakten i går kveld, fordi jeg ikke hadde noen spesielt alvorlige symptomer. Av erfaring vet jeg at da ville de uansett bare avvist meg og bedt meg kontakte lege på dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...