Gå til innhold

Pakkeåpning i barnebursdag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nokså ny i barnebursdag rutinene. Vi har stort sett hvert i bursdag med 4-5barn. Siden nyttår har vi vært invitert i 7bursdager og da har hele avd i barnehagen blitt invitert..oppmøte har vært mellom17-20 barn hver gang (de er 25barn). Jeg liker bursdager ,men stusser over denne pakkeleken som skal gjennomføres før gavene åpnes. Her vi bor virker det som dette er en tradisjon da den har vært i alle bursdagene. Det er ofte bursdag rett etter bhg,ungene er slitne. Ca midt i bursdagen skal en flaske snurres rundt,den den peker på skal gi gavwnnsinu og alle skal se når den åpnes. Så snurrer den som gav gaven -og slik fortsetter det. Med opptil 20barn tar denne leken veldig lang tid, og barna går lei mot slutten og går vekk fra ringen før alle er ferdig. 

Hvordan gjør dere gave åpning i bursdag? Må da finnes enklere måter som er litt mere effektive for slitne barn? 

Anonymkode: 98b8f...676

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gaven åpnes når giveren gir den her. 

Fort og gale 😂

Så brukes resten av tiden til spising, godteposefisking, lek og morro.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar bursdagsbarnet åpne gavene etterhvert som gjestene kommer. Jeg synes ikke gaveleker er noe særlig. For det første er det ikke alle som har så god råd og jeg har faktisk opplevd at en gjest (fra en familie vi vet har dårlig råd) har kommet uten gave, så jeg synes ikke man trenger å ha fokus på gavene på den måten. For det andre tar det gjerne lang tid i forhold til hele bursdagens lengde og det blir mindre tid til spising og morsommere aktiviteter. For det tredje er barn utålmodige. Det er kjempekjedelig å være blant de første som gir gaven og så måtte sitte og se på at de andre gir og de siste synes det er like kjedelig å vente til det er sin tur. Heldigvis er det ikke så vanlig med pakkeleker her. De få som har hatt det lar det bli med den ene gangen og vi andre har sett hvor dårlig dette fungerer i andres bursdager så velger å gjøre det på annet vis.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen åpner ikke pakkene under bursdagen i det hele tatt, men tar det etter selskapet.

Anonymkode: c2fd9...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare åpnet gavene fortløpende for at det ikke skal ta så mye tid. I familiebursdag har vi ventet med åpning til alle gjestene har ankommet, siden det egentlig føles som det mest høflige og ordentlige. Men i barnebursdag syns jeg dette hensynet kan vike. Jeg har også sett på noen endeløse flasketuten peker på, og tenker det egner seg best for små bursdager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker flasketuten, virkelig null problem

Barna synes det er stas når de skal gi gave

Anonymkode: 9895d...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta barnas perspektiv. Synes de det er morsomt med flasketuten så la de gjøre det og hvis ikke la vær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de aller fleste, ihvertfall barnehagebarn, hadde helt sluttet med gaver i barnebursdager? Det er jo så unødvendig prengebruk og miljøsløsing. 

Anonymkode: fc043...29d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde de aller fleste, ihvertfall barnehagebarn, hadde helt sluttet med gaver i barnebursdager? Det er jo så unødvendig prengebruk og miljøsløsing. 

Anonymkode: fc043...29d

Hvorfor trodde du det? Er det vanlig der du bor at gjestene kommer uten gave?

Anonymkode: 1621e...f0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte flasketuten nå sist i 7-årsdagen, men med 12 gjester tok det alt for lang tid, og de som fikk gitt først ble veldig lei og gikk i fra. Så passer nok best hvis det er færre barn.

Anonymkode: 33469...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi inviterer bare de nærmeste vennene, og da er det hyggelig med flasketuten.

Anonymkode: c2fd9...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må hele AVD inviteres? Holder det ikke å invitere Alme guttene eller alle jentene(ettersom kjønn på ditt barn). 

Anonymkode: 77b39...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte flasketuten peker på når barna var små. Det tok litt tid, noe som var helt greit. Mindre tid for sukkerhypre barn til å rasere ned hele huset. Pizza, kaker, flasketuten, godteposefisking, og vipps så var bursdagen over.

Anonymkode: b28ae...3ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har alltid samlet pakkene i en søppelsekk å latt barnet åpne de etter gjestene har dratt hvis man har invitert hele avdelingen/klassen. Bursdagen varer ofte bare 2 timer så da blir det lite tid til kos og lek hvis man bruker en halvtime på pakkeåpning.

Anonymkode: f0026...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også den pakkeleken da jeg var barn, men ikke i barnehagealder. Men jeg hadde aldri mer enn 5-6 barn i bursdagsselskap i barnehagen heller. Inviterte heller barna jeg lekte med i nabolaget. I de barnebursdagene jeg har vært i i voksen alder (til barn opptil 4 år) åpnes gavene fortløpende og ved at barnet river av papiret og foreldre skriver opp hva som er fra hvem. I den alderen vil barn helst leke når de er sammen, så jeg syns også det er meningsløst å bruke så lang tid på pakkelek. Det kan fungere med kun noen få barn, men ikke med så mange som du skriver

Anonymkode: ec878...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må hele AVD inviteres? Holder det ikke å invitere Alme guttene eller alle jentene(ettersom kjønn på ditt barn). 

Anonymkode: 77b39...dd1

Jo, det holder. Det viktigste er at det er en naturlig gruppe og at ikke bare noen få blir utelatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...