Gå til innhold

Interrail med barn


Reiseklar

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har så smått begynt å planlegge interrailferie med døtrene mine(11 og 12 år) i sommer. Er det noen her som har erfaring med interrail med barn? 

Hvor lenge har dere vært borte? Hvordan var ruten, hva ville du gjort annerledes, viktige ting å huske osv. 

håper på noen råd og tips😀

Endret av Reiseklar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Råd? Ikke gjør det! Uforutsigbarheten og de lange reisene sammen med barn var nesten uutholdelig. Det gikk ikke en eneste dag uten total meltdown, og alt var "kjeeeedelig"(Vi vil bade, jeg er lei, jeg vil hjem, Hvorfor har ikke hotellet basseng??). Jeg ville ventet til barna var store nok til å ha en egen sans for eventyr.

Året før leide vi et hus i Kroatia med, basseng, og tok korte turer med bil rundt omkring. Det var en form for ferie som passet barna bedre, for da begynte og sluttet dagen med kjente og enkle rammer. 

Vi prøvde igjen da de var tenåringer, og det var en av de beste turene vi har hatt. 

 

Anonymkode: 85bbb...cd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine er 11 og snart 13 da så de er over den fasen. Er pga det du skriver at jeg har ventet til nå😂😂😂🙈 Så det er jeg ikke bekymret for. Planlegger også å avslutte med 6-7 dager i Hellas 🌊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 13.48, Reiseklar skrev:

Hei! Jeg har så smått begynt å planlegge interrailferie med døtrene mine(11 og 12 år) i sommer. Er det noen her som har erfaring med interrail med barn? 

Hvor lenge har dere vært borte? Hvordan var ruten, hva ville du gjort annerledes, viktige ting å huske osv. 

håper på noen råd og tips😀

Er dere glad i fjellnatur bør dere få med dere en eller flere av tangstansbanene i Sveits. Vær dog klar over at dette stort sett er private linjer og koster i beste fall ekstra.

Har dere råd vil jeg spesielt annbefale en tur med Wengeralphbahn og Jungfraujochbahn. Wengeralphbahn er det toget du ser utforkjørerne kjøre under når de har utfor i Lauberhornrennen i Wengen. Den går fra Grindelwald via Kleine Scheidegg og Wengen til Lautebrunnen. Fra Kleine Scheidegg på 2000 moh har du et vanvittig skue mot Eiger, Mönch og Jungfraumasivet. Fra Kleine Scheidegg kan du videre ta Jungfraujochbahn til Jungfraujoch på 3500 meters høyde. Europas høyeste togstasjon med en helt sinnsyk utsikt over alpene.

Men dette er dyrt og i beste fall kun delvis innkludert i en interrailbillett. Selv betalte jeg 120 chf for turen Kleine Scheidegg - Jungfraujoch tur retur. Vet ikke hva det koster hele veien fra dalbunnen siden billetten min til Lauberhornrennen inkluderterte toget Grindelwald - Kleine Scheidegg - Wengen - Lautebrunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Ikke kjøp interrailbillett, men kjøp hver strekning for seg i forveien direkte med det aktuelle togselskapet dersom du har muligheten til å tids- og stedsspesifisere hver reisestrekning nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder hvorvidt det er interrailbilletter du skal kjøpe - kan være vel å rimelig å kjøpe billetter år strekning om dere kan planlegge ruta på forhånd. Anbefaler i såfall å bruke nettsiden The man in seat 61 - vi sparte tusener på hans tips og triks :-)

Anonymkode: b228b...fdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiste med 12 og 7 åring, men ikke direkte interrail, vi tok fly til Roma, og tog fra Roma til Paris, vi hadde 5 stopp med hotell opphold. Turen var helt fantastisk, det ble både by ferie, bade ferie, euro disney ferie, og mye annet gøy. Ungene elsket det, vi brukte nesten 4 uker på turen. Ville ha god tid og ikke stresse. Vi hadde ikke interrail billett, var billigere å kjøpe mellom hver strekning. Men jeg var veldig sliten da turen var over, men hadde hatt det fantastisk og. Men med barn, er jeg veldig glad for at vi tokk oss god tid.

Anonymkode: cf885...063

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2018 den 15.30, Reiseklar skrev:

Jentene mine er 11 og snart 13 da så de er over den fasen. Er pga det du skriver at jeg har ventet til nå😂😂😂🙈 Så det er jeg ikke bekymret for. Planlegger også å avslutte med 6-7 dager i Hellas 🌊

Mine var 9 og 11 - det var et mareritt, haha! Jeg burde hatt en mye mindre spontan plan, og lagt inn et lengre opphold i en by med sol og strand. Så det å avslutte i Hellas tror jeg blir kjempesuksess. Jeg hadde veldig mye kunnskap om dit vi skulle og det vi skulle gjøre, men det skulle så lite til for at planene ikke gikk som de skulle, pga. uforutsette humørsvingninger hos barna! :ler:

Henger meg på det som skrives her:
"Har dere råd vil jeg spesielt annbefale en tur med Wengeralphbahn og Jungfraujochbahn. Wengeralphbahn er det toget du ser utforkjørerne kjøre under når de har utfor i Lauberhornrennen i Wengen. Den går fra Grindelwald via Kleine Scheidegg og Wengen til Lautebrunnen. Fra Kleine Scheidegg på 2000 moh har du et vanvittig skue mot Eiger, Mönch og Jungfraumasivet. Fra Kleine Scheidegg kan du videre ta Jungfraujochbahn til Jungfraujoch på 3500 meters høyde. Europas høyeste togstasjon med en helt sinnsyk utsikt over alpene."

Vi tok toget til Jungfrau da de var tenåringer, og det var helt fantastisk! Virkelig en opplevelse for livet, og en de ofte tar frem som et fint ferieminne. Det var en veldig fin opplevelse, men én ting; Sveits er kostbart å "loffe" i. Du gjør lurt i å reservere hotellrom og lignende, for det blir fort veldig dyrt å bare dukke opp. Vi hadde en spontan utflukt i Sveits, og endte med å bruke nesten 4000,- på én natt på hotell.

Anonymkode: 85bbb...cd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for mange fine tips og hjelpsomme råd🤩 skal notere ned det dere skriver og sjekke ut nettsiden. Skal også regne på om det kan lønne seg å kjøpe Billetter for hver togtur i stede for interrailbillett😀🚝

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 1.4.2018 den 14.59, AnonymBruker skrev:

Råd? Ikke gjør det! Uforutsigbarheten og de lange reisene sammen med barn var nesten uutholdelig. Det gikk ikke en eneste dag uten total meltdown, og alt var "kjeeeedelig"(Vi vil bade, jeg er lei, jeg vil hjem, Hvorfor har ikke hotellet basseng??). Jeg ville ventet til barna var store nok til å ha en egen sans for eventyr.

Året før leide vi et hus i Kroatia med, basseng, og tok korte turer med bil rundt omkring. Det var en form for ferie som passet barna bedre, for da begynte og sluttet dagen med kjente og enkle rammer. 

Vi prøvde igjen da de var tenåringer, og det var en av de beste turene vi har hatt. 

 

Anonymkode: 85bbb...cd4

Vil bare gi tilbakemelding på at det gikk kjempefint for oss😀 vi var borte i litt over tre uker. Var i Berlin- münchen-Roma-Napoli-Pompei-Bari-Dubrovnik-Budva(Montenegro)-Beograd. Ikke klaging, ikke masing eller sutring. Det ble en opplevelse for livet for oss😀 og vi skal halt klart reise på interrail igjen veldig snart😀

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en risiko for at de synes at slike reiser blir alt for lange og kjedelig, med bare stress og mas...     

De er rett og slett ikke gamle nok til å sette pris på slike lange reiser...                 

Anonymkode: 24dea...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Reiseklar skrev:

Vil bare gi tilbakemelding på at det gikk kjempefint for oss😀 vi var borte i litt over tre uker. Var i Berlin- münchen-Roma-Napoli-Pompei-Bari-Dubrovnik-Budva(Montenegro)-Beograd. Ikke klaging, ikke masing eller sutring. Det ble en opplevelse for livet for oss😀 og vi skal halt klart reise på interrail igjen veldig snart😀

Så moro! Vi reiste selv Europa rundt på interrail med tre barn fra 8-14. Jeg leda an, barna i midten og mormor var «oppfangeren» bak 😅 noe av det morsomste vi husker tilbake på var da vi løp som gale og nesten mista et tog.  Opplevelser og gode minner for livet 🤗

Endret av Zenhouse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en risiko for at de synes at slike reiser blir alt for lange og kjedelig, med bare stress og mas...     

De er rett og slett ikke gamle nok til å sette pris på slike lange reiser...                 

Anonymkode: 24dea...ded

Det er stor forskjell på barn (og voksne og, for den saks skyld ;) ). Min datter på 11 år syntes vi hadde vært på verdens beste ferie da vi tog-loffet rundt i Europa på sensommeren.  Min 14-åring fant på noe helt annet sammen med faren, han hadde ikke kost seg på en sånn tur!

Anonymkode: 88105...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...