Gå til innhold

Melkellergi barn 1 år tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn på 1år med kumelkallergi og reflux og sliter med tips i matveien. Vi får ikke i ham nok kalsium eller fett, han får ca 3 dl melkefri mme, noe han skal ha frem til 3 år om allergien forrsetter, så var planen å få i ham mer havremelk 2 dl som da skal tilsvare dagsbehovet ca. Men han nekter hvremelk og sykehuset sa man helst ikke skal gi soya til gutter. 

Planen var og å kutte ned på mme på flaske og gi mer i grøt eller iblanda fruktpuret for å tilpasse kostholdet mer til større barn, men dette vil han oftest heller ikke ha, kanskje fordi han er lei den manglende variasjonen. Jeg har lite overskudd til å lage mat i hverdagen pga at mating med minsten allerede tar mye tid pga refluxen og jeg har to andre barn som og har sitt som krever, så baking etc for å fryse ned frister ofte ikke og odtest blir det også lite spist (feks grøtpinner og grøtlapper)

Hva gir dere med melkeallegi barn under 3 år for å få i de rett næringsstoffer? Har prøvd de melkefrie ostene men de er ingen hitt... tomatbasert mat utgår pga reflux... Blir så lite variert mat, og ikke nok næringsstoffer. Noen med tips?

Anonymkode: ef1e8...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet en ernæringsfysiolog, gjerne en som jobber med barn, og fått råd der. Da får du sannsynlig en god oversikt over ulike matvarer og næringsverdi, og sikkert også forslag til forskjellige retter basert på akkurat barnets behov. 

Anonymkode: 726b2...388

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville kontaktet en ernæringsfysiolog, gjerne en som jobber med barn, og fått råd der. Da får du sannsynlig en god oversikt over ulike matvarer og næringsverdi, og sikkert også forslag til forskjellige retter basert på akkurat barnets behov. 

Anonymkode: 726b2...388

Takk for svar. Var hos en på sykehuset, men jeg kunne mer enn de. Alt de råda til var å spise hvit fisk og ta kalsiumtillegg. Men jeg kan se om det finnes noen private som kan mer i nærheten kanskje. 

Anonymkode: ef1e8...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør bananer med vann i blender og vips - bananmelk. Appelsiner og mandariner inneholder mye kalsium. Man må ikke spise melkeprodukter for å få nok kalsium, grunnen til at dette er fremhevet som kalsium-maten er at nordmenn spiser så mye av det at det blir hovedkilden til kalsium pga det alene.

Anonymkode: 7a9ee...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør bananer med vann i blender og vips - bananmelk. Appelsiner og mandariner inneholder mye kalsium. Man må ikke spise melkeprodukter for å få nok kalsium, grunnen til at dette er fremhevet som kalsium-maten er at nordmenn spiser så mye av det at det blir hovedkilden til kalsium pga det alene.

Anonymkode: 7a9ee...d1d

Bananmelk hadde nok vært populært, kan jo blande i havrevelk også da☺Appelsiner må vi unngå pga syren med tanke på reflux men takk for tips likevel. Skal unsersøke hvilke andre matvarer som er kalsiumrike, så lett å kjøre seg fast i et mønster så her kan jeg utvide. 

Anonymkode: ef1e8...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hoppetau
1 time siden, Furstina skrev:

För att få i honom fett så blanda matpureere eller blandningar med rapsolja eller olivolja i.

För kalcium är fisk bra, och bönor eller baljväxter. Se denna guide. (Tyvärr på svenska) http://www.bristguiden.se/kalciumbrist/kalcium-i-mat/

 

Svensk kan heg leve med. Takk for tips, er så lett å kjøre seg fast i hva vi IKKE får i ham.... var god på dette med olje i maten når jeg laga babymat, men glemmer jo av det nå når han ikke spiser pureer lenger, men det kan jo tilsettes i så mangt!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nå 5 åring har melkeproteinintolleranse. Han har fått i seg det han skal, fikk aldri mme, fant det ut da han var 1,5år. Han har elsket havremelk heldigvis. Men han spiste heller ikke grøt på den tiden, foretrakk heller havregryn med melk. Det jeg syns har vært vanskeligst er å få i han nok hvit fisk pga jod. Fiskegrateng, hjemmelagde fiskepinner og fiskekaker var og er populært. Også brokkoli. Vi erstatter all melk og fløte med havremelk og havrefløte eller kokosmelk, det begrenser lite. En periode lagde vi grove sukkerfrie havrevafler i helgene, svært populært. Vi stresset aldri med hva han spiste, bare han spiste variert, litt grønnsaker, litt havregryn, litt melk, litt hvit fisk minst en gang i uka, litt brød, det ordner seg etterhvert.

Anonymkode: fa335...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min nå 5 åring har melkeproteinintolleranse. Han har fått i seg det han skal, fikk aldri mme, fant det ut da han var 1,5år. Han har elsket havremelk heldigvis. Men han spiste heller ikke grøt på den tiden, foretrakk heller havregryn med melk. Det jeg syns har vært vanskeligst er å få i han nok hvit fisk pga jod. Fiskegrateng, hjemmelagde fiskepinner og fiskekaker var og er populært. Også brokkoli. Vi erstatter all melk og fløte med havremelk og havrefløte eller kokosmelk, det begrenser lite. En periode lagde vi grove sukkerfrie havrevafler i helgene, svært populært. Vi stresset aldri med hva han spiste, bare han spiste variert, litt grønnsaker, litt havregryn, litt melk, litt hvit fisk minst en gang i uka, litt brød, det ordner seg etterhvert.

Anonymkode: fa335...839

Håper han skal drikke denne havremelka snart ja. Prøver hele tia. Søster hadde og dette  (volste det av seg) men hun fikk spyamelk og elska havregrøt, havregryn og melk etc så hun var det lett å få i det hun skulle. 

Det er sykehuset som sier han skal ha mme til 3 år siden havremelk ikke er dekkende nok alene(de anbefaler det til dem som er tilvennt melkefri mme fra starten av), og vi strever så med vekta hans så jeg styrer langt mer med han her... Særlig siden han har andre restriksjoner i kosten i tillegg 

Anonymkode: ef1e8...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett kan dere jo få inn gjennom fet fisk og kjøtt med mye fett. Lag gryteretter med bibringe eller høyrygg, for eksempel? Kalsium kan han få gjennom mandler (kan males opp og brukes i bakst), grønnkål og andre grønne bladgrønnsaker. Nøtter og frø inneholder også kalsium.

Anonymkode: 34be0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mandelmelk har en rundere og enklere smak å like enn havremelk - kanskje det kan være verdt å prøve? Særlig til «kalde» ting, som frokostblanding og sånt. 

Bruk næringstabeller aktivt, så du ser hva han får i seg av makrostoffer hver dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...