AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Jeg har hatt store plager med magen i ca 10 år. Har prøvd å ta det opp med legen flere ganger, og ble til slutt sendt til gastroskopi. Denne klarte jeg ikke gjennomføre fordi jeg har fobi for å ikke få puste (klarer ikke tannlege på grunn av dette), og legen nektet meg beroligende til tross for løfte om dette i forkant. Slo meg i samråd med legen til ro med at jeg har IBS, og har forsøkt å bruke fodmap for å hjelpe magen. Problemet er at symptomene egentlig aldri har stemt med det jeg leser om IBS. Jeg begynte derfor nok en gang å lese om magetrøbbel for å få hjelp og tips, og nå ser jeg at symptomene mine passer mye bedre med magesår. Jeg har svie/sterkt ubehag i området der ribbeina slutter. Problemene kommer og går, men varer flere måneder når de først oppstår. Blir verre når jeg spiser sur mat (en slurk Cola i går førte til enormt ubehag). Kan ikke spise sitrus, og tomater er ikke bra i dårlige perioder. Har ikke så mye sure oppstøt, men en varmefølelse i hals og bryst. Tidvis får jeg en enorm sultfølelse rett etter jeg har spist, men mat gir vanligvis en midlertidig symptomlindring. Avføring går stort sett sin gang. Jeg har spist meg gjennom alle reseptfrie surenøytraliserende midler i Norge uten virkning. I Sverige har jeg kjøpt Omeprazol abece som er en protonpumpehemmer, og det er som å ha funnet gull. Svie og ubehag forsvinner så lenge jeg spiser det (og holder meg unna matvarer med mye syre). Har bestilt time hos legen, men gruer meg etter mange år hvor det jeg har fortalt ikke blir tatt seriøst. Dere som har erfaring: høres dette ut som magesår? Eller vil jeg bli avspist med fusjonell dyspepsi og beroligende (overbærende) klapp på hodet? Anonymkode: d6b79...ab6
Gjest aell Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Jeg ville nok bedt om henvisning til gastroskopi, for å være på den sikre siden. Det skal være mulig å få beroligende i forkant av undersøkelsen, eventuelt kan din egen fastlege skrive ut beroligende du kan ta før undersøkelsen, hvis du ikke får det av legen som skal undersøke deg. Dog pleier det å være mulighet for det.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #3 Skrevet 1. april 2018 Kan absolutt høres ut som magesår ja. Det er jo helt utrolig at du ikke har blitt tatt alvorlig når dette har vart så lenge. Du kan be om gastroskopi med narkose, om det absolutt ikke går å gjennomføre det uten. Ikke gi deg ihvertfall. Ubehandlet magesår kan være farlig. Anonymkode: 9013a...536
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #4 Skrevet 1. april 2018 Ut fra hva jeg leser på nett ser det ikke ut som jeg kommer utenom gastroskopi. Jeg får angst bare av å tenke på den undersøkelsen, og det ble ikke bedre av forrige forsøk. Jeg har prøvd tannlegebehandling med beroligende, men har likevel ikke klart å gjennomføre behandling. Er spesielt bedøvelse langt bak i munnen som setter i gang angsten, så bedøvelsesspray i svelget er uaktuelt. I tillegg er følelsen av å miste kontroll en trigger. Jeg må være tilnærmet bevisstløs om dette skal kunne gjennomføres, men med forrige opplevelse har jeg ikke helt trua. Har lest at man leger kan sette i gang behandling uten gastroskopi, men synes det er vanskelig å be om det. Anonymkode: d6b79...ab6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #5 Skrevet 1. april 2018 Takk for svar! Synes det er vanskelig å be om narkose, men har fått tannbehandling i narkose så burde vel bare kvinne meg opp og "kreve". Sukk. Anonymkode: d6b79...ab6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #6 Skrevet 1. april 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Synes det er vanskelig å be om narkose, men har fått tannbehandling i narkose så burde vel bare kvinne meg opp og "kreve". Sukk. Anonymkode: d6b79...ab6 Ja, jeg forstår det. Jeg har hatt to gastroskopi uten annet enn bedøvelsespray, og det var helt j***. Jeg var helt uforberedt på den kvelningsfølelsen første gang, fikk panikk, men klarte å roe meg selv ned med å tenke på noe annet. Andre gangen fungerte ikke det. Jeg fikk panikk og hylte, med slangen i munn. Det var bare grusomt. Hvis jeg må igjennom det en gang til så skjer det ikke uten narkose. Noen leger setter i gang behandling med eks Somac som du har kjøpt i Sverige, uten en klar diagnose. Men med kun pasientens beskrivelse. Men noen ganger så er det bakterier som forårsaker sårene og da må man ha to typer antibiotika og det setter de ikke i gang med før de vet at det er bakterier. Det går nok helt fint å be om narkose, det er ikke så uvanlig. Anonymkode: 9013a...536
GammelKaktus Skrevet 1. april 2018 #7 Skrevet 1. april 2018 Jeg har tatt gastroskopi uten noe bedøvelse, fikk ikke sprayen en gang. Det der gjør jeg bare en gang. Overlevde jo og det var vel ikke mer enn 5 minutter, legen var rutinert men fikk jo ikke puste skiukkelig. Når du har issues med dette så ville jeg forlangt gastroskopi i narkose, synes det er underlig du ikke er tilbudt dette når du har slitt i 10 år. Er jo greit å få avklart hva som er problemet. Og så ville jeg byttet lege.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #8 Skrevet 1. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt store plager med magen i ca 10 år. Har prøvd å ta det opp med legen flere ganger, og ble til slutt sendt til gastroskopi. Denne klarte jeg ikke gjennomføre fordi jeg har fobi for å ikke få puste (klarer ikke tannlege på grunn av dette), og legen nektet meg beroligende til tross for løfte om dette i forkant. Slo meg i samråd med legen til ro med at jeg har IBS, og har forsøkt å bruke fodmap for å hjelpe magen. Problemet er at symptomene egentlig aldri har stemt med det jeg leser om IBS. Jeg begynte derfor nok en gang å lese om magetrøbbel for å få hjelp og tips, og nå ser jeg at symptomene mine passer mye bedre med magesår. Jeg har svie/sterkt ubehag i området der ribbeina slutter. Problemene kommer og går, men varer flere måneder når de først oppstår. Blir verre når jeg spiser sur mat (en slurk Cola i går førte til enormt ubehag). Kan ikke spise sitrus, og tomater er ikke bra i dårlige perioder. Har ikke så mye sure oppstøt, men en varmefølelse i hals og bryst. Tidvis får jeg en enorm sultfølelse rett etter jeg har spist, men mat gir vanligvis en midlertidig symptomlindring. Avføring går stort sett sin gang. Jeg har spist meg gjennom alle reseptfrie surenøytraliserende midler i Norge uten virkning. I Sverige har jeg kjøpt Omeprazol abece som er en protonpumpehemmer, og det er som å ha funnet gull. Svie og ubehag forsvinner så lenge jeg spiser det (og holder meg unna matvarer med mye syre). Har bestilt time hos legen, men gruer meg etter mange år hvor det jeg har fortalt ikke blir tatt seriøst. Dere som har erfaring: høres dette ut som magesår? Eller vil jeg bli avspist med fusjonell dyspepsi og beroligende (overbærende) klapp på hodet? Anonymkode: d6b79...ab6 Hvorfor (altså bortsett fra at det da vil være en quick fix) tror du at dette er magesår? Du har, vil man anta, sjekket for blod i avføring og for magesårbakterier. Begge å anta negative. Svie i magesekken etter inntak av feil mat er i de aller, aller fleste tilfellene nettopp det. Inntak av feil mat. Du sier det jo selv: du spiser ting magesekken ikke klarer håndtere. Svaret er å slutte med det. Og fortsette å slutte med det i månedsvis. Jeg anbefaler at du spiser bakte eller dampede grønnsaker (ikke tomat, paprika, løk og kål), dampet fisk og drikker (om du absolutt må drikke noe utover vann) gulrotjuice eller bananmilkshake laget av laktosefri melk. Og unngår all te, kaffe og alkohol. Utenom bakte grønnasaker og fisk er havre en fin ting. Og grovbrød, om du tåler korn. Lev på dette 4-8 måneder og du vil føle deg meget bedre. Lev på det og reduser alt stress til 0 i 4-8 mnd og jeg garanterer at de er et nytt menneske. Men, nei, jeg tror ikke du har magesår. Du beskriver symptomene på en standard dyspsepsi. Og det er, flaks for deg, lett (om litt tidkrevende) å behandle. Anonymkode: 451a9...c9e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #9 Skrevet 1. april 2018 Om du har magesår skal du uansett ikke ta syrenøytraliserende daglig som du gjør. Det er en grunn til at vi har magesyre og uten den kan du bli syk. Du må snakke med legen og ikke selvmedisinere deg og kjøpe medisin i utlandet. Det er en grunn til at medisiner er på resept i Norge Anonymkode: 3db46...555
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #10 Skrevet 1. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har magesår skal du uansett ikke ta syrenøytraliserende daglig som du gjør. Det er en grunn til at vi har magesyre og uten den kan du bli syk. Du må snakke med legen og ikke selvmedisinere deg og kjøpe medisin i utlandet. Det er en grunn til at medisiner er på resept i Norge Anonymkode: 3db46...555 Behandlingen av magesår er store doser syrenøytraliserende til symptomene er borte. Såret klarer ikke å gro når magesyren ligger å etser, da blir det bare større. Og hva skal hun gjøre når legen ikke vil høre på henne. Man blir desperat. Man får Somac reseptfritt i Norge også, men bare en liten pakke, og veldig dyrt. Anonymkode: 9013a...536
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå