AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #1 Skrevet 1. april 2018 Fra det året jeg var russ tror jeg egentlig det begynte. Vi drakk mye og jeg elsket å bli full. Stille sjenerte meg uten tro på seg selv fikk venner, fikk gutter og jeg følte meg bra. Studietid på høgskole ble mye festing, jeg hadde det peripdevis veldig dårlig og drakk/festet da også. Etterhvert og de senere årene har jeg også begynt å drikke meg alt for full alene. Planlegger når jeg kan drikke. Aldri så det går ut over jobb eller ting jeg skal gjøre. De siste 2 årene har jeg hatt samboer. Så har ikke gjort dette på 2 år, har ikke hatt mulighet da det enten er jobb eller han er hjemme. Han liker å ta seg en øl eller 3 (i helger, og ikke nødvendigvis hver helg) når vi drikker sammen så vil jeg gjerne drikke mye mer. Ser gjerne an hvor mye han drikker og holder meg til hans tempo, prøver å ikke drikke for mye. Selv om jeg vil. Her om dagen lagde vi en drink hver og endte med å dele en vinflaske i tillegg. Jeg drakk noen slurker ekstra med vodka når han ikke såg bare for å bli full. Jeg er redd for at jeg egentlig er en alkoholiker. Vi drikker ikke daglig eller noe, men jeg hadde sikkert drukket mye mer om jeg var alene. Istedet for alkohol tror jeg at jeg bruker mat. Jeg planlegger å spise mye når han ikke er hjemme og kjøper da inn mye sjokolade potetgull og bare spiser til jeg sprekker. Begynner innse at dette ikke er vanlig. Har jeg et problem? Hva gjør jeg? Jeg har ingen grunn til å gjøre det, jeg har det jo egentlig bra. Anonymkode: 2e451...44a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #2 Skrevet 1. april 2018 Du bør ta kontakt med legen din. Han kan henvise deg til feks en psykolog, du må få orden på dette. Det er jo virkelig ikke bra for kroppen når du stapper i deg så mye usunt. Anonymkode: 1d5bb...f3b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #3 Skrevet 1. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør ta kontakt med legen din. Han kan henvise deg til feks en psykolog, du må få orden på dette. Det er jo virkelig ikke bra for kroppen når du stapper i deg så mye usunt. Anonymkode: 1d5bb...f3b Neei.. Men dette går i perioder. Andre perioder er jeg "alt for" flink og spiser bare sunt. Anonymkode: 2e451...44a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #4 Skrevet 1. april 2018 Ja du har et alkoholproblem. Det fine er jo at du er klar over det selv og klarer å styre det. Anonymkode: 8c134...84b 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #5 Skrevet 1. april 2018 Jeg har vært alkoholiker i over 15 år. Drit i det. Anonymkode: d8b4f...e23
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #6 Skrevet 1. april 2018 Det er ett av de mindre problemene. Anonymkode: d8b4f...e23
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #7 Skrevet 1. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært alkoholiker i over 15 år. Drit i det. Anonymkode: d8b4f...e23 Hvordan driter jeg i det? Anonymkode: 2e451...44a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #8 Skrevet 1. april 2018 Ta kontakt med legen din. Det er flott at du setter ord på det, og innser at ditt forhold til alkohol ikke er normalt. Det er første steg. Anonymkode: 7662c...59d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #9 Skrevet 1. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neei.. Men dette går i perioder. Andre perioder er jeg "alt for" flink og spiser bare sunt. Anonymkode: 2e451...44a Det er derfor du må til legen. Du må få hjelp med å takle de periodene hvor du har lyst til å bruke alkohol eller mat som «trøst» eller tidsfordriv. Anonymkode: 1d5bb...f3b 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #10 Skrevet 1. april 2018 Du må finne ut hvorfor du drikker, tydeligvis føler du ting da som du ikle gjør ellers, selvtillit og selvtilfredshet. Du bør snakke med en psykolog eller noen som kan hjelpe deg å miste behovet for å drikke ved å oppfylle de behovene du har selv. Klem Anonymkode: 0d3d8...002 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #11 Skrevet 1. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må finne ut hvorfor du drikker, tydeligvis føler du ting da som du ikle gjør ellers, selvtillit og selvtilfredshet. Du bør snakke med en psykolog eller noen som kan hjelpe deg å miste behovet for å drikke ved å oppfylle de behovene du har selv. Klem Anonymkode: 0d3d8...002 Uff det er sikkert sant. Takkfor svar. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor du må til legen. Du må få hjelp med å takle de periodene hvor du har lyst til å bruke alkohol eller mat som «trøst» eller tidsfordriv. Anonymkode: 1d5bb...f3b Takk. Det sitter så langt inne å gå til legen. 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med legen din. Det er flott at du setter ord på det, og innser at ditt forhold til alkohol ikke er normalt. Det er første steg. Anonymkode: 7662c...59d Anonymkode: 2e451...44a
Suppetuppe Skrevet 1. april 2018 #12 Skrevet 1. april 2018 Alkoholisme er en sykdom og det er faktisk forsket på at det er et gen (ofte arvelig) som gjør at man lettere utvikler alkoholisme... vil virkelig anbefale deg å ta kontakt med legen din - si det som det er: du har et alkoholproblem i perioder, du kan også nevne at du sliter med mat. Er legen din flink henviser han deg til noen som kan ta tak i problemet. Og det er sikkert ikke dumt å være åpen med din samboer heller. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #13 Skrevet 1. april 2018 Kun gode ting kan komme av dette. Det er slitsomt å væe avhengig, leve rundt denne avhengigheten og la den styre livet ditt. Tenk så mye lettere det hadde vært når du kan føle deg så vel og fri uten alkoholen eller maten til å fylle romrommet? Du ER jo den selvsikre, åpne og trygge personen med som uten spriten. Alkoholen gir deg ikke superkrefter, du har det allerede. Du trenger bare å snakke med noen som hjelper deg å beherske dem selv, det klarer du helt fint, ikke vær redd kjære deg. Det blir ikke et tomrom, der blir stengt et tomrom. Klem Anonymkode: 0d3d8...002 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #14 Skrevet 1. april 2018 Ja, dette er et problem. Dessverre er det slik at mange ikke kjenner igjen faresignalene før de drikker mye hver dag. Men det tanke- og følelsesmønsteret du har til mat og alkohol er allerede et problem, og ja, det betyr at det kan utvikle seg til alkoholisme eller kronisk overspising (om du ikke allerede kronisk overspiser) Du har dessverre psykiske problemer, i beste fall dårlig selvtillit og stressfølelse du forsøker å unnslippe ved å søke til alkohol og mat. Om du ikke klarer å stanse deg selv, trenger du en som kan lære deg hvordan håndtere disse impulsene til mat og alkohol. Psykolog er som regel det de fleste velger, men ikke alle psykologer er god på alkohol- og matproblemer. Noen av dem er ikke en gang i stand til å gjenkjenne et problematisk tankemønster i tidlig fase og vil kanskje avfeie at behovene dine er problematisk. Mange tror faren handler kun om når man allerede drikker for mye. Men problemet starter allerede når man sliter man å stanse seg selv og lengter etter å fortsette uvanen. Det kan ta både uker eller år før man går fult ut i alkoholisme eller kronisk overspising til det punkt man blir veldig overvektig eller utvikler bulimi, men det emosjonelle mønsteret er der allerede Anonymkode: a2c42...b19 2
Gjest Overrasket Skrevet 1. april 2018 #15 Skrevet 1. april 2018 Kan du se for deg å stoppe i dag, og aldri mer for resten av livet ta en drink, og fortsatt være fornøyd?
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #16 Skrevet 1. april 2018 https://rop.no/snakkomrus/rammeverk/index.html?formname=ALCOHOL-E&formname=ALCOHOL-E Prøv å fyll ut denne. Er er kartleggingsverktøy mtp alkoholforbruk. Anonymkode: 64806...6c6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #17 Skrevet 1. april 2018 Kjenner meg igjen i dette. Jeg tror du må snakke om det og tror det er lurt å slutte å drikke. Du kan kanskje, hvis du er heldig, komme til en psykolog som kan hjelpe deg med å takle dette. Men suget vil alltid være der, og den største jobben må du gjøre selv. Anonymkode: 2081a...584 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #18 Skrevet 1. april 2018 TS her. Noe som plager meg er at før så gjorde alkohol meg glad og at keg turte snakke med folk. Nå blir jeg lei meg og vil helst trekke meg unna folk når jeg drikker. Noen ganger må jeg bare gå unna. Anonymkode: 2e451...44a
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #19 Skrevet 1. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Noe som plager meg er at før så gjorde alkohol meg glad og at keg turte snakke med folk. Nå blir jeg lei meg og vil helst trekke meg unna folk når jeg drikker. Noen ganger må jeg bare gå unna. Anonymkode: 2e451...44a Du bør tørrlegges. For det er typiske faresignal på alkoholisme. Anonymkode: 0a94b...800
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #20 Skrevet 1. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: TS her. Noe som plager meg er at før så gjorde alkohol meg glad og at keg turte snakke med folk. Nå blir jeg lei meg og vil helst trekke meg unna folk når jeg drikker. Noen ganger må jeg bare gå unna. Anonymkode: 2e451...44a Ja, dette er ikke bra. Ta tak i dette og kutt ut alkoholen. Du klarer det! Anonymkode: 2081a...584
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå