Gå til innhold

Mobbing


Mann400

Anbefalte innlegg

Bør jeg si unnskyld eller bør jeg la henne være i fred? Jeg har vært skyldig i mobbing av en jente på barneskolen. Har hatt lyst å si unnskyld i over 20 år, helt fra den dagen hun byttet skole.

Endret av Mann400
spørsmålet er forenklet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har hatt lyst å si unnskyld i 20 år så letter det jo veldig på samvittigheten din, og det er aldri for sent. Men du vet ikke hvilken reaksjon du får tilbake. Sårene du påførte henne har kanskje grodd nå, eller kanskje hun fortsatt er prega av det som skjedde med henne. Kanskje fikk hun psykiske problemer som følge av det hun ble påført. Hvis du vet hvor hun står i dag så kan du jo selv avgjøre om det "passer" å si unnskyld.

De tingene som stjeler all ens styrke er de samme tingene som gjør en sterk. Jeg ble mobba på ungdomsskolen. Det er også ca 20 år siden. Så å si hele klassen mobba meg og ei til i klassen. Jeg og det andre mobbeofferet tålte ikke hverandre. Lærerne gjorde ingen ting. Hadde jeg bytta skole ville mobberne vunnet. Enkelte av mobberne kan jeg si hei til i dag, til og med stoppe opp og prate med dem. Andre tåler ikke synet av meg den dag i dag, og jeg blir ikke så glad ved synet av dem heller. Hadde jeg hatt en jobb hvor jeg hadde måttet omgås andre mennesker i veldig stor grad så hadde jeg selvsagt behandla mobberne mine på lik linje med alle de andre. Men å jobbe i samme bedrift som en mobber...nei, det hadde aldri vært aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør si unnskyld. Forklare at du har lært av livet og vet hva det gjorde med henne. Ikke alle blir bitre og et unnskyld kan bety enormt mye. Skriv gjerne litt mer om at du skjønner hva du forstår nå. Et unnskyld er aldri feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har blitt mobbet mye og for min del vil ikke en unnskyldning ha noen betydning. Jeg bruker ikke tid på å være sint på de som mobbet meg, men jeg ønsker heller ikke å være med på å lette deres samvittighet. Det var de som valgte å mobbe meg. Det var jeg som tok skade av det. Jeg har ikke behov for å høre dem si unnskyld. Det vil ikke hjelpe meg på noen som helst måte. 

Så til syvende og sist handler det vel om din samvittighet framfor å få mobbeofferet til å føle seg bedre. Du må gjerne si unnskyld til henne, men jeg tviler på at hun plutselig vil være reparert fra skadene det muligens har påført henne. Så hvis du sier unnskyld så er det mer for din del enn for hennes. 

Hvis jeg hadde blitt bedt om unnskyldning fra noen av de som mobbet meg så ville responsen vært ca slik: "Okei. Takk for unnskyldningen, men det endrer dessverre ikke det mobbingen påførte meg.". Så ville jeg ikke ønsket noen videre samtale. 

Men nå snakker jeg ut fra eget ståsted. Jeg er ikke sint på de som mobbet, det gidder jeg ikke bruke energi på. Men jeg ønsker heller ikke å si at det et greit bare fordi de sa  unnskyld mange år senere. 

Kanskje hun eller andre ville sette pris på det. Kan skje vil hun reagere rimelig nøytralt på det slik som meg, eller kanskje hun blir sint fordi hun tolker det som at du bare vil lette egen samvittighet. At du ripper opp i gamle minner for å selv føle deg bedre. Akkurat som at da du mobbet henne, så gjorde du det for å heve deg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok motet til meg for noen år siden. Jeg husket ei som jeg mobbet litt i barndommen. Det var ikke mer enn et par ganger, men har plaget meg i alle år. 

Jeg møtte henne faktisk på senteret, og spurte om vi kunne ta en kaffe. 

Det var utrolig deilig å snakke med henne og beklage meg. Hun husket ikke noe særlig av det, men takket meg og vi har faktisk vært gode venner siden da😊.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 1.4.2018 den 1.56, Mann400 skrev:
 

Bør jeg si unnskyld eller bør jeg la henne være i fred? Jeg har vært skyldig i mobbing av en jente på barneskolen. Har hatt lyst å si unnskyld i over 20 år, helt fra den dagen hun byttet skole.

Man ser forhaapentligvis ting litt mer i perspektiv etter hvert som man blir eldre.

Man klarer å se tilbake på sine tidligere feil og erkjenne dem. 

 

Det kommer helt ann på hvor alvorlig det var, og hvordan det går med denne personen i ettertid, men så takler man ting ulikt. Noen ville fint ha taklet en unnskyldning mens andre ville ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.4.2018 den 16.41, SoWhat? skrev:
 

Jeg syns du bør si unnskyld. Forklare at du har lært av livet og vet hva det gjorde med henne. Ikke alle blir bitre og et unnskyld kan bety enormt mye. Skriv gjerne litt mer om at du skjønner hva du forstår nå. Et unnskyld er aldri feil.

Det er sant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du dette bare for din egen del? Fordi du ønsker å lette på din egen samvittighet, og føle deg bedre? 

Eller ønsker du å gjøre noe slikt, fordi du tror at dette kanskje kan hjelpe de du har mobbet i barndommen? 

Anonymkode: 595a7...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...