Gå til innhold

Legevakt pga. Angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre?

Går til vanlig i en traume behandling, og har bare fått meg en total knekk.

Har så mye angst at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Føler det ikke er noe jeg kontakte legevakt for.. men hva gjør man da? Det er nesten uutholdelig...

Anonymkode: f0921...127

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan godt være du skulle hatt deg en innleggelse, så du kan godt ringe legevakt å høre

Anonymkode: e09f8...f6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan godt være du skulle hatt deg en innleggelse, så du kan godt ringe legevakt å høre

En innleggelse er liksom ikke et alternativ. Jeg har barn, og vil skåne så godt jeg kan rundt dette. Har en maske på hele dagen, så det ikke skal vises utad. Det er så viktig for meg.

Men nå kom den altså, denne knekken..og jeg vet faktisk ikke hva av hjelp jeg trenger..

Gjest SelinaKyle
Skrevet (endret)

Jeg ville ringt legevakten. Enten får du komme dit, eller så kan du få tips/råd om hva du kan gjøre videre. 

Tillegg: det er ikke uvanlig å ringe legevakt pga angst. Jobber i helsesektoren, så vet om flere som gjør dette ved behov. Så ikke gru deg for å ringe. Det er viktig å be om hjelp.

Endret av SelinaKyle
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En innleggelse er liksom ikke et alternativ. Jeg har barn, og vil skåne så godt jeg kan rundt dette. Har en maske på hele dagen, så det ikke skal vises utad. Det er så viktig for meg.

Men nå kom den altså, denne knekken..og jeg vet faktisk ikke hva av hjelp jeg trenger..

Det med barna må du nesten ta med legen og ikke her

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble innlagt og har barn. Det går helt fint! Pappaen og besteforeldre stilte opp, samt mye besøk. Barn tar ikke skade av å lære litt om psykisk uhelse:)

Anonymkode: 4fa0a...d64

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innlagt og har barn. Det går helt fint! Pappaen og besteforeldre stilte opp, samt mye besøk. Barn tar ikke skade av å lære litt om psykisk uhelse:)

Dette!

I tillegg til at dersom man ikke oppsøker hjelp i tide kan ting utarte seg og bli utrolig mye verre enn nødvendig. Er så trist å se alle som forsøker å holde masken og så plutselig rakner det noe så sinnsykt. Har selv jobbet i psykiatrien og har sett både de som har vært innom en snartur uten at de noengang kom tilbake og også de som det raknet totalt for og som det måtte MYE til for å få på beina igjen. Søk heller hjelp tidlig, TS - psykiske traumer er ingenting du skal skamme deg over!

Anonymkode: 6833f...c89

AnonymBruker
Skrevet

Det beste for deg og barnet er jo faktisk at du får hjelp før det blir verre. Dette går bra ts. 

Anonymkode: ec0cd...93e

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man spørre om hvordan angsten artet seg?

Anonymkode: 7965a...c80

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg vet bare ikke hva jeg skal si når jeg oppsøker hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts her

Også er det helligdager og jeg trengs hjemme. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her

Hva med å fortelle dem sannheten om hvordan du har det... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ambulant team? 

Anonymkode: 26ca1...8b4

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man spørre om hvordan angsten artet seg?

Anonymkode: 7965a...c80

Hadde depresjon også. Angsten artet seg ved at jeg ikke klarte å gå ut omtrent. Sov svært dårlig og var meget urolig om kveldene.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde depresjon også. Angsten artet seg ved at jeg ikke klarte å gå ut omtrent. Sov svært dårlig og var meget urolig om kveldene.

legevakta kan ikke gjøre en dritt. Vil du ha (langsiktig) hjelp så får du gå til fastlegen og be om antidepressiva eller noe

Anonymkode: 74eb8...8b8

• Liker 1
Skrevet

Hvis det går utover hvordan du fungerer hjemme,så ring og si det. Si du har tøffe dager pga angsten. 

Men vet ikke om legevakt kan gjøre så mye? 

Skrevet

Har du ambulant akutteam i kommunen der du bor? Evt kan det hete kriseteam. De kan man snakke med på telefon, evt kan de komme på hjemmebesøk. 

Du har også hjelpetelefonen til Mental helse som er gratis å ringe. 

Har du utarbeidet kriseplan sammen med behandleren din? Hvor det står ting du kan gjøre viss du får det vanskelig. Viss ikke, ring til de ovenfor eller legevakt. Eller noen som du kjenner og som løfter deg opp. Prøv å ha fokus på ting som skjer utenfor kroppen din. Har du fokus på det som skjer inni deg og kroppslige symptomer på angst, så er det med på å forsterke angsten  . Ring noen, gjør en aktivitet som du liker. Hør på musikk. Lytt etter teksten i musikken. Viss det er Flashbacks du opplever fra traumene dine, ha ting i nærheten som henter deg til her og nå. Brev med dato, årstall på, moderne ting som iPhone osv. 

Og ikke minst pust 🙂 Pust så pusten når helt ned i magen. Søk opp evt det å «puste i firkant» 

❤️

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

legevakta kan ikke gjøre en dritt. Vil du ha (langsiktig) hjelp så får du gå til fastlegen og be om antidepressiva eller noe

Anonymkode: 74eb8...8b8

Medisiner er absolutt ikke noe langsiktig hjelp... 

Anonymkode: 2cb99...b98

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skal jeg gjøre?

Går til vanlig i en traume behandling, og har bare fått meg en total knekk.

Har så mye angst at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Føler det ikke er noe jeg kontakte legevakt for.. men hva gjør man da? Det er nesten uutholdelig...

Du får ikke B-preparater på legevakta.

Anonymkode: 66ad3...a26

Skrevet

Ring legevakta og spør. Si du er akutt veldig dårlig nå og trenger hjelp frem til legekontoret åpner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...