Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Djerv2020 skrev (16 minutter siden):

Ikke fôr trollene!! De prøver å ødelegge diskusjonen… 

🤦🏻‍♀️ noe så latterlig 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 timer siden):

Det der var nok ikke det comeback du håpet på. Jeg er heller kritisk til shady influencere framfor å forsvare dem med nebb og klør. 

Jeg synes folk har brukt lovlig lang tid på å forstå hvor shady KG er. Folk sier at de først fikk øynene opp for det da dette mye omtalte kurset ble lansert for en ukes tid siden. Først da sank troverdigheten hennes. Sannheten er at hun «fant et hull i markedet», som retorikeren Sara E ville sagt det, som hun tettet ved å lange ut mot såkalt farlige forbilder, for lenge siden. Og folk bet på. Så så folk mellom fingrene på at hun høstet sympati, likes og penger (mye penger)  i samme slengen på å tette dette hullet, på å lansere seg selv som den som går imot strømmen. Det hele er ren, kynisk markedsøkonomi spør du meg. Der det er en etterspørsel, kommer man med et tilbud. Og tjener flesk på det. Og dropper kanskje å betale skatt av det. 

• Liker 22
  • Nyttig 7
Skrevet
Djerv2020 skrev (1 time siden):

Ikke fôr trollene!! De prøver å ødelegge diskusjonen… 

Det er du som ødelegger diskusjonen med kommentarer som dette. Vi er på et diskusjonsforum?! 

• Liker 8
Skrevet (endret)
Janne1975 skrev (24 minutter siden):

Jeg synes folk har brukt lovlig lang tid på å forstå hvor shady KG er. Folk sier at de først fikk øynene opp for det da dette mye omtalte kurset ble lansert for en ukes tid siden. Først da sank troverdigheten hennes. Sannheten er at hun «fant et hull i markedet», som retorikeren Sara E ville sagt det, som hun tettet ved å lange ut mot såkalt farlige forbilder, for lenge siden. Og folk bet på. Så så folk mellom fingrene på at hun høstet sympati, likes og penger (mye penger)  i samme slengen på å tette dette hullet, på å lansere seg selv som den som går imot strømmen. Det hele er ren, kynisk markedsøkonomi spør du meg. Der det er en etterspørsel, kommer man med et tilbud. Og tjener flesk på det. Og dropper kanskje å betale skatt av det. 

Jeg begynte å reagere da alle disse thinspo bildene ble lagt ut på Instagram. Det var som om jeg ikke trodde det jeg så. Hun som har vært så imot kroppspress og farlige rollemodeller, legger ut thinspo bilder. 

Jeg tolker dette kurset som en oppfølging av innholdet hun har delt etter bruddet. KG viser frem en vellykket og glad person som er kommet ut på den andre siden av bruddet som en styrket person. 
Feriebilder, vinglass, forelskelse osv.. Se dere kan bli akkurat som meg. Slank, glødende og vellykket. 

Det er flere som skriver om høy moralsk kapital, noe jeg synes beskriver det bildet KG har fremstilt seg selv godt. Noe hun mest sannsynligvis trodde hun kunne seile med i medvind.
KG har framstilt seg selv som en robust og sterk dame, som ikke er redd for å si sin mening om farlige forbilder, og alt som blir delt i some er ingen tilfeldighet. 
Da kritikken kom, viste KG seg fra en annen side. Den robuste sterke kvinnen, hvor ble hun av?? 

Endret av Høstsemester
  • Liker 15
  • Nyttig 17
Skrevet

Som en person som selv har opplevd rot i privatøkonomien, og har strevd med å få og opprettholde kontroll på egen økonomi, vil jeg bare skyte inn at det er et faresignal å ikke kjenne sin egen begrensning. På grunn av mine tidligere erfaringer har jeg absolutt ingen ønsker om å styre økonomi hverken i arbeidsliv, i frivillig organisasjon eller for andre. Jeg har valgt å være ansatt, og kjenner på hele meg at ansvaret med å drive et ENK eller AS som selvstendig næringsdrivende er uaktuelt. Frykten for å havne i et slikt rot igjen har satt en grense i meg som jeg velger å respektere selv om jeg har kontroll på økonomien i dag. 

Det kan være mange grunner til at man havner der, men som flere har skrevet allerede kan presset og fortvilelsen over mangel på penger til å betale regninger drive et menneske til å ta fra et fellesskap - selv om de kjenner konsekvensene. Noen historier har nådd offentligheten, flere av oss kjenner nok til enkeltpersoner i nærmiljøet som har misbrukt sin stilling som økonomiansvarlig i arbeids- eller forbundssammenheng, og KG selv har gitt dette et ansikt utad offentlig flere ganger. Jeg husker jeg hørte på podcasten til henne og Belinda med tårer i øynene fordi post-angst eller nettbank-angst ble tematisert og jeg kunne kjenne meg igjen i dette. Faktisk å vil jeg skryte av at KG har vært åpen om dette, da temaet bærer veldig mye skam for mange, og noen ikke ser en annen utvei enn å ende livet sitt. Åpenheten er vel og bra, men bekymringen er jo ganske stor når det har vist seg at KG ikke har lært av tidligere erfaringer. Flere ganske grove skattesmeller og et vilt forbruk kombinert med hennes økonomiske historie gjorde ihvertfall meg ganske skeptisk da hun åpnet Spleisen. Det var ganske uaktuelt for meg å bidra der faktisk. Samtidig er det ikke ulovlig for allmennheten å støtte en spleis hvis de ønsker. Man vil jo gjerne bidra, og det føles godt for mange å bidra hvis de kan. 

Jeg tenker at ordtaket «veien til helvete er brolagt med gode intensjoner» burde brukes oftere. Som en del av en velferdsstat er det trist å se ringvirkningene av nedbygging og tilbaketrekking av ressurser i helse-, sosial- og omsorgssektoren. Innen kapitalismen finnes det et marked for alt, også menneskers utfordringer og lidelse. Selvfølgelig finner påvirkerbransjen smutthull å benytte seg av her. Og de fleste profilene der har like mye kompetanse innen psykisk helsearbeid, terapeutisk arbeid eller forebygging som de har om kosmetisk kirurgi. Konsekvenser og etisk skjønn er jo bare å romantisere eller rosamale litt, eller stikke hodet i sanden og forsvinne hvis de blir konfrontert med sitt etiske ansvar. Synes jeg ser at jeg som miljøterapeut kan gjøre det samme overfor mennesker jeg har ansvar for og min arbeidsgiver… 

• Liker 23
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Skrevet
ziljemor skrev (44 minutter siden):

Som en person som selv har opplevd rot i privatøkonomien, og har strevd med å få og opprettholde kontroll på egen økonomi, vil jeg bare skyte inn at det er et faresignal å ikke kjenne sin egen begrensning. På grunn av mine tidligere erfaringer har jeg absolutt ingen ønsker om å styre økonomi hverken i arbeidsliv, i frivillig organisasjon eller for andre. Jeg har valgt å være ansatt, og kjenner på hele meg at ansvaret med å drive et ENK eller AS som selvstendig næringsdrivende er uaktuelt. Frykten for å havne i et slikt rot igjen har satt en grense i meg som jeg velger å respektere selv om jeg har kontroll på økonomien i dag. 

Det kan være mange grunner til at man havner der, men som flere har skrevet allerede kan presset og fortvilelsen over mangel på penger til å betale regninger drive et menneske til å ta fra et fellesskap - selv om de kjenner konsekvensene. Noen historier har nådd offentligheten, flere av oss kjenner nok til enkeltpersoner i nærmiljøet som har misbrukt sin stilling som økonomiansvarlig i arbeids- eller forbundssammenheng, og KG selv har gitt dette et ansikt utad offentlig flere ganger. Jeg husker jeg hørte på podcasten til henne og Belinda med tårer i øynene fordi post-angst eller nettbank-angst ble tematisert og jeg kunne kjenne meg igjen i dette. Faktisk å vil jeg skryte av at KG har vært åpen om dette, da temaet bærer veldig mye skam for mange, og noen ikke ser en annen utvei enn å ende livet sitt. Åpenheten er vel og bra, men bekymringen er jo ganske stor når det har vist seg at KG ikke har lært av tidligere erfaringer. Flere ganske grove skattesmeller og et vilt forbruk kombinert med hennes økonomiske historie gjorde ihvertfall meg ganske skeptisk da hun åpnet Spleisen. Det var ganske uaktuelt for meg å bidra der faktisk. Samtidig er det ikke ulovlig for allmennheten å støtte en spleis hvis de ønsker. Man vil jo gjerne bidra, og det føles godt for mange å bidra hvis de kan. 

Jeg tenker at ordtaket «veien til helvete er brolagt med gode intensjoner» burde brukes oftere. Som en del av en velferdsstat er det trist å se ringvirkningene av nedbygging og tilbaketrekking av ressurser i helse-, sosial- og omsorgssektoren. Innen kapitalismen finnes det et marked for alt, også menneskers utfordringer og lidelse. Selvfølgelig finner påvirkerbransjen smutthull å benytte seg av her. Og de fleste profilene der har like mye kompetanse innen psykisk helsearbeid, terapeutisk arbeid eller forebygging som de har om kosmetisk kirurgi. Konsekvenser og etisk skjønn er jo bare å romantisere eller rosamale litt, eller stikke hodet i sanden og forsvinne hvis de blir konfrontert med sitt etiske ansvar. Synes jeg ser at jeg som miljøterapeut kan gjøre det samme overfor mennesker jeg har ansvar for og min arbeidsgiver… 

Bra innlegg

Det som er ganske utrolig er nettopp det at hun ikke har lært. Jeg er litt motsatt,full kontroll på øknomi,alltid hatt. ( generelt får jeg ro i sinn av kontroll 😅),MEN har en venninne som tidligere i livet har hatt masse økonomisk rot,hun er som deg..liker minst mulig kontroll,alt slikt tar mannen seg av og det fungerer flott. Hun hadde aldri våget på noe vis ta sjanser igjen....

• Liker 11
Skrevet
M.H85 skrev (9 minutter siden):

Bra innlegg

Det som er ganske utrolig er nettopp det at hun ikke har lært. Jeg er litt motsatt,full kontroll på øknomi,alltid hatt. ( generelt får jeg ro i sinn av kontroll 😅),MEN har en venninne som tidligere i livet har hatt masse økonomisk rot,hun er som deg..liker minst mulig kontroll,alt slikt tar mannen seg av og det fungerer flott. Hun hadde aldri våget på noe vis ta sjanser igjen....

Nettopp! Det er lov for alle å feile, og det er ganske menneskelig å gjøre feil eller virkelig gå på trynet i livet. Og det er en god kvalitet å innrømme at man har feilet og trenger hjelp til å komme seg ut av det. Men havner man i den samme situasjonen, og går på akkurat samme smellen to, tre, flere ganger, da har man ikke lært, og kanskje heller ikke egentlig tatt inn over seg alvoret i situasjonen. Min personlige historie er annerledes enn KG sin, og handlet om en mindre totalsum gjeld enn hva hun har hatt. Likevel kan jeg enda flere år etter huske angsten og stresset som fulgte meg, og hvordan det påvirket livskvaliteten min før, under og etter at jeg hadde fått orden på det. Jeg kan være enig med KG sine ord om at det er å stå i en heftig storm, og at det er en livskrise. Men det er en krise jeg helst ikke vil stå i igjen. Så da bruker jeg det jeg har lært, og unngår å sette meg i en slik situasjon igjen, blant annet ved å ikke påta meg annet økonomisk ansvar enn min egen privatøkonomi. Jeg klarer ikke forstå at en selvstendig næringsdrivende tar springfart inn i den samme fella flere ganger, og havner i den samme krisen hver gang. Det må være utmattende og tærende på både henne og de nærmeste rundt henne, og det må jo gå an å endres permanent. Men det innebærer vel å endre yrkesvei, bli ansatt hos andre, og gå ned i materialistisk velferd, noe som kanskje ikke er ønskelig etter alle disse år. 

• Liker 7
Skrevet
Sammy! skrev (1 time siden):

Det er du som ødelegger diskusjonen med kommentarer som dette. Vi er på et diskusjonsforum?! 

Gå tilbake i tråden og se hvor mye Soletta har bidratt til diskusjon. Hun kommer med en og en setning om stort sett det samme (stakkars Kristin), og svarer ikke når hun blir spurt om konkrete ting. 

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet
Høstsemester skrev (1 time siden):

Jeg begynte å reagere da alle disse thinspo bildene ble lagt ut på Instagram. Det var som om jeg ikke trodde det jeg så. Hun som har vært så imot kroppspress og farlige rollemodeller, legger ut thinspo bilder. 

Jeg tolker dette kurset som en oppfølging av innholdet hun har delt etter bruddet. KG viser frem en vellykket og glad person som er kommet ut på den andre siden av bruddet som en styrket person. 
Feriebilder, vinglass, forelskelse osv.. Se dere kan bli akkurat som meg. Slank, glødende og vellykket. 

Det er flere som skriver om høy moralsk kapital, noe jeg synes beskriver det bildet KG har fremstilt seg selv godt. Noe hun mest sannsynligvis trodde hun kunne seile med i medvind.
KG har framstilt seg selv som en robust og sterk dame, som ikke er redd for å si sin mening om farlige forbilder, og alt som blir delt i some er ingen tilfeldighet. 
Da kritikken kom, viste KG seg fra en annen side. Den robuste sterke kvinnen, hvor ble hun av?? 

Lett å være rebell i kjellerleiligheten sin. Er ikke full så enkelt når kritikken plutselig rammer en selv. Kristin har vist seg som en som absolutt ikke takler kritikk på en bra måte, og det er dobbelt flaut all den tid hun har brukt på å kritisere andre (med god grunn for øvrig). 

Det triste er at influenser-norge har mistet en viktig stemme nå som Kristin har gått over på det andre laget. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Høstsemester skrev (6 timer siden):

Enig! 
Og ikke skjønner jeg denne illusjonen, slank, glødende og vellykket, for meg har hun virket trist og mager og bleik. Hvor er denne gløden? 
Og det er ingenting å hige etter å være så skrapa. Det er forskjell på å se 'fit' ut og tynn ut. Og hun skulle selge kurs i å bli slik som henne, like 'fit' ? 

:lol: 

LOL 

(KG smileys go back to your old selves pls)

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Janne1975 skrev (17 timer siden):

Ja, jeg var en av de som ikke forstod det. Jeg elsket hennes tirader mot Sophie E og kropps og utseendepress generelt og syntes det var helt fantastisk at en så stor påvirker var en så stor motsetning til sine influencer-kolleger. Jeg trodde også at hun handlet i god tro angående spleis til fattige  og julefeiring med ensomme/fattige. Og det er det jo mulig hun gjorde, men at hun har tjent på oppmerksomheten angående disse gjerningene er det ingen tvil om. Jeg merket en endring etter bruddet, hvor hun fokuserte mye dyre reiser, luksus og kropp. Hun gikk ned i vekt (la meg påpeke at hun var slank fra før) noe som er normalt ved et brudd. Men jeg merket samtidig at hun var mer fokusert enn tidligere på å vise kroppen og da gjerne vinkling for å vise mest mulig kropp. Innholdet endret seg fra å være et menneske andre kan kjenne seg igjen i, til en typisk influencer med fokus på luksus, kropp og utseende. Dette kurset toppet det hele, og medfølgende manglende ansvarsfølelse. Selv om hun skrinla kurset til slutt, så var ikke det planen etter første forsøk på å forklare seg hvor jeg vil si hun fremviste null ydmykhet. Skal du kritisere andre så bør du også ta kritikk selv.  Å strekke seg etter mennesker i livskriser eller som sliter psykisk er noe jeg ikke hadde trodd KG kunne finne på å gjøre for å tjene penger, derfor er jeg nok ekstremt skuffet over at hun i det hele tatt kunne komme på tanken på å ta betalt for å kurse denne type mennesker uten den faglige kompetansen som kreves for å kunne hjelpe mennesker med komplekse problemer/utfordringer. Det er en grunn for at det kreves utdannelse og godkjent autorisasjon for å kunne utøve innenfor helse, man kødder ikke med andres helse!

• Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet

KG har ikke beklaget seg for det farlige innholdet kurset inneholdt eller påstand om at det var utviklet av fagfolk. Hun har heller ikke tatt ansvar for egen rolle som influncer og påvirkningen hun utsetter sårbare grupper for!

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
Høstsemester skrev (15 minutter siden):

KG har ikke beklaget seg for det farlige innholdet kurset inneholdt eller påstand om at det var utviklet av fagfolk. Hun har heller ikke tatt ansvar for egen rolle som influncer og påvirkningen hun utsetter sårbare grupper for!

Hun har beklaget seg nok .  Dere vil aldri bli  fornøyd. 

• Liker 3
Skrevet
solietta skrev (Akkurat nå):

Det et etterspurt dokumentasjon flere ganger, men det klarer du aldri å vise til. Bare forsøk på å tåkelegge debatten.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
solietta skrev (Akkurat nå):

Det spiller liten rolle hva folk på kvinneguiden mener, det viktige er vel hva følgerne hennes mener. Om de fortsatt har tillit til det hun gjør og sier. 

• Liker 6
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Det spiller liten rolle hva folk på kvinneguiden mener, det viktige er vel hva følgerne hennes mener. Om de fortsatt har tillit til det hun gjør og sier. 

Jeg så livesendingen og det kom ikke bare hyllest og godord for å si det sånn fra seerne. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Måne, admin. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...