Gå til innhold

Sliter med depresjon. Energi til husarbeid?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå innsett at jeg er deprimert igjen. Sliter i perioder og har null energi til annet enn det jeg må gjøre som å vaske klær og bytte på senga. Husarbeid blir lavt prioritert. Har ikke støvsuget eller vasket gulv siden starten på januar. Lager mest usunn mat og vil helst sove hele døgnet hvis det hadde vært mulig. Føler at alt jeg gjør er med museskritt. Jeg grubler mye og vet ikke hvor jeg skal begynne. Veier for og i mot om jeg skal gå tur eller ta et skippertak i huset, og så ender det opp med at jeg verken gjør det ene eller det andre.

Hvordan løser dere andre som sliter med depresjon dette?

Anonymkode: 59045...9f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg såå igjen. Det har blitt utallige timer på sofaen, i senga og på golvet de siste årene. Jeg vet jo at jeg burde ut å gå en tur, det er bra og bevege seg, letter tankene litt, og får meg til å føle bittelitt mestring. Likevel er det så vanskelig å finne motivasjon og ork til å få på seg klær og gå ut. Det har hjulpet meg litt å gi meg lov til å slappe av. F. eks starte dagen med en kopp kaffe og litt serie, så etter en god times tid klarer jeg litt lettere og komme meg ut. Ofte får jeg litt energi av å gå, så da har det ofte hendt at jeg har orket å gjøre litt husarbeid og når jeg kommer inn igjen. Kanskje også ta en god varm dusj etterpå og faktisk orke og også vaske håret. Men det er så tungt, når selv slike små hverdagsting blir så krevende. 

En annen ting som har hjulpet meg er å åpne opp litt om det vanskelige med noen få nære venninner. De har begynt å spørre meg om å være med på gåturer, det er lettere å komme seg ut synes jeg, når noen andre vil ha meg med.

Sender deg en stor klem <3

Anonymkode: 60412...738

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv en plan, heng den på kjøleskapet så du får en påminnelse

Eks

Mandag

08-10. Dusje, spise frokost, lese nyheter

10- 11. Rydde kjøkken, og bad. Vaske 

12 -14

Gå en tur engang mellom 12-14

Sånn fortsetter du. Ikke så mye i begynnelsen. Kryss av for hver gang

Anonymkode: 3e926...702

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det mannen som gjør det meste. Men skriver også detaljerte dagsplaner som inneholder spesifikt husarbeid, gåtur og tid for hvile. Det hjelper veldig.

Anonymkode: ec15e...51e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...