straamann Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 Det har vært mye oppslag i media i det siste om at mange ikke får i seg nok jod. https://www.tv2.no/a/9746446/ Jeg drikker ikke melk, og spiser sjelden hvit fisk mer enn en gang i uka. Tenker derfor at jeg burde ta litt tilskudd. Har noen anbefalinger til hva som er det "beste" jodtilskuddet?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Om du lever i eller nær en by, så kan du forsøke spise alge- og tangprodukter. En knivspiss tangmel har nok jod for dagsbehovet. Men husk å ikke spise for mye av det, for da kan du få i deg for mye jod Lever du nær svenskegrensen har svenkt jodberiket salt mye mer jod i seg enn det norske Ellers har jeg ikke prøvd ta noe tilskudd personlig Anonymkode: 68feb...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 https://www.dagbladet.no/mat/sjogress-og-tang-plukk-dine-egne-sjogronnsaker/60329041 Anonymkode: 68feb...1cf
visp Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 Ta en multivitamin. Nycoplus multi inneholder det du trenger, istedenfor å begynne å plukke tang i fjæra.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 2 timer siden, visp skrev: Ta en multivitamin. Nycoplus multi inneholder det du trenger, istedenfor å begynne å plukke tang i fjæra. Bedre å ta jodtilskudd, da det er dette ts trenger. De færreste trenger multivitamin. Og kalsium hvis ikke ts drikker plantemelk etc. Bare spør etter jodtilskudd på apoteket. Anonymkode: 2221a...c1e
visp Skrevet 31. mars 2018 #6 Skrevet 31. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bedre å ta jodtilskudd, da det er dette ts trenger. De færreste trenger multivitamin. Og kalsium hvis ikke ts drikker plantemelk etc. Bare spør etter jodtilskudd på apoteket. Anonymkode: 2221a...c1e Om man tar jodtilskudd (er litt mer enn det som er i mulit) skal man ikke ta noe annet med jod- greit at ts vet dette. Det kan jo godt hende han allerede tar multivit. uten å tenke på det og bruker mye salt med jod i maten.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #7 Skrevet 31. mars 2018 Først bør du ta en blodprøve for å sjekke om du trenger tilskudd. Hvis du f.eks har høyt stoffskifte skal du absolutt ikke ta ekstra jod, men heller prøve å unngå det. Jeg sluttet å drikke melk for over 40 år siden, spiser fisk 1-3 ganger i uka, men har ikke for lite jod. Anonymkode: 2e055...442 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #8 Skrevet 31. mars 2018 Ville sjekket opp at du faktisk har jodmangel. Ikke bra med for mye jod heller. Anonymkode: 59551...369
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #9 Skrevet 31. mars 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først bør du ta en URINPRØVE for å sjekke om du trenger tilskudd. Anonymkode: 2e055...442 Anonymkode: d1522...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #10 Skrevet 31. mars 2018 Spis tang ja, det er bra for mye annet også. Og man får ikke for mye jod av det. Anonymkode: e5378...b99 1
straamann Skrevet 1. april 2018 Forfatter #11 Skrevet 1. april 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Først bør du ta en blodprøve for å sjekke om du trenger tilskudd. Hvis du f.eks har høyt stoffskifte skal du absolutt ikke ta ekstra jod, men heller prøve å unngå det. Jeg sluttet å drikke melk for over 40 år siden, spiser fisk 1-3 ganger i uka, men har ikke for lite jod. Anonymkode: 2e055...442 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ville sjekket opp at du faktisk har jodmangel. Ikke bra med for mye jod heller. Anonymkode: 59551...369 Er desverre ingen pålitelige tester for å sjekke jodstatus på en enkel måte. Ser at jodtilskudd er ofte mer en anbefalt døgndose. Problemet er at dersom man ikke tar tilskudd og ikke spiser jodrike produkter får man mangel, men dersom man tar tilskudd risikerer man å få altfor mye jod dersom man i tillegg spiser litt produkter med jod. Det er f.eks jod i egg. Men jeg er ikke gravid kvinne da, så vet ikke om det er så farlig å ha litt lav jod.
visp Skrevet 1. april 2018 #12 Skrevet 1. april 2018 7 minutter siden, straamann skrev: Er desverre ingen pålitelige tester for å sjekke jodstatus på en enkel måte. Ser at jodtilskudd er ofte mer en anbefalt døgndose. Problemet er at dersom man ikke tar tilskudd og ikke spiser jodrike produkter får man mangel, men dersom man tar tilskudd risikerer man å få altfor mye jod dersom man i tillegg spiser litt produkter med jod. Det er f.eks jod i egg. Men jeg er ikke gravid kvinne da, så vet ikke om det er så farlig å ha litt lav jod. Du kan ta for deg hvert bidige vitamin og mineral og tro at man selvfølgelig trenger mer av det. Ta en blodprøve hos legen i ny og nè og regn med at det er greit når legen sier det er greit. En mulitvitamin hver dag vil sikkert være helt greit å ta. Man kan veldig lett google seg til sykdommer, så om det ikke er noe helt spesifikt du sliter med bør man la være med det:) 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #13 Skrevet 1. april 2018 36 minutter siden, visp said: Du kan ta for deg hvert bidige vitamin og mineral og tro at man selvfølgelig trenger mer av det. Ta en blodprøve hos legen i ny og nè og regn med at det er greit når legen sier det er greit. En mulitvitamin hver dag vil sikkert være helt greit å ta. Man kan veldig lett google seg til sykdommer, så om det ikke er noe helt spesifikt du sliter med bør man la være med det:) Nå sier jo eksperter på ernæring at nordmenn får i seg for lite jod, og at man anbefaler tilskudd. Anonymkode: 68feb...1cf 3
visp Skrevet 1. april 2018 #14 Skrevet 1. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå sier jo eksperter på ernæring at nordmenn får i seg for lite jod, og at man anbefaler tilskudd. Anonymkode: 68feb...1cf Jo, om man har mangel så. Man skal ikke få i seg for mye heller, så hva gjør man? Å sjekke verdiene først er et greit sted å starte.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #15 Skrevet 1. april 2018 Jeg er veldig glad i wakame (en type sjøgress som spises mye i japan), så jeg kjøper tørket wakame på en asiatisk butikk her i byen. På pakken står det at man ikke må spise mer enn 10 gram per dag, og googling har lært meg at det skyldes det høye jodinnholdet. Derfor er jeg ikke bekymret for jodinntaket mitt, så lenge jeg klarer å begrense meg. Prøv wakame med soyasaus, sitronsaft og sesamfrø, det er kjempegodt! Anonymkode: 6619e...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #16 Skrevet 1. april 2018 5 timer siden, visp skrev: Du kan ta for deg hvert bidige vitamin og mineral og tro at man selvfølgelig trenger mer av det. Ta en blodprøve hos legen i ny og nè og regn med at det er greit når legen sier det er greit. En mulitvitamin hver dag vil sikkert være helt greit å ta. Man kan veldig lett google seg til sykdommer, så om det ikke er noe helt spesifikt du sliter med bør man la være med det:) Jod kan man ikke sjekke ved blodprøve. Anonymkode: 2221a...c1e 1
visp Skrevet 1. april 2018 #17 Skrevet 1. april 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jod kan man ikke sjekke ved blodprøve. Anonymkode: 2221a...c1e Nei, jeg surrer litt. Beklager.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #18 Skrevet 1. april 2018 5 timer siden, straamann skrev: Er desverre ingen pålitelige tester for å sjekke jodstatus på en enkel måte. Ser at jodtilskudd er ofte mer en anbefalt døgndose. Problemet er at dersom man ikke tar tilskudd og ikke spiser jodrike produkter får man mangel, men dersom man tar tilskudd risikerer man å få altfor mye jod dersom man i tillegg spiser litt produkter med jod. Det er f.eks jod i egg. Men jeg er ikke gravid kvinne da, så vet ikke om det er så farlig å ha litt lav jod. Og hva tror du skjer dersom du får for mye jodd i deg? Snakk med lege fremfor å stole på fremmede på nett og det du leser i media. Eksprimentering med egen hrlse er sldri dærlig smart. Anonymkode: ce81b...554 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #19 Skrevet 1. april 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er veldig glad i wakame (en type sjøgress som spises mye i japan), så jeg kjøper tørket wakame på en asiatisk butikk her i byen. På pakken står det at man ikke må spise mer enn 10 gram per dag, og googling har lært meg at det skyldes det høye jodinnholdet. Derfor er jeg ikke bekymret for jodinntaket mitt, så lenge jeg klarer å begrense meg. Prøv wakame med soyasaus, sitronsaft og sesamfrø, det er kjempegodt! Anonymkode: 6619e...e7d Jeg våger å bestride at det er for mye jod i det. Det som er problemet vårt med vitaminer og mineraler idag er at det vi spiser inneholder generelt mindre av det enn det gjorde for 50 år siden, så alt som har høyere næringstetthet er gull verdt. (Men det skal uansett godt gjøres å spise mere enn 10 gram til dagen da, de fleste spiser ingenting.) "A landmark study on the topic by Donald Davis and his team of researchers from the University of Texas (UT) at Austin’s Department of Chemistry and Biochemistry was published in December 2004 in the Journal of the American College of Nutrition. They studied U.S. Department of Agriculture nutritional data from both 1950 and 1999 for 43 different vegetables and fruits, finding “reliable declines” in the amount of protein, calcium, phosphorus, iron, riboflavin (vitamin B2) and vitamin C over the past half century. Davis and his colleagues chalk up this declining nutritional content to the preponderance of agricultural practices designed to improve traits (size, growth rate, pest resistance) other than nutrition."https://www.scientificamerican.com/article/soil-depletion-and-nutrition-loss/ Anonymkode: e5378...b99
straamann Skrevet 1. april 2018 Forfatter #20 Skrevet 1. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg våger å bestride at det er for mye jod i det. Det som er problemet vårt med vitaminer og mineraler idag er at det vi spiser inneholder generelt mindre av det enn det gjorde for 50 år siden, så alt som har høyere næringstetthet er gull verdt. (Men det skal uansett godt gjøres å spise mere enn 10 gram til dagen da, de fleste spiser ingenting.) "A landmark study on the topic by Donald Davis and his team of researchers from the University of Texas (UT) at Austin’s Department of Chemistry and Biochemistry was published in December 2004 in the Journal of the American College of Nutrition. They studied U.S. Department of Agriculture nutritional data from both 1950 and 1999 for 43 different vegetables and fruits, finding “reliable declines” in the amount of protein, calcium, phosphorus, iron, riboflavin (vitamin B2) and vitamin C over the past half century. Davis and his colleagues chalk up this declining nutritional content to the preponderance of agricultural practices designed to improve traits (size, growth rate, pest resistance) other than nutrition."https://www.scientificamerican.com/article/soil-depletion-and-nutrition-loss/ Anonymkode: e5378...b99 Vel, det er til en viss grad sant at næringsinnholdet i en del matvarer er lavere i dag enn tidligere, men samtidig har vi større tilgang til varierte matvarer enn noensinne i menneskets historie. Så totalt sett er det ikke noe fare for å få i seg for lite næringsstoffer så fremt man spiser et normalt kosthold. Må huske at for 100 år siden levde de fleste nordmenn på sild og poteter året rundt, hvis de var heldig. Ironien er at sild inneholder godt med jod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå