AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 Noen her som har takket nei til et jobbtilbud før? Da til en jobb dere har søkt på selv, ikke "headhunting". Var på et jobbintervju forrige uke. Jobben er en sommerjobb som kan bli til en helge/feriejobb etter sommeren. Jeg har i dag en annen deltidsjobb (40 %) som jeg har et år til, og så for meg å kunne kombinere disse jobbene. Men på intervjuet fikk jeg inntrykk av at de var ute etter folk som kunne jobbe hver dag hele sommeren. De spurte om jeg var tilgjengelig hele sommeren, og jeg sa at jeg var det, og at jeg trodde jeg kunne kombinere de to jobbene. Men etter at jeg har tenkt mer over det, ser jeg jo at jeg heller burde svart at jeg ikke hadde mulighet til å jobbe så mye. Jeg har jo den andre jobben min også (selv om den er fleksibel), og det betyr veldig mye jobbing for meg i sommer, opp mot 140 %... Og jeg hadde ikke ferie i fjor heller... På toppen av det hele er jobben jeg har søkt på en jobb jeg er overkvalifisert for. Kunne nok gjort det dersom det var drømmejobben. Men dette er en stilling mer for studenter, mens jeg har mastergrad... Er derfor usikker på om jeg har lyst til å ofre hele ferien min og jobbe ræva av meg for en sånn type jobb (som selvsagt heller ikke er særlig godt betalt). Nå er det jo selvfølgelig ikke sikkert jeg får jobben engang. Men dersom jeg får den, tror jeg at jeg vil takke nei. Men da er spørsmålet - hvordan gjør man det uten å fornærme arbeidsgiver eller sette seg selv i et dårlig lys? Er det greit å bare si at jeg har tenkt over det og kommet frem til at jeg ikke har mulighet til å arbeide så mye som de trenger? Føler jeg har kastet bort både min egen og arbeidsgivers tid... Noen med råd eller erfaringer? Anonymkode: ef1ff...15f
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Du sier f.eks at du har fått tilbud om en annen jobb som er mer relevant for utdannelsen din og at du derfor dessverre må takke nei. Anonymkode: 149c1...731
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 Jeg var på prøvejobbing 8 t hver dag i fem dager, og sa deretter nei til jobben. Det gikk på magefølelse, likte ikke lederen spesielt godt, jeg var overkvalifisert og jobben var dårlig betalt. Jeg fortalte alt det til arbeidsgiver (- at jeg ikke likte henne). Det gikk helt fint Jobbintervju er ikke bare om arbeidsgiver vil ha deg, men også om du vil ha jobben Anonymkode: 5c0b9...f5b
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier f.eks at du har fått tilbud om en annen jobb som er mer relevant for utdannelsen din og at du derfor dessverre må takke nei. Anonymkode: 149c1...731 Kommer ikke til å lyve, bedriften kan fort finne ut at det ikke stemmer... Vil være ærlig Men mindre jeg faktisk får et bedre tilbud da (har søkt andre jobber også). 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på prøvejobbing 8 t hver dag i fem dager, og sa deretter nei til jobben. Det gikk på magefølelse, likte ikke lederen spesielt godt, jeg var overkvalifisert og jobben var dårlig betalt. Jeg fortalte alt det til arbeidsgiver (- at jeg ikke likte henne). Det gikk helt fint Jobbintervju er ikke bare om arbeidsgiver vil ha deg, men også om du vil ha jobben Anonymkode: 5c0b9...f5b Takk for svar. Skjønner hva du mener, er bare redd det virker teit at jeg var så positiv på intervju og mente det skulle gå helt fint, og så har jeg bare ombestemt meg, liksom. Redd for å virke som om jeg har vært uærlig eller bare kasta bort tida deres. Men kanskje jeg bare bekymrer meg unødig. Har alltid takket ja til de jobbene jeg har fått tidligere, så ny problemstilling for meg. Kan jo som sagt hende jeg ikke får jobben heller, mange vil jo ikke ha overkvalifiserte arbeidstakere fordi de er ustabil arbeidskraft. Anonymkode: ef1ff...15f
Lill3My Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer ikke til å lyve, bedriften kan fort finne ut at det ikke stemmer... Vil være ærlig Men mindre jeg faktisk får et bedre tilbud da (har søkt andre jobber også). Takk for svar. Skjønner hva du mener, er bare redd det virker teit at jeg var så positiv på intervju og mente det skulle gå helt fint, og så har jeg bare ombestemt meg, liksom. Redd for å virke som om jeg har vært uærlig eller bare kasta bort tida deres. Men kanskje jeg bare bekymrer meg unødig. Har alltid takket ja til de jobbene jeg har fått tidligere, så ny problemstilling for meg. Kan jo som sagt hende jeg ikke får jobben heller, mange vil jo ikke ha overkvalifiserte arbeidstakere fordi de er ustabil arbeidskraft. Anonymkode: ef1ff...15f Si ta du tok feil mtp hvordan du tenkte det skulle gå å kombinere to jobber, at det viser seg ikke å være så enkelte som du trodde da du var på intervju. Sånn er det =) du har ikke skrevet noe kontrakt og har dermed ikke bundet deg på noen måte heller
Kanutte Skrevet 31. mars 2018 #6 Skrevet 31. mars 2018 Det er alltid litt kjedelig når den vi innstiller som nummer en til en jobb trekker seg. Men det skjer en gang i blant. Ikke noe farlig det. Bare si det som det er. Du har tenkt gjennom det og velger å takke nei.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #7 Skrevet 1. april 2018 Bare vær høflig og ikke si noe negativt om bedriften som begrunnelse. Det kan jo hende du ønsker å jobbe der en annen gang. Det er helt kurant å si nei til et jobbtilbud. Anonymkode: 9c7a1...ec0
puppi Skrevet 1. april 2018 #8 Skrevet 1. april 2018 Forslår at du ringer dem, og sier at du feilvurderte med tanke på tilgjengelighet for arbeidet. I verste fall får du ikke jobben, i beste fall setter de pris på din redelighet og gir deg jobben, bevisste på at du ikke kan stille opp 100%.
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #9 Skrevet 1. april 2018 Som andre har skrevet, vær høfflig og grei og si sannheten. Du har funnet ut at du ikke vil være tilgjengelig like mye som du trodde kan jo hende de enda vil ha deg og at du får lov å styre løpet som du trenger det i forhold til den andre jobben Anonymkode: 5f313...142
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #10 Skrevet 1. april 2018 Jeg takket nei, og sa bare at den dessverre ikke var aktuell likevel. De valgte likevel å ringe meg med masse oppfølgingsspørsmål, men jeg tror ikke det er normen... Ellers synes jeg man skal si ifra så snart man vet at man ikke er interessert, selv om du ikke har fått tilbud enda. Det er mye jobb å finne frem til den rette, så det er best for dem å kunne ta deg ut av prosessen nå. Anonymkode: a756e...97d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #11 Skrevet 1. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg takket nei, og sa bare at den dessverre ikke var aktuell likevel. De valgte likevel å ringe meg med masse oppfølgingsspørsmål, men jeg tror ikke det er normen... Ellers synes jeg man skal si ifra så snart man vet at man ikke er interessert, selv om du ikke har fått tilbud enda. Det er mye jobb å finne frem til den rette, så det er best for dem å kunne ta deg ut av prosessen nå. Anonymkode: a756e...97d Enig i det, men synes ikke jeg kan kontakte dem i påsken. Må vente til tirsdag. Anonymkode: ef1ff...15f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå