straamann Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 Skal ha kokte kikerter i en oppskrift, men jeg har bare tørkede i kjøkkenskapet. De må altså bløtlegges, men er usikker på mengden. Hvor mange dl tørre kikerter tilsvarer 7.5 dl ferdigkokt?
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Har ikke bløtlagt kikerter noen gang, men bløtla nylig vanlige gule erter til ertesuppe. De svellet til ca dobbel størrelse over natten vil jeg tro, og jeg regner med kikerter oppfører seg omtrent likt. Bare sørg for å ikke lage for lite, så kan du heller fryse ned det som blir til overs til en annen gang. Anonymkode: 45e7a...d3d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 ... og rett etter at jeg trykket på knappen fant jeg selvsagt denne siden, som sier at 100 g tørre kikerter blir ca 250 g ferdig kokte kikerter. Så de sveller mer enn jeg gjettet. Det skulle bety at du trenger ca 3 dl tørre kikerter. Kanskje ta litt ekstra, for å ta høyde for at "svelleforholdet" kan bli et annet med desiliter enn med gram. (Jeg vet ikke hvor mye luft det er inni tørre kikerter.) Anonymkode: 45e7a...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 Du kan gjerne bløtlegge litt ekstra, koke alt, og fryse det du ikke trenger. Da har du kikerter i frysren til en annen gang du vil ha, og du trenger ikke bløtlegge og koke dem i 1-2 timer. Selv bløtlegger jeg større mengder kikerter og bønner, koker det dagen eller dagen etter dagen i 1-3 timer alt etter typen, og fryser i porsjonspakninger. Det er mindre "stress", og jeg har alltid en av hver type bønner jeg bruker ofte i frysren klar til bruk så jeg kan spise akkurat det jeg føler for på dagen Du kan lage både pålegg, dip, supper, gryter, hummus av kikerter, så de er veldig anvendelige. Anonymkode: 5c5da...6b7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå