Gå til innhold

Rødt blod i avføringen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går kveld når jeg gikk på do oppdaget jeg rødt, friskt blod på papiret og i doskålen. I dag tidlig var det akkurat det samme, kanskje bare litt mer blod. Jeg har ingen smerter verken i magen eller ved avføring. Selve avføringen har normal mørkebrun farge. Jeg har googlet dette og det virker som den vanligste årsaken er hemoroider eller polypper. Er det nødvendig å gå til lege med dette? Og såfall hvor lenge burde problemet vedvare før jeg bestiller time?

Anonymkode: d0128...feb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spist sunnere mat med fiber og hvis det ikke hadde blitt bedre etter en uke så kunne jeg vurdert lege. 

AnonymBruker
Skrevet

Se om det vedvarer over noen dager. Drikker du nok?? Hvis avføri gen er hard kan den lage rifter, eller om det er noe ufordøyd som er skarpt. Det er helt normalt til tider, men følg med. 

Anonymkode: 6d6b3...b62

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det vedvarer over helgen, så ville jeg ringt fastlegen og fått time så snart de åpner etter påske. Hvis du begynner å oppleve smerter eller blodet blir mørkere så ville jeg ringt legevakten. 

Anonymkode: 15759...4a4

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det vedvarer over helgen, så ville jeg ringt fastlegen og fått time så snart de åpner etter påske. Hvis du begynner å oppleve smerter eller blodet blir mørkere så ville jeg ringt legevakten. 

En ringer ikke legevakten da. En kontakter fastlegen for en akuttime

Anonymkode: 58e87...b58

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kreftforeningens råd er å kontakte lege hvis det vedvarer i 3 uker. Dog er det sannsynligvis helt ufarlig. Ville likevel tatt kontakt med lege tidligere hvis du opplever smerter, eller hvis blodet blir svart. Da er det blødninger øverst i mage-tarm kanalen. Dette er forsåvidt også vanligvis forårsaket av helt ufarlige tilstander. 

Endret av aell
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ringer ikke legevakten da. En kontakter fastlegen for en akuttime

Anonymkode: 58e87...b58

Hvis fastlegen har åpent, mange legekontor (inkludert mitt) har stengt frem til tirsdag. Hvis det er sånn at TS får smerter og mørkt blod i avføringen så ville ikke jeg ha ventet til da med å snakke med en lege, og å ta en telefon til legevakten skader ingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Da ser jeg det an et par uker før jeg kontakter lege hvis det ikke blir verre. 

AnonymBruker
Skrevet

Innvendige hemoroider er ikke vonde. Men de kan blø. Og det kan blø mye. Jeg har en sånn, som kommer og går ang blod. Helt ufarlig, men det bør jo sjekkes om det vedvarer. 

Anonymkode: c157e...c1d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se om det vedvarer over noen dager. Drikker du nok?? Hvis avføri gen er hard kan den lage rifter, eller om det er noe ufordøyd som er skarpt. Det er helt normalt til tider, men følg med. 

Anonymkode: 6d6b3...b62

Jeg drikker rundt 1 liter hver dag.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innvendige hemoroider er ikke vonde. Men de kan blø. Og det kan blø mye. Jeg har en sånn, som kommer og går ang blod. Helt ufarlig, men det bør jo sjekkes om det vedvarer. 

Jeg har prøvd å kjenne etter selv, men klarer ikke kjenne noe. Hvordan vil legen undersøke om det er hemoroide, polypper eller noe annet? Er koloskopi vanlig i et sånt tilfelle? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å kjenne etter selv, men klarer ikke kjenne noe. Hvordan vil legen undersøke om det er hemoroide, polypper eller noe annet? Er koloskopi vanlig i et sånt tilfelle? 

Hvis legen mistenker at det kun sitter nederst så er rectoskopi det første man begynner med. Da er det bare den nederste delen som sjekkes. Det krever mindre av deg, ikke et så alvorlig tømme regime som ved koloskopi. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først vil legen kjenne etter med en finger, pluss anoskopi eller evt rektoskopi. Og så blir du nok bedt om å ta avføringsprøve. Min lege fant ingenting når han undersøkte meg, så jeg ble henvist til koloskopi. Viste seg at jeg har ulcerøs kolitt.

Anonymkode: 773af...d75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...