AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #1 Skrevet 31. mars 2018 Hva skjer når vannet går og du ikke merker det? Når du er på do/i dusjen feks? Og lenge før termin? Vil rier komme og fødsel starter eller vil babyen dø pga det ikke er vann der den ligger? Anonymkode: edded...593
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #2 Skrevet 31. mars 2018 Det produseres hele tiden fostervann, så babyen vil ikke dø. Vannet kan gå ved at det siver ut litt og litt, eller det kan komme store mengder om gangen. Ved mine fødsler sa det «poff» og vannet fosset ut. Dersom du tror at vannet har gått må du ringe fødeavdelingen. Anonymkode: 5a089...567 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #3 Skrevet 31. mars 2018 Jeg kjente godt at vannet rant ut av skjeden. Og dette skjedde lenge før termin... Ta kontakt med føden hvis du er usikker. Hull på fosterhinnen kan føre til infeksjon. Anonymkode: 38bb2...d39 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #4 Skrevet 31. mars 2018 Fosteret er ikke avhengig av vannet i følge jordmoren på fødselsforberedende kurs. Og det produseres nytt hele tiden. Fosteret er ikke en fisk Men hvis du tror vannet har gått eller er i ferd med å gå, så ringer du føden å forhører deg. Anonymkode: 4d521...b38
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #5 Skrevet 31. mars 2018 Dersom vannet går tror jeg du vil merke det, selv om du står i dusjen Dersom du bare lekker litt fostervann er det mulig det er vanskelig å merke, men det produseres nytt fostervann hele tiden. Ring føden dersom du er usikker. Anonymkode: b5dad...892
Arkana Skrevet 31. mars 2018 #6 Skrevet 31. mars 2018 Sannsynligheten for at vannet går akkurat den korte tiden man sitter på do eller er i dusjen er ufattelig liten. Du vil nok merke når det skjer likevel og uansett produseres det fostervann kontinuerlig (så når vannet har gått vil det fortsette å renne helt til barnet er ute) og barnet dør ikke. Riene vil vanligvis, men ikke alltid, starte av seg selv etter at vannet har gått. For meg tok det ett døgn etter vannavgang før riene startet.
yabbadoo Skrevet 31. mars 2018 #7 Skrevet 31. mars 2018 Begge ganger har vannet mitt gått med et kjempesplasj. Masse vann. Likevel har det fortsatt å renne masse etterpå helt til fødsel. Fem timer første gang og ett døgn neste gang.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #8 Skrevet 31. mars 2018 Kan bare snakke om min erfaring og det var at jeg stod opp for å tisse og rett etter at jeg la meg tilbake i sengen (var tiiidlig om morgenen) så kjente jeg et slags knepp og det var ikke i tvil om at det var vannet som gikk. Anonymkode: 7a859...a52
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #9 Skrevet 31. mars 2018 Hvis vannet går før barnet har festet seg så skal du legge deg ned. Ellers så kan navelstrengen komme i klem. Hvis det er mye vann som kommer da. Vet ikke hvordan det er om man bare lekker litt. Uansett så må du ringe føden. Anonymkode: fd792...029
Arkana Skrevet 31. mars 2018 #10 Skrevet 31. mars 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis vannet går før barnet har festet seg så skal du legge deg ned. Anonymkode: fd792...029 Det er en praksis mange (de fleste?) sykehus har gått bort fra i løpet av de siste årene. Jeg ville sjekket med eget fødested. Endret 31. mars 2018 av Arkana 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #11 Skrevet 31. mars 2018 31 minutter siden, Arkana skrev: Det er en praksis mange (de fleste?) sykehus har gått bort fra i løpet av de siste årene. Jeg ville sjekket med eget fødested. Jeg fikk ikke beskjed om å legge meg ned da vannet gikk og hodet ikke var festet. Det var i januar i år. Anonymkode: 5a089...567
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #12 Skrevet 31. mars 2018 1 hour ago, Arkana said: Det er en praksis mange (de fleste?) sykehus har gått bort fra i løpet av de siste årene. Jeg ville sjekket med eget fødested. Flere jeg kjenner fikk beskjed om det i sommer. Anonymkode: 094f4...1c8
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #13 Skrevet 31. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ikke beskjed om å legge meg ned da vannet gikk og hodet ikke var festet. Det var i januar i år. Anonymkode: 5a089...567 Det har de sluttet med, sa de til meg både i 2016 og 2017. Anonymkode: 92f5a...17e
Arkana Skrevet 31. mars 2018 #14 Skrevet 31. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har de sluttet med, sa de til meg både i 2016 og 2017. Anonymkode: 92f5a...17e De hadde sluttet med det bl.a. på Ullevål (men ikke Riksen ennå) i 2008.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #15 Skrevet 31. mars 2018 Ok, tusen takk for svar Tror ikke vannet gikk. Vet bare ikke hva som skjedde Var en rar følelse der nede, og akkurat som noe presset nedover. Når jeg gikk på do etterpå var det en anderledes farge på papiret. Ikke rosa, men kanskje mørke hvitt, eller en veeeeeeeeeeldig svak rosa farge. Luktet på det 🙈 og det luktet ingenting. Men kjent liv der nede i hele kveld, og nå. Og hørte på hjerte isted med doppleren min. Sksl høre igjen imorgen og. Om det var fostervann så var det ikke mye da. Anonymkode: edded...593
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2018 #16 Skrevet 31. mars 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skjer når vannet går og du ikke merker det? Når du er på do/i dusjen feks? Og lenge før termin? Vil rier komme og fødsel starter eller vil babyen dø pga det ikke er vann der den ligger? Anonymkode: edded...593 Hva som skjer når vannet får er helt avhengig av situasjonen du er i. Umulig og helt unødvendig å bekymre seg for før vannet har gått. Å negynne å synse i forkant skremmer deg bare. Men garantert du merker det. Anonymkode: 613c4...239
AnonymBruker Skrevet 1. april 2018 #17 Skrevet 1. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, tusen takk for svar Tror ikke vannet gikk. Vet bare ikke hva som skjedde Var en rar følelse der nede, og akkurat som noe presset nedover. Når jeg gikk på do etterpå var det en anderledes farge på papiret. Ikke rosa, men kanskje mørke hvitt, eller en veeeeeeeeeeldig svak rosa farge. Luktet på det 🙈 og det luktet ingenting. Men kjent liv der nede i hele kveld, og nå. Og hørte på hjerte isted med doppleren min. Sksl høre igjen imorgen og. Om det var fostervann så var det ikke mye da. Anonymkode: edded...593 Ville tatt en tlf til føden hvis du er usikker. De pleier å ville sjekke. Man skal ikke gå med fostervannslekkasje så lenge. Det går an, men da får man antibiotika og blir nøye overvåket. Anonymkode: 92f5a...17e 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2018 #18 Skrevet 2. april 2018 On 31.3.2018 at 8:44 PM, Arkana said: De hadde sluttet med det bl.a. på Ullevål (men ikke Riksen ennå) i 2008. Ei venninne av meg fikk beskjed om å legge seg ned av ullevåll nå i 2017. Anonymkode: 094f4...1c8
Vera Vinge Skrevet 2. april 2018 #20 Skrevet 2. april 2018 Jeg var usikker på om jeg lakk fostervann en gang i forrige svangerskap, tror det nærmet seg termin. Fikk da komme inn på sykehuset for å sjekke, og de tok en test. Det var nok bare plutselig mye, tyntflytende utflod, men de sa det var greit å få det sjekket om man var i tvil. For min del var det ingen tvil om at vannet gikk når det endelig gikk. Det rant masse, masse og riene begynte/ble mye mer intense da. Jeg har også hørt at de ikke lenger sier at man skal legge seg ned om fødselen starter med vannavgang dersom hodet ikke er festet, og har ikke fått beskjed om dette noen av de to gangene jeg har hatt barn i hodeleie. Men da jeg hadde baby i seteleie og det var stor tvil om rumpa var festet, fikk jeg klar beskjed om å legge meg ned. De sa det var annerledes når babyen ligger den veien.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå