Gå til innhold

Løping, smerter innside og forside lår.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år, og har hele livet trent mye (både fotball, håndball, løping). Siste årene har det blitt mest løping. Har aldri hatt noe særlig til skader/smerter tidligere. Helt til nå. 

Når jeg løper, får jeg enormt vondt på innside og forside lår, og litt ned mot kneet. Gjelder kun det ene beinet. Dette kommer med en gang jeg starter løpingen. Gjør vondt helt til jeg stopper å løpe, og da er det vondt også når jeg går. Må da ta smertestillende, og da blir det litt bedre helt til jeg på nytt prøver å trene. Tar jeg ikke smertestillende er det vondt lenge etter, også neste dag. 

Når jeg prøver ellipsemaskin istedet for løping er det ikke vondt. Tenkte først det kunne være den svære muskelen som bøyer hofteleddet (iliopsoas), og/eller slimposen som ligger under den. Men ville jeg ikke da også fått vondt ved ellipsemaskin siden man bøyer hofteleddet også da? 

Synes dette er trasig, da jeg trener mot et løp i mai og begynner å bli litt stressa for dette. Når jeg løper er det så vondt at jeg så vidt greier å fortsette. 

Noen som har peiling??

Anonymkode: 79fcc...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, LeneXCII skrev:

Tøyer du hofteleddsbøyer og framside lår skikkelig?

Jeg har kanskje ikke vært flink nok til det. Men det kan vel ikke være bare stram muskulatur som er årsak til de intense smertene? 

Prøvde å løpe nå rundt kl 18. Har enda smerter, greier nesten ikke å gå. Halter og må "dra" med meg ene beinet. 

Anonymkode: 79fcc...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ikke godt å si. Vet at tøying av nevnte muskelgrupper kan løse problemer i lår/kne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LeneXCII skrev:

Tja, ikke godt å si. Vet at tøying av nevnte muskelgrupper kan løse problemer i lår/kne. 

Okei, jeg skal tøye mer framover og håper det hjelper, takk :) Håper barre smertene går tilbake snart. Føler meg helt hjelpesløs her jeg sitter. 

Anonymkode: 79fcc...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det vondt, så stopper du. Så enkelt er det. Ikke løp mer før du finner ut av det. Det finnes så utrolig mange flike fysioterapauter, leger o.l. at det er helt unødvendig å holde på slik.

 

Leveren tar større skade av at du skal momse smertestillende, enn kodisen gjør av løpingen.

Anonymkode: 1dbaf...23d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk foamroller før du tøyer låret. Og gjør mer øvelser for å styrke gluteus, f.eks clamshelløvelse. 

Anonymkode: b1736...e6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det vondt, så stopper du. Så enkelt er det. Ikke løp mer før du finner ut av det. Det finnes så utrolig mange flike fysioterapauter, leger o.l. at det er helt unødvendig å holde på slik.

 

Leveren tar større skade av at du skal momse smertestillende, enn kodisen gjør av løpingen.

Anonymkode: 1dbaf...23d

Jeg vet det finnes leger og fysioterapeuter. Men nå er det langfredag og kun legevakt er åpen. Vet ikke om denne typen problem "passer inn" hos legevakta? Jeg vil egentlig bare skjønne hva det er og vite hva jeg bør prøve for å bli bra igjen. 

Anonymkode: 79fcc...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så lurer jeg også på dette med løping versus ellipsemaskin. Hvis det er muskulært, hvorfor er det da ikke vondt ved ellipsemaskin (uansett hvor hardt jeg tramper)? Bruker jo musklene der også. 

Anonymkode: 79fcc...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei,

Ser at det er en stund siden du postet dette innlegget, så jeg håper du har fått hjelp.
Hvis ikke; Jeg jobber daglig med dette og det høres ut som problemet ditt er psoas, som du selv hadde mistanke om. Grunnen til at du får problem med hofte/innside lår og hovedsakelig den ene siden er at dersom du er strammere på ene siden enn den andre, altså at psoas trekker opp den ene siden og gjør det ene beinet "kortere enn det andre", så vil det bli en feilbelastning som du kan kjenne i både hofte, kne, under fot og videre opp mot rygg og nakke. Du vil ikke ha den samme belastningen ved en ellipsemaskin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fant du ut av dette? Jeg har det samme problemet nå. 

Anonymkode: 8d595...a34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bump. Kan det komme fra hoften? 

Anonymkode: 8d595...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...