Gå til innhold

Setebelter i buss og bøter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste en nyhetssak om folk som får 1500 kr i bot, om de ikke bruker setebeltet på bussen (adressa.no men på pluss).

Det jeg ikke forstår er, de aller fleste bussene i min by har ikke setebelte, kanskje sett det 1 gang per måned. Det er altså 1 av 40 bussturer. Det er selvfølgelig greit å ta bussen uten belte, når bussen ikke har belte eller man må stå, da får man ikke bot. Men når man er på en buss som har belte, som er sjeldent, da får man 1500 kroner i bot om man f.eks ikke ser beltet? Legger jo raskt til seg vaner, og om man en dag stresser inn på en full buss og får en sitteplass og ikke legger merke til det, da synes jeg det er veldig rart at man får bot.. er dette noe de gjør bare for å tjene raske penger?

Kan godt hende bussene har belter i andre byer, skjønner bare ikke logikken i at det er greit å stå på bussen eller sitte i en buss uten belte, men om beltet er der, da koster det 1500kr fordi "du er til fare for deg selv og andre". Det er man jo om man står eller bussen ikke har belte også? Kanskje det burde bli en bot til busselskapet om de ikke har belter til alle istedetfor?

 

Anonymkode: d0b1a...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De bussene med belter er ofte langdistanse-busser. De kjører også ofte på E6 med høy hastighet. By bussene kjører ikke så fort. De bussene jeg har sett med belter, de har ikke ståplasser. 

Anonymkode: 810d4...b2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bussene med belter er ofte langdistanse-busser. De kjører også ofte på E6 med høy hastighet. By bussene kjører ikke så fort. De bussene jeg har sett med belter, de har ikke ståplasser. 

Anonymkode: 810d4...b2c

Det er mange bybusser som har belter.

TS: Det er ditt problem om du ikke legger merke til beltene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, penny_ said:

Det er mange bybusser som har belter.

TS: Det er ditt problem om du ikke legger merke til beltene.

Jeg bruker alltid belte om det er, og har aldri oversett det. Leste bare artikkelen og ble litt provosert. Jeg bor i Trondheim og her har nesten ingen av bussene belter. Bussen kjører i 40-80km/t så vil ikke si det er spesielt lav hastighet. Alle disse bussene har 30+ ståplasser.

Anonymkode: d0b1a...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste en nyhetssak om folk som får 1500 kr i bot, om de ikke bruker setebeltet på bussen (adressa.no men på pluss).

Det jeg ikke forstår er, de aller fleste bussene i min by har ikke setebelte, kanskje sett det 1 gang per måned. Det er altså 1 av 40 bussturer. Det er selvfølgelig greit å ta bussen uten belte, når bussen ikke har belte eller man må stå, da får man ikke bot. Men når man er på en buss som har belte, som er sjeldent, da får man 1500 kroner i bot om man f.eks ikke ser beltet? Legger jo raskt til seg vaner, og om man en dag stresser inn på en full buss og får en sitteplass og ikke legger merke til det, da synes jeg det er veldig rart at man får bot.. er dette noe de gjør bare for å tjene raske penger?

Kan godt hende bussene har belter i andre byer, skjønner bare ikke logikken i at det er greit å stå på bussen eller sitte i en buss uten belte, men om beltet er der, da koster det 1500kr fordi "du er til fare for deg selv og andre". Det er man jo om man står eller bussen ikke har belte også? Kanskje det burde bli en bot til busselskapet om de ikke har belter til alle istedetfor?

 

Anonymkode: d0b1a...2f5

Jeg synes boten er alt for liten. 

Det stemmer dessverre at det finnes busser som er godkjent uten belter. Disse brukes typisk i byer på ruter der det kjøres i lave hastigheter. 

Jeg er litt forundet over at du bekymrer deg for en bot på 1500 men ikke over å kjøre buss uten belte. Inntektstapet og tapet i livskvalitet dersom kroppen din blir knust i en krasj er mye mye høyere. Hvis bussen krasjer og du ikke har belte så risikerer du at forsikringsutbetalingen blir mindre. Da snakker du om flere tusen. Men i Norge får du bare småpenger selv om kroppen og sinnet ditt er skadet permanent. 

Når noen sitter uten belte på buss med beltet blir jeg forbannet. Jeg driter egentlig litt i om du blir skadet, dog er jeg litt irritert for at du vil ta opp ressurser og penger fra helsevesenet som kunne reddet noen som uforskyldt ble skadet. Hovedproblemet mitt er at hvis du sitter bak meg i buss uten belte, selv i femti kilometer i timen, vil jeg bli truffet av en flodhest hvis vi krasjer. Jeg kan respektere at ditt liv ikke er verdifullt for deg, men jeg synes ikke jeg fortjener å bli kvestet av en flodhest. Synes du?

Det finnes busser med ståplasser, og der trenger man ikke belte når man står. Da kan du fritt velge å stå hvis du ikke klarer å ta på deg belte. 

1500 kroner er småpenger, det er en ubetydelig sum. Du setter aktivt andre passasjerer i fare. Hvordan vil du føle deg hvis du dreper noen? Putter noen i en rullestol? Hva om du skader deg selv?

Jeg bruker refleksvest og reflekser fordi jeg ikke ville kunne tilgi meg selv hvis jeg skadet meg fordi jeg ville se kul ut eller for å spare femten sekunder. Det finnes flere tusen mennesker i Norge som ville gitt alt for å gå tilbake i tid for å ta på seg belte, eller for å ta på seg reflekser.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker alltid belte om det er, og har aldri oversett det. Leste bare artikkelen og ble litt provosert. Jeg bor i Trondheim og her har nesten ingen av bussene belter. Bussen kjører i 40-80km/t så vil ikke si det er spesielt lav hastighet. Alle disse bussene har 30+ ståplasser.

Anonymkode: d0b1a...2f5

Dette er noe flere burde engasjere seg i. 50 kilometer i timen tilsvarer et fall på 10 meter. Se for deg at du faller fra 5. etasje og så hopper to personer etter deg og lander oppå deg.

Det er ikke en eneste ting i en buss jeg ville landet på etter et 10 meters fall. At vi ikke har hatt mer alvorlige ulykker i busser er et mirakel. Dessverre er det kanskje det som trengs før det skjer en endring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Quote

1500 kroner er småpenger, det er en ubetydelig sum. Du setter aktivt andre passasjerer i fare. Hvordan vil du føle deg hvis du dreper noen? Putter noen i en rullestol? Hva om du skader deg selv?

Jeg er helt enig med deg, så hvorfor er det ikke påbudt med setebelte i buss? Det er det jeg ikke forstår. Det virker så baklengs at man skal kunne gi passasjerene bøter for å ikke bruke belte, når det i 99% i tilfellene ikke er noe belte. Mulig jeg utrykte meg dårlig i HI, men på en side virker det som om selskapene sier at det er helt greit å kjøre buss uten belte (siden bussene ikke har belte) men på en annen side skal passasjerene straffes om de ikke bruker/ikke visste når det en sjelden gang er tilgjengelig.

For å gjenta, jeg bruker alltid belte om det er tilgjengelig, og jeg bruker alltid belte i bil og det må også mine passasjerer.

Quote

Det stemmer dessverre at det finnes busser som er godkjent uten belter. Disse brukes typisk i byer på ruter der det kjøres i lave hastigheter. 

Ja det er helt på trynet, i min by kjører alle bussene jeg tar i minimum 60 på en eller annen strekning, en krasj i slik hastighet uten belte må være katastrofalt. Hadde aldri falt meg inn å kjøre bil uten belte i de samme hastighetene (jeg kan la være å ta på belte om jeg skal justere hvordan bilen er parkert i oppkjørslen min med opp til 50-60cm fram eller tilbake, men da er ikke hastigheten 1km/t en gang).

Anonymkode: d0b1a...2f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Dette er noe flere burde engasjere seg i. 50 kilometer i timen tilsvarer et fall på 10 meter. Se for deg at du faller fra 5. etasje og så hopper to personer etter deg og lander oppå deg.

Det er ikke en eneste ting i en buss jeg ville landet på etter et 10 meters fall. At vi ikke har hatt mer alvorlige ulykker i busser er et mirakel. Dessverre er det kanskje det som trengs før det skjer en endring.

En buss vil jo få mindre skade hvis den krasjer med en bil kontra bil mot bil krasj, dermed vil sannsynligheten for å bli skadet i en buss være mindre enn en bil. Men #brukbelte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, abc123detvardet skrev:

En buss vil jo få mindre skade hvis den krasjer med en bil kontra bil mot bil krasj, dermed vil sannsynligheten for å bli skadet i en buss være mindre enn en bil. Men #brukbelte!

Kommer an på hva den krasjer med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes en grense for hvilke dagligdagse risikoer man skal gå rundt å bekymre seg for eller gardere seg mot. Belter i bybusser er en av disse.

Flere blir alvorlig skadet av is som faller fra tak enn en bybuss som kræsjer eller bråbremser. Likevel blir man ikke bøtelagt selv om man går uten hjelm på gata. Man anser regler og påbud for gårdeiere som tilstrekkelig risikoredusering mot skader fra fallende is fra tak. Man setter altså en grense mot hva som anses hensiktsmessig tiltak mot risiko for skade, og potensialet for skade.

I bybusser er trafikkregler, lav hastighet og profesjonell sjåfør tilstrekkelig risikoreduserende tiltak. 

Når man kan stå i bussen uten belte, men samtidig får bot om man sitter i et sete rett ved siden av uten å bruke beltet er mer en irriterende ulogisk regel enn det egentlige problemet. 

Anonymkode: 7ac21...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

At du ikke ser beltet er jo ingens feil enn din egen. Bruk huet og sjekk om det er belte, det er ikke verre. 

Anonymkode: cf2a1...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke ser beltet er jo ingens feil enn din egen. Bruk huet og sjekk om det er belte, det er ikke verre. 

Anonymkode: cf2a1...e4f

Dette !    Reglene kan virke litt rare, det er greit.  Men er det belte, så SKAL det brukes.   UANSETT !

Anonymkode: f2b6c...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...