Gå til innhold

Farge bommullskjorter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått kjøpt et par bommullskjorter, men da jeg en god stund etter å ha kjøpt dem tok dem frem for å bruke de ser jeg at de er veldig blanke, og nesten skifter farge avhengig av hvilket lys som treffer dem, og fra hvilken vinkel.

Er det noen som har noen erfaring med å farge denne type tøy? tenkte om å kanskje gjøre dem litt mørkere ville fjerne noe av denne effekten. Dette er litt dyre skjorter (ca 1000++), så vil helst ikke ødelegge dem, men alternative er å ikke bruke dem, da jeg ikke liker hvordan de ser ut nå.

Anonymkode: 4d7eb...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det 100% bomull skulle det gå greit å få til en ok farge tror jeg (blankheten er det umulig å si noe om), men du vet ikke hva sytråden er laget av. Er den ikke helt av bomull, kan den komme til å ta farge dårligere, eller ikke noe særlig i det hele tatt og da ser skjorta deretter ut og får lysere "kontrastsømmer" over alt. Noen liker det. Andre syns det blir veldig stygt og går ikke med plagget. Farging er litt sjansespill første gangen, så du må nesten spille litt russisk rulett her. Hva med å teste den ene skjorta først? Jeg anbefaler nitors farger og maskinvask helst på 60 grader om det går, med 40 kan også brukes.
43_898f032b4e630e31.jpg
Er du vant med farging fra før av? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NuttinSpecial

Hva slags resultat ser du for deg? Plaggene får nesten aldri den fargen jeg ønsker meg, men stort sett "innafor", så det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri farget noe før.

Det står 100% cotton, så da går jeg ut i fra det, er av merket Eton hvis det hjelper noe. De kan også vaskes på 60 grader. Begge er blå. Den ene litt mørkere enn den andre. Så for meg å prøve å gjøre dem litt mørkere, og håpe at denne effekten forsvinner på denne måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blankheten vil forsvinne i vask da ren bomull ikke er skinnende. Er noe de må ha brukt på skjortene som. Gir den effekten. Så vask de flere ganger. 

Anonymkode: 263b4...b1b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at de bør vaskes og tørkes noen ganger før du farger dem. 
Kan du bruke en av de mørkere blåfargene på kartet oppi der, ts? 

Ligger grei bruksanvisning i eskene, men bare spør hvis du lurer på noe ang. maskinfarging. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så på en nettside som forhandler at de har noe som heter navy blå. Tror kanskje jeg vil prøve den :) Jeg har enda en skjorte av samme typen, den har noe av samme effekten, men den har jeg vasket noen ganger nå, og jeg kan ikke se noen endring.

Takker for det, skal se om ikke jeg prøver meg litt på dette etter påske :) Er det noen butikker som selger dette, eller er det enklest å bare bestille på nettet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har som oftest ikke så stort utvalg i vanlige butikker, så nettbestilling er vel ikke så dumt. :) Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen typer blank bomull er behandlet med en type lut for å bli blank. Jeg er usikker på om der er mulig å få bort denne effekten:

"Mercerisering vil si behandling av bomull med natronlut, samtidig som fibrene strekkes. Fiberene vil da svelle mens tøyet/tråden får en glatt overflate. Om denne behandlingen ikke blir gjennomført vil bomulltekstilet ha et matt utseende. Selv om mercirisert bomull er dyrere, kan det være verdt det. Bomullen blir sterkere, lettere å holde ren, tar opp mer fuktighet og blir enklere å både stryke og rulle."

http://renholdtrondheim.org/bomull/

Anonymkode: 77076...ed6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...