Gå til innhold

Vaske jeans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har kjøpt meg nye jeans fordi de gamle jeansene ble ødelagt etter bare 6 måneder(den revnet opp). Hun i butikken sa jeg ikke må vaske de så ofte da de blir ødelagt. Greit nok.

Skal også begynne å vaske jeansene på jeans-vaskeprogrammet og ikke sammen med vanlig undertøy lengre. 

Syns de nye jeansene klør litt. Eller kanskje det bare er uvant å bruke de. Men har veldig lyst å vaske de med tanke på alle som har brukt de i butikken før meg for å teste de. Er ekkelt å tenke på. Denne artikkelen sier at man ikke skal vaske jeansene før etter minst 6 måneder etter en har kjøpt dem: https://www.tv2.no/a/3661996/
Denne sier en skal vaske alle nye plagg før en begynner å bruke de pga kjemikalier i stoffet og pga hygieniske årsaker da andre har brukt de før https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2016/05/25/195218957/du-bor-ikke-bruke-nye-plagg-foer-de-er-vasket

Så hva er rett? :vetikke:

Vil ikke ødelegge de nye jeansene og bruke flere 1000 kroner på nye jeans om noen måneder. Men vil også gjerne vaske de før bruk. 

Anonymkode: 3e21b...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
25 minutter siden, puppi skrev:

Jeans skal ikke vaskes ...

Derfor det er et eget vaskeprogram på vaskemaskinen som heter "jeans"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Setter på vaskemaskinen nå før naboene skal sove. De nye jeansene får heller bli litt slitt enn at jeg tar risikoen med å bli forgiftet med DEHP, DBP,nonyfenol og alle disse vanskelig navnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt dette med at jeans ikke skal vaskes. Jeg vasker mine og de holder da i årevis. Kan det være fordi jeg kjøper forholdsvis rimelige jeans, mon tro? (De er i allfall under tusenlappen.) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker de på 40 grader på vrangen. Har flere som har holdt i flere år.

Anonymkode: 3b3aa...c36

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt meg nye jeans fordi de gamle jeansene ble ødelagt etter bare 6 måneder(den revnet opp). Hun i butikken sa jeg ikke må vaske de så ofte da de blir ødelagt. Greit nok.

Skal også begynne å vaske jeansene på jeans-vaskeprogrammet og ikke sammen med vanlig undertøy lengre. 

Syns de nye jeansene klør litt. Eller kanskje det bare er uvant å bruke de. Men har veldig lyst å vaske de med tanke på alle som har brukt de i butikken før meg for å teste de. Er ekkelt å tenke på. Denne artikkelen sier at man ikke skal vaske jeansene før etter minst 6 måneder etter en har kjøpt dem: https://www.tv2.no/a/3661996/
Denne sier en skal vaske alle nye plagg før en begynner å bruke de pga kjemikalier i stoffet og pga hygieniske årsaker da andre har brukt de før https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2016/05/25/195218957/du-bor-ikke-bruke-nye-plagg-foer-de-er-vasket

Vil ikke ødelegge de nye jeansene og bruke flere 1000 kroner på nye jeans om noen måneder. Men vil også gjerne vaske de før bruk. 

Hvem bruker en bukse i 6 måneder før de vasker dem? Ja, alternativet er jo å la buksa ligge ubrukt i 6 måneder, men det mens vel ikke. 

Jeans inneholder mye overskuddfarge og mye, veldig mye kjemikalier. Derfor bør du vaske dem for seg selv, og i hvert fall ikke sammen med undertøy eller håndklær. 

Vask med skånsomme vaskemidler, ikke OMO el. Med blekemidler ol. Milo er et godt alternativ eller Biotex grønn. Og bruk et vaskeprogram som er hurtig og passer til temperatur oppgitt på vaskelappen i jeansen.

Anonymkode: 9d608...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bruker en bukse i 6 måneder før de vasker dem? Ja, alternativet er jo å la buksa ligge ubrukt i 6 måneder, men det mens vel ikke. 

Jeans inneholder mye overskuddfarge og mye, veldig mye kjemikalier. Derfor bør du vaske dem for seg selv, og i hvert fall ikke sammen med undertøy eller håndklær. 

Vask med skånsomme vaskemidler, ikke OMO el. Med blekemidler ol. Milo er et godt alternativ eller Biotex grønn. Og bruk et vaskeprogram som er hurtig og passer til temperatur oppgitt på vaskelappen i jeansen.

Anonymkode: 9d608...a5a

Trikset er å vaske dem første gang med no salt for å binde fargen.

Jeg har alltid vært ganske hysterisk på vaskingen, bruker en bukse toppen to tre ganger før jeg vasker den og mine holder i årevis. Betaler max 1000- 1500 pr stk så jeg har ikke for de dyreste heller.

Vaskes på vranga og henges til tørk. 

Legger merke til at hvis jeg tørker de utendørs på retten i sommerhalvåret så solblekes blå jeans fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke greia med at folk ikke skal vaske jeansene lengre. Mulig dagens stretchjeans tåler mindre enn de klassiske typene, men uansett så det det uhygienisk. Selv vasker jeg både jeans og andre bukser på 40 grader, og opplever ikke noen problemer med det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke til å unngå at jeans blir skitne, sølesprut fra trafikken, matsøl, svette osv. Så jeg ville aldri orket å gå i jeans uten å vaske dem regelmessig. 

Anonymkode: 8623d...d67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, puppi skrev:

Jeans skal ikke vaskes ...

Tull og tøys.

En kan ikke gå rundt i flekkete og stinkende klær

Anonymkode: b705b...214

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er godt med alt man ikke vet. Hvis noen velger å la være å vaske jeansbuksa si, vil jeg helst ikke vite det. 

...men det blir trolig avslørt uansett på grunn av lukta. :spy:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker mine jeans på vrangen 30 eller 40 grader. Bruker aldri skyllemiddel, det ødelegger visst stretchen. Ungene sine tas innimellom på 60 og tromles. Like fine. Jeans er utrolig slitesterkt, så hva er det som ikke tåler vask ved dem? Jeg er redd tekstfarge, kjemikalier osv.... vasker alltid før bruk. Fikk en reaksjon av noen helsorte jeans engang...satt i sola og lårene ble veldig varme, naturlig nok. Men fikk store røde merker/ utslett på lårene. Aldri hatt noe slikt før. Det var som om varmen trigget en reaksjon med stoffet/fargen og dette reagerte huden på. ( jeg har ikke eksem/sensitiv hud i det hele tatt). De gikk rett i bosset. 

Anonymkode: 59a69...ac4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over igjen.... de sorte som ga reaksjon i varmen hadde vært vasket. 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk en reaksjon av noen helsorte jeans engang...satt i sola og lårene ble veldig varme, naturlig nok. Men fikk store røde merker/ utslett på lårene. Aldri hatt noe slikt før. Det var som om varmen trigget en reaksjon med stoffet/fargen og dette reagerte huden på. ( jeg har ikke eksem/sensitiv hud i det hele tatt). De gikk rett i bosset. 

Dette ville skjedd uansett hvilket helsort klesplagg du hadde hatt på deg. Jeg har opplevd nøyaktig det samme med sorte bomullsskjørt som var godt utvaskede, men likevel helsorte. Også opplevd det med sorte jeans, og sorte knelange shorts. Jeg har heller ikke eksem eller sensitiv hud. 

Anonymkode: 8623d...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har kjøpt nye jeans fodi de gamle ble ødelagte... Har du virkelig bare et par jeans? Jeg har minst 20 og jeg bruker alle. 

Anonymkode: a2b6a...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...