male32 Skrevet 28. mars 2018 #1 Skrevet 28. mars 2018 ).Jeg skal bytte lege, og vurder ei dame som har fått veldig god omtale på legelisten. Legekontoret har jeg gått til før, men hos en annen lege. Det er en stund siden, så vet ikke om de forsatt har journalen min. Det jeg liker med dette legekontoret, er at man sender SMS, og kan få time på dagen (hvis man bestiller før kl 9) Jeg er lei av å måtte vente opptil 1 måned på legetime. Men så ser at det koster kr 6 for hver mottatt melding. Har egentlig legekontoret lov å ta betalt for timebestilling på SMS? Mener å ha lest at dette ikke er lov. Da jeg gikk dit før, husket jeg at det kom flere meldinger. De sendte bekreftelse 3-4 ganger. Da blir det fort mye penger!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #2 Skrevet 28. mars 2018 ja, hvorfor ikke være takknemlig for tjenesten. Betal det koster, og gi noe for tjenesten som bidrar at du får raskere timen. Vær litt raus nordmann. Anonymkode: 27a85...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #3 Skrevet 28. mars 2018 Nei, de har ikke lov til det. Leste også dette for ikke så lenge siden. Anonymkode: b0bfd...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #4 Skrevet 28. mars 2018 Faktisk er det ikke lov, leste en sak om det nå nylig. Anonymkode: ebed5...306 1
male32 Skrevet 28. mars 2018 Forfatter #5 Skrevet 28. mars 2018 Hvor kan man klage for å få slutt på denne praksisen?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #6 Skrevet 28. mars 2018 Jeg bestiller alltid på nett og får da en bekreftelsesmelding til kr 6. Betaler gladelig de kronene for å slippe dee telefonen som tar enormt lang tid.Anonymkode: 488bd...852 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #7 Skrevet 28. mars 2018 https://helsedirektoratet.no/nyheter/leger-kan-ikke-kreve-gebyr-for-kortbetaling-eller-sms-tjenester Referer dem til helsedirektoratet, dem sier at det ikke er lov! Klag til legekontoret, fører ikke det fram så ta det videre opp i systemet. Anonymkode: fca16...7e5 1
Occulta Skrevet 28. mars 2018 #8 Skrevet 28. mars 2018 Koster å motta sms hos min lege og. Men betaler heller dette enn å sitte 20-40 min på telefonen å vente. En halvtime for meg er verdt mer enn 6kr
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #9 Skrevet 28. mars 2018 Tjenesten var veldig omdiskutert når de begynte med den. Og nei, det er egentlig ikke lov. Men så lenge ingen klaget og de fant en omvei, har leverandøren av tjenesten fått fortsette. Anonymkode: fb805...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #10 Skrevet 28. mars 2018 Mitt legekontor har samme praksis. De tar betalt for alt mulig i tillegg til timen i seg selv. SMS, parkering, brev. Tusen takk til dere som har linket opp kilder til oss idioter som trodde dette var helt normalt fordi det er så utbredt. Anonymkode: 14f81...3f4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #11 Skrevet 28. mars 2018 52 minutter siden, male32 skrev: ).Jeg skal bytte lege, og vurder ei dame som har fått veldig god omtale på legelisten. Legekontoret har jeg gått til før, men hos en annen lege. Det er en stund siden, så vet ikke om de forsatt har journalen min. Det jeg liker med dette legekontoret, er at man sender SMS, og kan få time på dagen (hvis man bestiller før kl 9) Jeg er lei av å måtte vente opptil 1 måned på legetime. Men så ser at det koster kr 6 for hver mottatt melding. Har egentlig legekontoret lov å ta betalt for timebestilling på SMS? Mener å ha lest at dette ikke er lov. Da jeg gikk dit før, husket jeg at det kom flere meldinger. De sendte bekreftelse 3-4 ganger. Da blir det fort mye penger! Det er ikke lov til å ta betalt for å få betale på legekontorene. Dvs. Kr. 5 i gebyr på betaling med kort som de hadde tidligere på automatene. Jeg er usikker på om betaling for sms er lov. Det tror jeg ikke noen har klagd inn, og dermed heller ikke fått prøvd lovligheten på. Finnes der alternativer til å sende sms for å få legetime? Mitt legekontor kan man ringe straks de åpner telefonen, komme i telefonkø og få time på dagen. Når det finnes alternative løsninger som er gratis, så mener jeg det er lov å ta betalt for den typen tjeneste du spør om. Men jeg tørr ikke påstå noe på dette området. Anonymkode: eebb7...98e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #12 Skrevet 28. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov til å ta betalt for å få betale på legekontorene. Dvs. Kr. 5 i gebyr på betaling med kort som de hadde tidligere på automatene. Jeg er usikker på om betaling for sms er lov. Det tror jeg ikke noen har klagd inn, og dermed heller ikke fått prøvd lovligheten på. Finnes der alternativer til å sende sms for å få legetime? Mitt legekontor kan man ringe straks de åpner telefonen, komme i telefonkø og få time på dagen. Når det finnes alternative løsninger som er gratis, så mener jeg det er lov å ta betalt for den typen tjeneste du spør om. Men jeg tørr ikke påstå noe på dette området. Anonymkode: eebb7...98e Jeg bestiller både legetimer og resepter gjennom nettsiden til mitt legesenter. Anonymkode: ca48b...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #13 Skrevet 28. mars 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://helsedirektoratet.no/nyheter/leger-kan-ikke-kreve-gebyr-for-kortbetaling-eller-sms-tjenester Referer dem til helsedirektoratet, dem sier at det ikke er lov! Klag til legekontoret, fører ikke det fram så ta det videre opp i systemet. Anonymkode: fca16...7e5 Klar tale fra Helsedirektoratet. Det er ikke lov. Anonymkode: eebb7...98e 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #14 Skrevet 28. mars 2018 Hvis du ikke vil betale for sms, så får du plukke opp tlf og ringe dem da. Alle disse sutrepavene som skal kalge hele tiden fører bare til at sms ordningen til slutt tas vekk, og så MÅ man sitte i lang kø. Anonymkode: 52cca...188 3
sonush Skrevet 28. mars 2018 #15 Skrevet 28. mars 2018 Leste nylig en sak om at de ikke hadde lov til det. Men saken er at det er ikke legekontoret som får disse pengene, men telefonfirma som sender sms frem og tilbake, som får disse pengene. Hadde en samtale med min lege om dette, det er han som fortalte dette. Han fortalte videre at enkelte pasienter sender sms for nesten ingenting, en liten prikk på huden, spør legen, hostet tre ganger etter hverandre, spørre legen osv. Det hadde blitt for mye om de skulle tatt kostnaden selv. Det er derimot mulig å kontakte legen via Helsenorge. Du kan sende beskjed direkte til legen, eller kontorpersonalet for enkelte spørsmål. Du kan bestille resepter, koster ingenting. Du kan gi tilbakemelding til legen, eks etter medisinbruk, hvorvidt effekt eller ikke, og få direkte beskjed fra legen om hva du skal gjøre videre. Rask info frem og tilbake tar de ingenting for. Har du en reell problemstilling, og tar det opp via dialog fremfor personlig fremmøte, så vil det koste vanlig telefon-konsultasjon osv. Eks så fortalte han om en pasient som var på syden ferie, og fikk en kraftig utslett. Mor tok bilde av det og sendte legen i Norge bilde som vedlegg og spurte hva det kunne være. Legen sjekket bilde, foreslo behandling, og mor kjøpte salve i syden. Det var snakk om et barn, så denne konsultasjonen kostet ingenting, men for oss voksne så hadde vært vanlig konsultasjon. Uansett så var det kjekt for denne familien at de spurte en lege i Norge de var trygge på. Jeg bruker helsenorge mer og mer.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #16 Skrevet 28. mars 2018 36 minutter siden, sonush skrev: Leste nylig en sak om at de ikke hadde lov til det. Men saken er at det er ikke legekontoret som får disse pengene, men telefonfirma som sender sms frem og tilbake, som får disse pengene. Hadde en samtale med min lege om dette, det er han som fortalte dette. Han fortalte videre at enkelte pasienter sender sms for nesten ingenting, en liten prikk på huden, spør legen, hostet tre ganger etter hverandre, spørre legen osv. Det hadde blitt for mye om de skulle tatt kostnaden selv. Det er derimot mulig å kontakte legen via Helsenorge. Du kan sende beskjed direkte til legen, eller kontorpersonalet for enkelte spørsmål. Du kan bestille resepter, koster ingenting. Du kan gi tilbakemelding til legen, eks etter medisinbruk, hvorvidt effekt eller ikke, og få direkte beskjed fra legen om hva du skal gjøre videre. Rask info frem og tilbake tar de ingenting for. Har du en reell problemstilling, og tar det opp via dialog fremfor personlig fremmøte, så vil det koste vanlig telefon-konsultasjon osv. Eks så fortalte han om en pasient som var på syden ferie, og fikk en kraftig utslett. Mor tok bilde av det og sendte legen i Norge bilde som vedlegg og spurte hva det kunne være. Legen sjekket bilde, foreslo behandling, og mor kjøpte salve i syden. Det var snakk om et barn, så denne konsultasjonen kostet ingenting, men for oss voksne så hadde vært vanlig konsultasjon. Uansett så var det kjekt for denne familien at de spurte en lege i Norge de var trygge på. Jeg bruker helsenorge mer og mer. Les linken over, så ser du at det ikke er lov å ta betalt for sms henvendelser. Det stemmer også bare delvis at det ikke koster noe via helsenorge.no. det er hva som spørres om som avgjør om det genereres honorartakst for den typen elektronisk henvendelse. Vipps, så får du en faktura med kr. 59/62 i fakturagebyr for konsultasjon via helsenorge.no. Anonymkode: eebb7...98e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2018 #17 Skrevet 29. mars 2018 De krangler om det er lov eller ikke. Helsedirektoratet sier det ikke er lov, men de som leverer tjenesten sier det er lov. Dette er fordi det er selskapet som leverer tjenesten som får betalt, og ikke legen selv. Men nei, jeg tror de kommer til å lande på at det ikke er lov. Anonymkode: e3a89...068
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå