Gå til innhold

Hvordan få DAB i bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en Passat fra 05, og jeg begynner å bli litt lei av bingo og country, som ser ut til å være det eneste de to kanalene i tar inn sender. 🙄 Har prøvd å Google, men det virker som om det er en skikkelig jungel. Kan noen komme med tips til en rimelig og helst enkel løsning, gjerne til konkrete forhandlere/merker? Å bytte radio er ikke aktuelt. 

Anonymkode: c2a54...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her jeg bor setter verkstedet inn DAB-adapter, men det koster jo litt. Selve adapteren koster vel 1600 kr, og i tillegg kommer 1000 kr for montering. Vi har en fra Tiny Audio. Funker helt greit

Anonymkode: b7949...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en Passat fra 05, og jeg begynner å bli litt lei av bingo og country, som ser ut til å være det eneste de to kanalene i tar inn sender. 🙄 Har prøvd å Google, men det virker som om det er en skikkelig jungel. Kan noen komme med tips til en rimelig og helst enkel løsning, gjerne til konkrete forhandlere/merker? Å bytte radio er ikke aktuelt. 

radiospesialisten.no

Bytta i min bil, helt kurant. Satte inn en Pioneer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Adapter eller streame over telefonen.

Anonymkode: b0910...365

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har adapter fra Tiny Audio i bilen, og her er et par:

Uten Bluetooth: https://bilradiospes.no/produkter/c6-dab-adapter

Med Bluetooth: https://www.komplett.no/product/878462/tv-lyd-bilde/bilstereo-radio/radio/radio-tilbehoer/tiny-audio-c3-dab-biladapter

Vi har den siste, kjøpt på Elkjøp da de hadde kampanje på den i romjula.

Det er enkelt å montere selv, - finnes bra videoer på YouTube. Det er også et par videoer i linken fra Komplett.no Man må ta av plastdelen på stolpen på høyre side av frontvinduet, så man kommer inn på metall og får god jording for antenna. Ellers er det å tre ledningen via hanskerommet og ut ved askebeger e.l.

Endret av Hanne67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forholdsvis ny bil som er bruktimportert og mangler DAB+. Det er vanskelig eller dyrt å montere DAB på denne bilen og man må også ha en stygg antenne i frontvinduet. Jeg har koblet til min telefon via bluetooth. Jeg har lastet ned en app som heter Min Radio Norge. Betalte noen tiere for beste utgave. Når skal kjøre bil og ønsker ubegrenset med radiokanaler passer jeg på at denne appen er i gang. Den styres så med bilens originale knapper på ratt eller dashbord. Kanalens og melodiens navn kommer opp på skjermen. Når jeg stopper bilen pauses appen. Spiller 40-50 timer på 1 GB. Kommer aldri til å installere noe annen form for DAB. Ser ikke behovet. Sjekk om dette fungerer greit på din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 28.3.2018 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Bruk internettradio og kjøp en ledning mellom telefonen og bilen. Husker ikke hva det heter. 

Anonymkode: 3f7fb...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk internettradio og kjøp en ledning mellom telefonen og bilen. Husker ikke hva det heter. 

Anonymkode: 3f7fb...58b

Ikke alle biler har mulighet for det, jeg hadde ikke noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel AUX kabel om du ikke har bluetooth. Om du ikke har AUX så er det mulig å montere på noen biler, men et kan koste noen kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

Jeg har en forholdsvis ny bil som er bruktimportert og mangler DAB+. Det er vanskelig eller dyrt å montere DAB på denne bilen og man må også ha en stygg antenne i frontvinduet. Jeg har koblet til min telefon via bluetooth. Jeg har lastet ned en app som heter Min Radio Norge. Betalte noen tiere for beste utgave. Når skal kjøre bil og ønsker ubegrenset med radiokanaler passer jeg på at denne appen er i gang. Den styres så med bilens originale knapper på ratt eller dashbord. Kanalens og melodiens navn kommer opp på skjermen. Når jeg stopper bilen pauses appen. Spiller 40-50 timer på 1 GB. Kommer aldri til å installere noe annen form for DAB. Ser ikke behovet. Sjekk om dette fungerer greit på din bil.

Det går jo fort endel kroner på data da? Bilen har ikke Bluetooth, usikker på hva den har av andre koblinger. 

Takk for tips, alle sammen! Har sett det med å montere selv, men synes det virker komplisert/skummelt det med å jorde etc. Og å betale nærmere 3000 for montering frister også lite... Æsj altså, jeg er så lei av bingo! 😂 Må kanskje se om det dukker opp noen bomber på  neste service (snart) først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går jo fort endel kroner på data da? Bilen har ikke Bluetooth, usikker på hva den har av andre koblinger. 

Takk for tips, alle sammen! Har sett det med å montere selv, men synes det virker komplisert/skummelt det med å jorde etc. Og å betale nærmere 3000 for montering frister også lite... Æsj altså, jeg er så lei av bingo! 😂 Må kanskje se om det dukker opp noen bomber på  neste service (snart) først...

Du kjenner ingen som kan hjelpe deg da. Det som jeg syntes var mest komplisert var å ta av den plastdelen på stolpen, men på min bil var de bare å dra den rett ut. Ang. antenne så synes den nesten ikke på frontruta, så er ikke noe stygt å ha der. Jeg ville ikke ha brukt mobildata, for det går endel GB til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...