Gå til innhold

Dere med hytte på fjellet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye tid barna tilbringer ute ? Her sliter vi med å få de ut ! Det er nydelig vær og flotte skiforhold ( voss) Vi har hytte rett ved skitrekket og de er flinke å stå på ski , men de liker seg best inn og spille playstation. Vi er nødt å ,,jage,, de ut og det er utrolig slitsomt. De er 3 stk fra 9-14 år.

Vi har lange debatter og jeg er helt i mot playstation og internett på hytten men samboer tilatter det til slutt. De overtaler ham alltid sånn at det blir sånn som de vil.

Her er de ute i ca 2-3 timer pr dag.

Enten er det video eller tv spill og jeg skjønner hva er vitsen med hytte på fjellet hvis hovedinteresse er være koblet til internet.

 

Anonymkode: f668f...dc3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må mobiler, nettbrett osv legges bort, ikke lov på hytta! Da kan de like gjerne sitte hjemme, så dette har vi hatt som en regel siden de ble store nok til å drive på med nett. Vi har heller ikke tv på hytta da. Her må vi bruke fantasien, noe vi ikke har problemer med :) 

Anonymkode: 664a2...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De elsker å være ute. Og å spille brett- eller kortspill med oss på kvelden. 

Vi har ikke TV eller TV spill på hytta. Vi har riktignok internett. 

Men kjernen er nok at vi er en felles front, og alltid har vært det. Så null-TV, og turglede, smittet tidlig over. 

Anonymkode: bdbc2...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med internett på hytten i mange tilfeller! Men klare regler bør gjennomgås om bruken, hvor mye og tidsrom osv. Kanskje en dag eller to med helt internettfri også, det har verken barn, ungdom eller voksne vondt av! Spill er avhengighetsskapende uansett hvordan man ser på det, noen mer avhengig enn andre. Ha familiemøte med alle samlet, bli enige om felles regler, som alle underskriver for symbolsk forsterkning til å overholde disse! Ikke bare ha regler om internett og spill, men bli enig om uteaktiviteter, brettspill, matlaging osv også. Om dere ikke kan ha et slikt møte før dere reiser til hytten, så ha dette møtet i en hyggestund, og ikke rett etter diskusjon om spillingen. Forstår svært godt din frustrasjon, og håper dere kommer frem til en felles løsning alle føler er ok. :klem::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har dere spillmaskiner osv på hytta? Er det ikke nok spilling osv hjemme? 

Anonymkode: c0e01...210

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen Internett eller spilling på hytta. Vi spiller kort eller brettspill, og ungene er mye ute. På kvelden ser vi på tv sammen. 

Altfor mye spilling hjemme. Internett på hytta skjer ikke i nær fremtid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye tid barna tilbringer ute ? Her sliter vi med å få de ut ! Det er nydelig vær og flotte skiforhold ( voss) Vi har hytte rett ved skitrekket og de er flinke å stå på ski , men de liker seg best inn og spille playstation. Vi er nødt å ,,jage,, de ut og det er utrolig slitsomt. De er 3 stk fra 9-14 år.

Vi har lange debatter og jeg er helt i mot playstation og internett på hytten men samboer tilatter det til slutt. De overtaler ham alltid sånn at det blir sånn som de vil.

Her er de ute i ca 2-3 timer pr dag.

Enten er det video eller tv spill og jeg skjønner hva er vitsen med hytte på fjellet hvis hovedinteresse er være koblet til internet.

 

Anonymkode: f668f...dc3

Synes 2-3 timer ute per dag er bra. De har ferie og liker playstation, jeg synes det er greit. Blir det for mye kan dere jo bare gi dem en fast tid å spille på. 

Anonymkode: 6fc32...190

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt spillemaskiner, TV-er og mobiler og kjørt det på dynga. Slikt har ingenting på en hytte å gjøre. 

Anonymkode: 747ed...495

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke internett eller playstation på hytta. Jeg skjønner ikke helt poenget med det. Spesielt ikke playstation. Kan tenke meg det blir mer enn nok spilling hjemme. Men siden det er samboeren din som tydeligvis bestemmer er det nok han du må overbevise

Anonymkode: e7b62...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hytte som hverken har strøm, innlagt vann, internett eller mobildekning. Ungene (gutter 10 og 13) storkoser seg med utelek, kort-/brettspill, å lese bøker osv. 

Synes det er bak mål å ta med playstation på hytta! Det har vel ingenting der å gjøre??

Anonymkode: 525eb...d3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hytte på fjellet med to TVer, Playstation, internett, Netflix osv. 

Hos oss er vi ute ca 5 timer++ hver dag, stort sett uansett vær. Ved flott vær er vi ofte ute 8 timer. Vi har 0-1 times spilling på morningen, og etter kl 19 på kvelden. Noen kvelder er det ikke spilling, men brettspill/boblebad/film. Men oftest er vi ferdig med felles aktiviteter kl 19. Synes det er avslappende for både voksne og barn. Merker vi at barna blir "hekta", tar vi spillefri. 

Vi er veldig ofte på hytta, mer enn annenhver uke om vinteren. Har oftest med venner og venner av barna. Og er oftest sammen ute på dagen. 

Dere som ikke får barna ut, hva gjør dere selv, da? Er dere ute mens barna er alene inne og spiller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hytte selv, men min bror med familie har. Der er ikke ungene interessert i å spille så lenge det er muligheter for ski (trekk eller tur), aking eller å bade i stampen. De spiller også helst brettspill med familien. Ipad/konsoll er kun tillatt på kveldstid, max 1 time. Det vet ungene om, og det er ikke noe mas om det. De har aldri fått lov å spille særlig mye, nettopp pga situasjoner du skisserer. 

Anonymkode: 28767...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo ene og alene et problem foreldre skaper selv, oftest grunnet latskap/minste motstands vei.

Anonymkode: f75b9...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barne går ut i 9-10 tiden og er ute 12-13 timer. Vi har ikke strøm da så de bygger snøborg, griller seg pølser underveis, går på ski osv. Gjør det samme som jeg gjorde da jeg var barn. Ungene elsker å være på hytta.

Anonymkode: 2935d...14f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både wifi, nintendo wii og tv på hytta. Nettbrettene pakker vi også ned. 

Ungene må da få lov til å være unger selv om vi er på hytta? Etter mange timer ute er det deilig å slappe av med netflix eller spill. Ikke alle barn/ungdom, eller voksne for den del, er særlig fan av ludo og yatsy kveld etter kveld. Ser ikke det gale i å ta med teknologien på hytta.

Du sier ungene er ute 3 timer. Hvordan foregår det? Blir ungene sendt ut mens dere sitter inne selv? Her er vi alle ute i flere timer, både voksne og barn. Både aking, ski og grilling er alle med på. Så får alle gjøre som de vil etter middag.

Vi må ikke glemme at dagens unge er ikke som oss som vokste opp på 80-tallet. Tidene har forandret seg. Dagens tenåring har helt andre vaner enn vi hadde. Brettspill funket i 1985, det funker ikke nødvendigvis i 2018. Mange hyttekonflikter kunne vært unngått om foreldrene sluttet å jakte etter nostalgien fra egen oppvekst. Innse at vi lever i 2018 så får alle det så mye bedre.

Anonymkode: 25fdb...f3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Våre barne går ut i 9-10 tiden og er ute 12-13 timer. Vi har ikke strøm da så de bygger snøborg, griller seg pølser underveis, går på ski osv. Gjør det samme som jeg gjorde da jeg var barn. Ungene elsker å være på hytta.

Anonymkode: 2935d...14f

Så en vanlig dag for dere er at barna er ute fra 10-23 på vinteren i -10 grader?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ild skrev:

Så en vanlig dag for dere er at barna er ute fra 10-23 på vinteren i -10 grader?

Vi alle er ute. Har to ildsteder, men sitter like ved hytta. Ser ikke problemet...

Anonymkode: 2935d...14f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har stått mye i media i det siste om hun som solgte iPaden til ungene sine?
Det burde ikke være noe galt i å "forby" data og nett på hytta. Gjelder både barn og voksne.

Her var greia at selv når barna var ute på tur, så snakket de bare om hvem som skulle spille først når de kom inn igjen. All prat handlet om spilling og ikke være til stede. Nå tror jeg ikke barn er så opptatt av natur som voksne, men det er å lære seg å kunne koble av nettet også. Det er kanskje det som er utfordringen med generasjonen som vokser opp?

https://www.kk.no/mamma/en-dag-fikk-guro-nok-og-solgte-ipaden-til-sonnene-sine-69644876

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tv og Switch, men alt med skjermer er avskrudd mellom frokost og middag (fra ca 9 til 18:30). Sånn er det hjemme i helgene også.

Anonymkode: 85785...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...