Gå til innhold

Trolldeig :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker dere det? Det er lenge siden, men det var jo gøy å lage flotte figurer o.l. 😄 Er det noen som fortsatt lager trolldeig? 

Satt selv å tenkte på at jeg hadde så lite påskepynt i huset og fikk lyst å lage litt. Og da kom jeg til å tenke på trolldeig.

Kunne laget det i påsken og kanskje det blir brukt til å pynte med neste år. Har en gammel bok med diverse oppskrift på deigen og annet tips osv. 

 

Anonymkode: dbf68...581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker det veldig godt. Lagde mye trolldeigfigurer og pynt da jeg var i tenårene og helt tidlig i tjueårene. Men etterhvert ble det jo umoderne som pynt, og ingen vits å lage noe ingen ville ha fremme lenger.

Det var kjempegøy å lage, og så male dem etterpå med Panduro hobbylakk. Brukte timesvis på den hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

Jeg husker det veldig godt. Lagde mye trolldeigfigurer og pynt da jeg var i tenårene og helt tidlig i tjueårene. Men etterhvert ble det jo umoderne som pynt, og ingen vits å lage noe ingen ville ha fremme lenger.

Det var kjempegøy å lage, og så male dem etterpå med Panduro hobbylakk. Brukte timesvis på den hobbyen.

Det er det som er så dumt, at det er blitt umoderne. Ingen tar fram slike ting og pynter med det. 

For det var jo en artig hobby. 😄

Anonymkode: dbf68...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal påskepynt være umoderne bare fordi den er laget av trolldeig? En trenger jo ikke lage disse trinne damene med forkle, hendene på magen og hvitløkspressehår bare fordi materialet er trolldeig? :) 

Se her, for eksempel. Her er trolldeigen malt som vi gjorde før, den er farget med matfarger før forming. Og tenk så mange kakebakere der ute som lager de flotteste kreasjoner i sukker og frosting, kan ikke mange av de samme teknikkene brukes på trolldeig? Så varer kunstverket litt lenger enn til kaka er spist opp også! :) 

Anonymkode: a4afe...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal påskepynt være umoderne bare fordi den er laget av trolldeig? En trenger jo ikke lage disse trinne damene med forkle, hendene på magen og hvitløkspressehår bare fordi materialet er trolldeig? :) 

Se her, for eksempel. Her er ikke trolldeigen malt som vi gjorde før, den er farget med matfarger før forming. Og tenk så mange kakebakere der ute som lager de flotteste kreasjoner i sukker og frosting, kan ikke mange av de samme teknikkene brukes på trolldeig? Så varer kunstverket litt lenger enn til kaka er spist opp også! :) 

Anonymkode: a4afe...a06

Viktig ord manglet, sorry. 

Anonymkode: a4afe...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal påskepynt være umoderne bare fordi den er laget av trolldeig? En trenger jo ikke lage disse trinne damene med forkle, hendene på magen og hvitløkspressehår bare fordi materialet er trolldeig? :) 

Se her, for eksempel. Her er trolldeigen malt som vi gjorde før, den er farget med matfarger før forming. Og tenk så mange kakebakere der ute som lager de flotteste kreasjoner i sukker og frosting, kan ikke mange av de samme teknikkene brukes på trolldeig? Så varer kunstverket litt lenger enn til kaka er spist opp også! :) 

Anonymkode: a4afe...a06

Det er sant! 😊  Selvfølgelig kan påskepynt og julepynt lages av trolldeig. Det er jo bare å bruke kreativiteten og finne på noe nytt. Takk for link! 👍

Anonymkode: dbf68...581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi lager trolldeig masse, har to barn, 1 og 3 år, og vi bruker den som play-dog. Super gøy, bruker konditorfarge så det er ikke farlig for barna. Og vi har lagt sånne hånd-avtrykk med barna, veldig gøy for besteforeldrene. Og påskepynt, ja, det var jo kjempeidé, det kan vi leke med imorra. :) 

Oppskriften er - 1 kopp salt, 2 kopp mel, 4 spiseskje bakepulver, 2 spiseskje olje, farge. Put alt i stekepanne og varm opp, røre hele tiden, til deigen former seg. 

Anonymkode: 1f591...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

vi lager trolldeig masse, har to barn, 1 og 3 år, og vi bruker den som play-dog. Super gøy, bruker konditorfarge så det er ikke farlig for barna. Og vi har lagt sånne hånd-avtrykk med barna, veldig gøy for besteforeldrene. Og påskepynt, ja, det var jo kjempeidé, det kan vi leke med imorra. :) 

Oppskriften er - 1 kopp salt, 2 kopp mel, 4 spiseskje bakepulver, 2 spiseskje olje, farge. Put alt i stekepanne og varm opp, røre hele tiden, til deigen former seg. 

Anonymkode: 1f591...8ca

Den trolldeigen hørtes tvilsom ut ... Nettrolldeig? 

Anonymkode: a4afe...a06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Den trolldeigen hørtes tvilsom ut ... Nettrolldeig? 

Anonymkode: a4afe...a06

den er helt super. Vi lagde den i dag igjen. Den føles som plastelina og er lett å leke med og forme, men stekes som trolldeig. :) Prøv. Beste oppskriften jeg fant. 

Anonymkode: 1f591...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

den er helt super. Vi lagde den i dag igjen. Den føles som plastelina og er lett å leke med og forme, men stekes som trolldeig. :) Prøv. Beste oppskriften jeg fant. 

Anonymkode: 1f591...8ca

Og hva er det som binder sammen så mye mel og salt? Det er ikke oljen, i alle fall. Og ingen av ingrediensene er av typen som smelter av varmen fra panna. 

Så: Nettrolldeig! :) 

Anonymkode: a4afe...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://livingwellmom.com/2012/02/easy-homemade-playdough-recipe/ samme oppskrift, halvparten størrelse. 

Anonymkode: 1f591...8ca

Ah, sorry. Unnskyld at jeg trodde du var et troll. Du hadde bare glemt å oppgi vann i oppskriften din. :) (En ganske viktig ingrediens ...) 

Anonymkode: a4afe...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 ehm ja, vann ja. viktig det :laugh:

Anonymkode: 1f591...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolldeig er ikke helt borte. Her er hva jeg har tittet på i det siste...

Slik blir deigen litt hvitere

2 parts flour, 1 part salt, & 1 part water.
Easy peasy!
Knead for 15-30 seconds to create a nice ball of dough.
Then slowly add white paint, kneading it in with flour (as needed), until it is the color you like.
That’s it! All that’s left is to create!

https://www.hometalk.com/10903741/how-to-whiten-salt-dough?

 

 

 

Her er noe fine eksempler jeg har likt

215f071149326ebf73edf9274e45002c.jpgb59cb66294b909b3e2e53b168b518373.jpg

4692afabc54377895f34200c5c217d11.jpgb8646539954ce130db207ec6569bcb08.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Capri-Sun

Mamma lagde masse figurer i trolldeig, gav til folk til jul og sånn 😬 Det kan jo bli fint hvis man gjør seg flid da, og ikke bare lager tjukke damer, "hvetekranser" eller doskilt jeg husker fra barndommen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...