Gå til innhold

Livredd for å sykle til skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 34 og student med noen år igjen å studere. Mister snart studentrabatt på buss, da det bare gjelder t.o.m 34 år.. noe jeg synes er helt tullete da jeg ikke har bedre råd en andre studenter (er singel, bor i kollektiv). Har ikke mulighet til å jobbe deltid da jeg tar 45 stp per halvår for å bli ferdig raskere med bachelor. Snur allerede på hver krone, og har ikke råd til å betale for månedskort til voksen.

Tenkte jeg kunne sykle til skolen selv om det tar ca 45 min hver vei, men trafikken er jo livsfarlig om morgenen, og fortauene er fulle av slaps og snø så der kan man for det meste ikke sykle. Dere som sykler, hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 805ca...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Piggdekk hjelper på is i alle fall.

WEB_Image%201808266533.Jpeg

Ellers bør det straks bli slutt på slike forhold og da blir sykkelturen bare fryd og gammen.

Anonymkode: 419c6...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg ha nå bil men jeg husker en periode jeg måtte selv sykle en vinter og da hadde jeg bare piggdekk på og det funket utrolig bra.

Endret av Oddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinteren bruker du piggdekk.

Når du sykler langs veien må du tenke "Jeg er en bil". Du har like stor rett på å bruke veien som en bil, og du må kreve din plass på veien som om du var en bil. Dersom du legger deg defensivt på hvitstripa utsetter du deg selv for livsfare, legg deg så bilistene legger merke til deg og slik at du har oversikt. Dersom du skal til venstre i et kryss må du legge deg til venstre i kjørefeltet i god tid før krysset. Husk å signalisere og se bak deg.

Unngå uforutsigbar kjøring. Ikke hopp opp og ned på fortauet, vingle eller bytt felt uten å signalisere.

Du er ikke en jævla fotgjenger. Når det er mange fotgjengere på et fortau eller en gangvei kan ingen tvinge deg til å bruke fortauet om det er en helt fin vei ved siden av fortauet. Du trenger heller ikke bruke fortauet om det er helt tomt, du er ingen fotgjenger.

Respekter skilting, trafikklys og andre trafikkregler, men ikke på bekostning av din egen sikkerhet. Hvis en bil plasserer blindsonen sin der du er og du ikke får øyekontakt med sjåføren, fjern deg fra blindsonen selv om det betyr å sykle mot rødt lys. Ikke plasser deg selv i blindsoner, husk at ikke alle husker å bruke blinklys når de skal til høyre.

Du er ikke nødt til å bruke sykkelfelt eller sykkelveier. Dersom du opplever at de er utformet på en måte som setter deg i fare eller gir deg en en urimelig stor ulempe bør du bruke veien. 

Sørg for at sykkelen alltid er i god nok stand. Du må alltid ha gode bremser, og ha lys foran og bak når det er mørkt, dårlig vær eller rushtrafikk. Gi sykkelen litt omtanke iblant, med olje på kjede gir og andre bevegelig deler.

Anonymkode: 6c252...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...