Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har et to år hull på CVen som skyldes traume og påfølgende psykisk sykdom. Dette resulterte i at jeg måtte avbryte utdanningen min.

Jeg jobbet beinhardt med å få hjelp, og etter mye om og men fikk jeg det. Jeg nektet å godta en uføretrygd som etterhvert ble foreslått og jobbet enda hardere for å komme meg på beina igjen. Med støtte fra nav fikk jeg også en ny sjanse til å ta en annen utdanning og vil snart være ferdig med bachelor. De siste snart tre årene har jeg fått gode tilbakemeldinger på skolen, i praksis og gode karakterer. Jeg har også fått en tilkallingsstilling som er relevant for utdanningen og går hatt denne i noen måneder. Jeg er i begynnelsen av 30-årene. 

Men hvordan skal jeg forklare hullet i CVen? Hva skriver jeg i søknader og sier på intervju? Vil ærlighet gi meg den beste sjansen?

Takk for svar!

Anonymkode: cd651...017

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

Jeg ville heller sagt jeg var ute og reist eller .no i dette tilfelle. Folk stigmatiserer veldig fort folk som har eller har hatt psykiske problemer så jeg mistenker det kan slå negativt ut under jobbintervju. 

Skrevet

Jeg velger å tro at man kommer lengre med å være ærlig! Det står respekt av å fortelle dette på en intervju for eksempel! Det viser at du er en sterk og trygg person, og det å ha en slik erfaring gir deg også en tyngde mange andre ikke har! 

Men hvordan man bør skrive dette på CVen er jeg usikker på.. jeg tror hvertfall det er dumt at det er hull der, så noen bør du kanskje skrive! Hva med å skrive noe om at du hadde "personlige utfordringer" "sykdom" el og skrive at dette kan utdypes nærmere ved et eventuelt intrevju? 

Ønsker deg uansett lykke til! Håper du får en jobb du trives med!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si, gitt. Noen arbeidsgivere er veldig fordomsfulle, men jeg vil tro at noen også kan se på det som en styrke eller forholde seg nøytralt om du fremlegger det på en klok måte.

Hvilken retning tar du utdanning i?

Anonymkode: 83d9b...737

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting er sikkert: du skal IKKE lyve og si at du drev med noe annet enn du egentlig gjorde. Å lyve om at du var ute og reiste blir avslørt på null komma niks, og du står igjen som den store taperen. En løgner kan man ikke stole på, og det kommer til å forfølge deg i arbeidslivet i årevis og gi deg mye større problemer enn hullet i CV-en trenger å gi deg. Verden er veldig liten, og rykter spres fort. 

Blir du spurt, svarer du at du ble langvarig syk, men at du er frisk igjen nå. Det kan være lurt å vise til at du har studert fullt (hvis du har det) og hatt jobb ved siden av de siste årene, og at du har gode prestasjoner å vise til fra dette. 

Anonymkode: a9b35...929

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke lyve, men jeg ville nok ikke skrevet "psykisk sykdom" under de to årene heller. Veldig mange stigmatiserer dessverre. Hva var den traumen som førte til den psykiske sykdommen. Hvis dette er en "akseptabel" grunn og noe du kan fortelle om (trafikkulykke, dødsfall osv), så kan du jo bare si det som det er. Det er vanskelig, for du skal ikke lyve, samtidig som du ikke skal flagge psykiske problemer

Anonymkode: a899a...1da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort hull i min cv. Sier bare at jeg ble syk og gikk til behandling. Kan si noen få ord om min sykdom siden den var fysisk. Jeg sier ingenting om at jeg som følge av den opprinnelige sykdommen har fått en kronisk sykdom som gir meg noen utfordringer. Viktigere er det å fremheve det du har gjort etter sykdommen. Du har noe å vise til. Vær ærlig, men pakk det inn og omskriv. Ved spørsmål omkring sykdommen så sier du at det er privat og at det du har gjort i ettertid viser st du er frisk igjen. 

Anonymkode: fad4b...6a2

AnonymBruker
Skrevet

glem hullet i cv, trenger på ingen måter å skrive det i din søknad, når det handler om at du skal skrive om din erfaring, din motivasjon, og  hvorfor du er den rette kandidaten til nettopp den jobben. Håper du får den jobben som du er kalt til å jobbe i. Lykke til.

Anonymkode: 1da63...36f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ver ærlig. Om de spør. Det er ikke sikkert at du vil få spørsmål om det hullet. Men om du gjør så vil ærlighet vare lengst. Skal du faktisk få en jobb der, blir du da nøtt til å dra denne løgnen utover... om du sier du var ute å reiste eller... ja... den må jo da bare fortsette og fortsette.

Folk har en fortid, men det betyr ikke at de ikke vil kunne jobbeseg gjennom den. En fortid bør ikke være en grunn til at en person ikke skal kunne få en fremtid. 

Så mitt råd (om de spør, du trenger ikke ta det opp selv :) ), er å være helt ærlig på det. Om du synes det er ubehagelig å snakke om, ta det i de korte trekkene forklart i denne tråden. Du trenger ikke si så veldig mye mer :) 

Lykke til :) 

Anonymkode: 7da98...cc1

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst er det ikke sikkert at de vil gjøre et nummer ut av det engang. Det avhenger helt av utdannelsen din. Dersom det er en treårig, profesjonsrettet bachelor kan jeg egentlig ikke tenke meg at det blir problematisk. Da kommer du langt med bestått utdanning og relevant arbeidserfaring. 

Dersom du får spørsmål om det ville jeg som en annen her råder til ha sagt at du var langvarig syk, men nå er frisk og da videre vist til resultatene dine. Jeg ville ikke ha nevnt psykisk sykdom i det hele tatt.

Anonymkode: 9c24f...1e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hull i CV-en min, et ganske stort på tre år. Har vært på intervjuer, og ingen har spurt meg om dette. Hvis de skulle ha spurt, ville jeg vært ærlig, og sagt det var psykisk. 

Anonymkode: 518a9...a8c

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! 

Noen svar og tilleggs: Jeg har tatt en treårig bachelor og det ser ut til at jeg klarer å gjøre meg ferdig på tre år. Det er en sosialfaglig bachelor. 

Traumet jeg hadde var gruppevoldtekt og frihetsberøvelse etter å ha blitt dopet på byen med rohypnol av ukjente menn. Altså et traume som er tabubelagt for mange selv om jeg er åpen om det. Dette førte til PTSD og depresjon mye fordi jeg ikke fikk skikkelig hjelp før jeg kjempet meg til det. 

Jeg går aldri tenkt tanken på å si at jeg gjorde noe annet enn å være syk. Men var usikker på hvor åpen jeg skulle være. Og om jeg burde si at jeg var syk, psykisk syk eller om jeg bare skulle skrive søknad uten å si noe om hullet og heller vente og se om jeg ble spurt om det på intervju. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Noen svar og tilleggs: Jeg har tatt en treårig bachelor og det ser ut til at jeg klarer å gjøre meg ferdig på tre år. Det er en sosialfaglig bachelor. 

Traumet jeg hadde var gruppevoldtekt og frihetsberøvelse etter å ha blitt dopet på byen med rohypnol av ukjente menn. Altså et traume som er tabubelagt for mange selv om jeg er åpen om det. Dette førte til PTSD og depresjon mye fordi jeg ikke fikk skikkelig hjelp før jeg kjempet meg til det. 

Jeg går aldri tenkt tanken på å si at jeg gjorde noe annet enn å være syk. Men var usikker på hvor åpen jeg skulle være. Og om jeg burde si at jeg var syk, psykisk syk eller om jeg bare skulle skrive søknad uten å si noe om hullet og heller vente og se om jeg ble spurt om det på intervju. 

TS

Det var leit. Bare si du var syk, fikk behandling og nå er frisk. Lykke til med jobbsøkingen :)

Anonymkode: 7dfe9...ca5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare sagt at jeg var syk, fikk behandling og ble frisk. Ikke gå noe inn på hva det er (uansett om det er fysisk eller psykisk, arbeidsgiver har ikke noe med det uansett).

Men dere som har "huller" - skriver dere det opp på CV'en? Selv måtte jeg ta et halvt års pause fra studiene pga sykdom. Jeg har ikke skrevet det på CV'en, men man ser jo at det er et halvt år der uten noe. Skriver dere "januar 2015-juli 2015 - syk", liksom? Jeg har som sagt aldri skrevet det opp, bare tenkt at dersom noen spør, sier jeg det som det er, og hvis ikke, så nevner jeg det ikke.

Anonymkode: dd300...366

AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er, at du var syk. Hvilken sykdom du hadde, har selvfølgelig ikke de noe med. 

Har aldri heller opplevd noen på jobbintervju som spør "Vi ser her at du var syk i x periode, hvilken sykdom var det?", eller hørt om andre som har opplevd det. Dersom de skulle greve etter slikt, så er det uansett et stort rødt flagg. 

Anonymkode: b7d80...bbe

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville bare sagt at jeg var syk, fikk behandling og ble frisk. Ikke gå noe inn på hva det er (uansett om det er fysisk eller psykisk, arbeidsgiver har ikke noe med det uansett).

Men dere som har "huller" - skriver dere det opp på CV'en? Selv måtte jeg ta et halvt års pause fra studiene pga sykdom. Jeg har ikke skrevet det på CV'en, men man ser jo at det er et halvt år der uten noe. Skriver dere "januar 2015-juli 2015 - syk", liksom? Jeg har som sagt aldri skrevet det opp, bare tenkt at dersom noen spør, sier jeg det som det er, og hvis ikke, så nevner jeg det ikke.

Anonymkode: dd300...366

Nei, ikke skriv noe. Det er opp til arbeidsgiver å spørre dersom de lurer, og da sier du at du var syk. 

Anonymkode: 7dfe9...ca5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...