Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har aldri vært god i matematikk. Og ikke kan jeg noe særlig mer enn gangetabellen, og enkel regning er av og til et problem i hverdagen. -Typ det å regne ut alderen om man er født i 1963, f.eks. Jeg får det jo til, men jeg bruker laaang tid!
Jeg har lyst til å bli bedre med tall, og da tenkte jeg at øvelse må kunne hjelpe? Prøve å få dette som en liten kveldshobby? Kan noen anbefale en oppgavebok som kan passe for meg? :yvonne:

Skrevet

Fattematte er en bok om å forstå matte🙃 vurderer det selv :)

Skrevet

Jeg leste om den der. Men er litt usikker på kritikken? Boka bærer vist preg av at "lekfolk" har skrevet den, og at det er masse rot med uttrykk/begreper.

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er det du skal forbedre? Er det mest det å bli kjappere og flinkere i hoderegning og vanlig "hverdagsmatte" som prosentregning osv? Lære gode huskeregler og snarveier for å kjapt løse hverdagslige regnestykker? Eller det mer å faktisk forstå matte med funksjoner, algebra og alt annet? For det er jo en litt annen sak igjen. Man kan gjerne være kjapp i hoderegning uten å forstå matte, eller forstå matte godt, men være treg på hoderegning. Matte er jo et veldig bredt tema som er under stadig utvikling og strekker seg helt fra å legge sammen to og to epler, til å løse vanskelige spørsmål innen f.eks. kvantefysikk og hvordan universet fungerer, løse paradokser, knekke koder, være smart og finne nye og effektive måter å regne ut vanskelige spørsmål med veldig store tall osv. Gjerne ha et litt filosofisk forhold til matte og tenke at løsninger på kompliserte regnestykker kan henge sammen med fenomener i livet osv.

For det førstnevnte så er det vel bare å øve eller finne en slags bok som er ment å være mer "underholdende" og ikke nødvendigvis rettet mot formell undervisning og opplæring i skole.. For det sistnevnte så må du vel sikte deg inn på et universitet og være med på forelesninger osv. Når man kommer opp på høyt nivå i matte blir det komplisert og man må kunne få veiledning når man står litt fast på egenhånd.

Anonymkode: 64049...73e

Skrevet

Jeg tenker nok mer i retning av hverdagsmatte; at det er det jeg vil bli god på :)  Kanskje det finnes en form for "underholdnings bok" som du nevner? På lik linje med sodoku, for eksempel?

Skrevet

Khan Academy er absolutt å anbefale :) 
Der får du oppgaver og forklaringer, og kan måle framgang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...