Gå til innhold

Lære matematikk på nytt?


Anjah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har aldri vært god i matematikk. Og ikke kan jeg noe særlig mer enn gangetabellen, og enkel regning er av og til et problem i hverdagen. -Typ det å regne ut alderen om man er født i 1963, f.eks. Jeg får det jo til, men jeg bruker laaang tid!
Jeg har lyst til å bli bedre med tall, og da tenkte jeg at øvelse må kunne hjelpe? Prøve å få dette som en liten kveldshobby? Kan noen anbefale en oppgavebok som kan passe for meg? :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste om den der. Men er litt usikker på kritikken? Boka bærer vist preg av at "lekfolk" har skrevet den, og at det er masse rot med uttrykk/begreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det du skal forbedre? Er det mest det å bli kjappere og flinkere i hoderegning og vanlig "hverdagsmatte" som prosentregning osv? Lære gode huskeregler og snarveier for å kjapt løse hverdagslige regnestykker? Eller det mer å faktisk forstå matte med funksjoner, algebra og alt annet? For det er jo en litt annen sak igjen. Man kan gjerne være kjapp i hoderegning uten å forstå matte, eller forstå matte godt, men være treg på hoderegning. Matte er jo et veldig bredt tema som er under stadig utvikling og strekker seg helt fra å legge sammen to og to epler, til å løse vanskelige spørsmål innen f.eks. kvantefysikk og hvordan universet fungerer, løse paradokser, knekke koder, være smart og finne nye og effektive måter å regne ut vanskelige spørsmål med veldig store tall osv. Gjerne ha et litt filosofisk forhold til matte og tenke at løsninger på kompliserte regnestykker kan henge sammen med fenomener i livet osv.

For det førstnevnte så er det vel bare å øve eller finne en slags bok som er ment å være mer "underholdende" og ikke nødvendigvis rettet mot formell undervisning og opplæring i skole.. For det sistnevnte så må du vel sikte deg inn på et universitet og være med på forelesninger osv. Når man kommer opp på høyt nivå i matte blir det komplisert og man må kunne få veiledning når man står litt fast på egenhånd.

Anonymkode: 64049...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nok mer i retning av hverdagsmatte; at det er det jeg vil bli god på :)  Kanskje det finnes en form for "underholdnings bok" som du nevner? På lik linje med sodoku, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Khan Academy er absolutt å anbefale :) 
Der får du oppgaver og forklaringer, og kan måle framgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...