Gå til innhold

Billig parket eller dyr laminat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal legge nye gulv i nesten hele huset. Nå står vi veldig mellom parkett og laminat. 
Jeg finner fordeler og ulemper med begge deler. Særlig at laminat er mer slitesterk, og med dyr og småbarn i hus er jo det en stor fordel. 
Men så er jeg litt på om det ikke blir å føles "bra nok" i lengden?
Vi har forresten varme i alle gulv, så at det blir "kaldt" med laminat er ingen problem hos oss. 

Har sett på masse gulv. Synes nesten at de dyre laminatene er finere en de billigste parkettene. 
Vi har også en økonomisk begrensning på hva vi kan bruke. 

Er det noen som har begge deler og erfaring med det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med barn og dyr vil jeg helt klart si laminat! Men kan du ikke spørre hva fagfolk sier? Vi var på Maxbo og forhørte oss, og det hadde de skikkelig god peiling.

Anonymkode: b883a...c96

Skrevet

Har forhørt meg med masse fagfolk.
Det kommer helt ann på hva de selger mest av i den butikken, og nordmenn flest har en forkjærlighet for parkett. Det vi har "lært" er det beste. Laminat er i bunn og grunn litt fy-fy.
Har en bekjent som er snekker og han sa han aldri hadde lagt et laminatgulv om han så fikk betalt for det. Så ille synes han det var.

jeg blir så usikker, kommer jeg til å angre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer hvertfall til å gå for en av de dyreste berry alloc laminatene. Enten grand avenue eller original. 

Man skal jo også kunne slappe av i sitt eget hjem, og ikke være redd for at barn og dyr skal skrape opp den nye parketten.

Tror også at det er mange fordommer mot laminat som henger igjen fra gammelt av, nå om dagen kan det være vanskelig for et utrent øye å se forskjell på laminat og parkett.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dyr laminat er mye finere enn billig parkett. Helt med deg på den, så vil du heller ikke ha dårlig samvittighet for å bytte ut gulvet om 10-15 år når det er slitt. Ikke som oss som har gammel parkett som kostet en formue ny og vil koste mye for å fornye.

Anonymkode: fc943...9f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lagt laminat, uten tvil. Enkelte å legge, pent og slitesterkt. Veldig mange som spør, både hos oss som har laminat og hos folk som har parkett:"Er det parkett eller laminat?" Folk flest ser ikke forskjell.

Anonymkode: c6be4...53f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lagt vinylbelegg i hele huset. Etter årevis med laminat er det nå som å leve i himmelen. Slipper å være redd for at kattene eller hunden skal lage vannsvuller i gulvet om de har snø i pelsen. Slipper å være livredd for at noen skal velte en blomstervase eller et vannglass. Og slipper å være redd for at dyrene skal ødelegge gulvene med urin eller oppkast. Urin har aldri skjedd, men det har hendt at et dyr har kastet opp. Nå slipper vi å saumfare gulvene til enhver tid, og sitte parat med filla for å tørke.

Anonymkode: 48b10...dec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har lagt vinylbelegg i hele huset. Etter årevis med laminat er det nå som å leve i himmelen. Slipper å være redd for at kattene eller hunden skal lage vannsvuller i gulvet om de har snø i pelsen. Slipper å være livredd for at noen skal velte en blomstervase eller et vannglass. Og slipper å være redd for at dyrene skal ødelegge gulvene med urin eller oppkast. Urin har aldri skjedd, men det har hendt at et dyr har kastet opp. Nå slipper vi å saumfare gulvene til enhver tid, og sitte parat med filla for å tørke.

Anonymkode: 48b10...dec

Dagens laminat tåler litt vannsøl :) 

• Liker 4
Skrevet

Takk :)
Greit å høre at folk ikke får bakoversveis når man hører laminat hvertfall ;) 

Skrevet

Kan tenke meg laminat ser best ut i lengden siden dere har småbarn og dyr. Ville heller hatt det, enn parkett fordi "alle andre synes det er best", men så får dere masse riper osv. bare i løpet av det første året...

Skrevet

Jeg la akkurat Berryalloc Grand Avenue i hele leiligheten, nettopp fordi vi har hund.

I etterkant har vi hatt flere titalls gjester og alle skryter av gulvet. Det er faktisk svært få som gjetter eller ser at det ikke er laminat. Vi er altså kjempefornøyd med valget vi gjorde. 

Etter tre måneder med hundelek, fester og vinterhelvete (snø, is, skitt, brodder osv) er gulvet fremdeles som nytt! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kronotex mammut på gulvene i alle mine hjem,datteren min har det hos seg, eksen min har det, flere jeg kjenner har det, selv han jeg handler gulv hos har det og det er ingen av oss som angrer på det valget. Det tåler MYE.

Anonymkode: 21df1...fc9

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for parkett. Parkett er godt å gå på og har en fin overflate. Det finnes mange ulike overflater. Man kan f.eks. ha lett børstet overflate, og litt liv i treverket. 

Har så langt ikke sett laminatgulv som ikke ser ut som laminat. Det har en hardere overflate som reflekterer lyden mye mer enn parkett. Skader/hakk i laminaten kan ikke repareres, men det kan parkettgulv.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Grønt blad said:

Jeg ville gått for parkett. Parkett er godt å gå på og har en fin overflate. Det finnes mange ulike overflater. Man kan f.eks. ha lett børstet overflate, og litt liv i treverket. 

Har så langt ikke sett laminatgulv som ikke ser ut som laminat. Det har en hardere overflate som reflekterer lyden mye mer enn parkett. Skader/hakk i laminaten kan ikke repareres, men det kan parkettgulv.

I leiligheten vi flyttet fra hadde vi parkett på stua og laminat på soverommet. Kan ikke si jeg kjente noen merkbar foskjell i det jeg tråkket over i det andre rommet. 

Har sett mange fine parketter, men de jeg liker best koster 1200 kr kvm. Det har vi ikke råd til, jeg finner ikke like fine til 6-700 kr.
Men har nå funnet en superfin laminat til 450 kr kvm. Så det er jo en "dyrere" laminat vi ser på.
Ang reparasjon, så var det jo noen hakk og merker i gamleleieligheten, med de ble jo aldri reparert. Selv om vi hadde mulighet til å gjøre det...

Skrevet
1 time siden, kaleidoskop skrev:

I leiligheten vi flyttet fra hadde vi parkett på stua og laminat på soverommet. Kan ikke si jeg kjente noen merkbar foskjell i det jeg tråkket over i det andre rommet. 

Har sett mange fine parketter, men de jeg liker best koster 1200 kr kvm. Det har vi ikke råd til, jeg finner ikke like fine til 6-700 kr.
Men har nå funnet en superfin laminat til 450 kr kvm. Så det er jo en "dyrere" laminat vi ser på.
Ang reparasjon, så var det jo noen hakk og merker i gamleleieligheten, med de ble jo aldri reparert. Selv om vi hadde mulighet til å gjøre det...

Da virker det som du har bestemt deg. 

Om du og mannen/dama ikke kjenner (eller ser) forskjell på laminat eller parkett, så er ikke det noe du trenger ta hensyn til.

Hvis du ikke liker noen andre parkettgulv enn de til 1200 (som du ikke har råd til), og du liker godt en laminat til 450 (som du har råd til), så er vel heller ikke valget så fryktelig vanskelig. :)

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet (endret)

Hadde lett valgt vinyl i stedet for parkett og alt annet. Slitesterkt, vedlikeholdsfritt, lett å holde rent og deilig å gå på.

Endret av Dævendøtte
Gjest chisandra
Skrevet

Med barn og dyr i hus hadde jeg ikke betenkt meg. Laminat, helt klart.

Skrevet

Med barn og dyr hadde jeg helt klart valgt laminat. Har selv hunder og mye besøk av barn og det er definitivt lettere med laminat! Mister man noe i gulvet eller hunden kommer i godt drag over parketen får man jo nesten hjertet i halsen! Med laminat slipper man det problemet.

Skrevet

I forrige kåk la vi parkett i «mellomprisklassen» på kjøkken og et soverom. Å legge det på kjøkkenet var i grunn helt idiotisk fant vi ut (pga vannsøl) og jaggu klarte vi ikke også å få vannskade på gulvet på soverommet 2 uker etter fordi vi hang noe til tørk som var våtere enn vi fikk med oss. Vi endte med å ta opp gulvet og fjerne de ødelagte bordene. Etter 1 år synes jeg ikke gulvet var så veldig fint ut lenger (vi burde sikkert behandlet det med «noe», det gjorde vi ikke)

Nå i ny kåk har vi lagt laminat fra Berry Alloc, Grand Avenue. Det er brede, lange og superlekre plater. Vi har samme gulv gjennomgående i åpen stue/kjøkken-løsning, uten å måtte bekymre oss for vannskader og søl. Det gulvet har faktisk livstidsgaranti når det legges i private hjem, og det føles ikke kaldt å gå på heller. Vi var veldig usikre, og fikk med oss små plankebiter hjem av alt vi vurderte, slik at vi kunne se hvordan fargen/lyset traff. Vi gjorde også en «mist-diverse-ting-på-plankene-test» - det var påfallende hvor lett man fikk hakk i parketten, mens laminatet ikke fikk en skrape

Vi er superfornøyde med laminatet vi har nå. At det er vedlikeholdsfritt i tillegg er et kjempepluss for oss som ikke setter pris på å utføre vedlikehold ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man sammenligner parkett og laminat så ser man fort at den nesten eneste fordelen med parkett er at det er lunere å gå på. Og så er det "ekte", mens laminat bare er en etterligning. Ellers vinner laminat på alle andre punkter.

Jeg har parkett fordi det ikke er varme i gulvet, og siden jeg bor alene uten barn og dyr og derfor ikke har noen som ødelegger det. Det er litt lunere enn laminat. I gangen og på kjøkkenet har jeg valgt vinylfliser som ser ut som fliser av stein fordi det er slitesterkt og tåler vann og våte sko, men er fortsatt lunt å gå på i motsetning til iskalde fliser.

I ditt tilfelle ville jeg nok gått for laminat. Dyr og barn vil jo gi gulvet en del belastning i form av leker og ting som faller ned, dyrelabber på gulvet osv, samt at det oftere vil være behov for vask pga. søl og gris. Da vil parketten dø mye tidligere. Når du har varme i gulvet så er jo også det argumentet borte.

Anonymkode: ac5ec...7ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...