Gå til innhold

Din definisjon på steforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er din definisjon på en steforeldre? 

En venn har akkurat flyttet sammen med ny kjæresten etter at de har bodd i hver sin by i hele forholdet (1 år). Han har en sønn på 3, som han bare ser annen hver helg. Er akkurat nå og i militæret og ser han ikke så ofte. Ny kjæresten tilbringer ikke så mye tid sammen med barnet siden hun jobber i en annen by, barnet er hos faren når kjæresten har jobb helg. Jeg mener at per min definisjon så er hun ikke stemor enda, men kjæresten til faren. Hun har per i dag ikke noe særlig og gjøre med barnet i forhold til hans daglige liv og oppvekst. Da om 1-2 år framover de er fortsatt sammen og hun har en stor deler av livet til barnet og gjøre så mener jeg at hun kan kalles stemor. 

Min definisjon på stemor/far en person som faktisk har litt ansvar og omsorg for barnet sammen med far, personen som får beskjeder fra barnehage/skole om barnet (om dere skjønner hva jeg mener). 

 

Mener ingen kritikk til de som er stemor og er en stor del av barnets liv (de gjør en flott jobb), men når man akkurat har flyttet sammen og ikke tilbringer så mye tid sammen med barnet så mener jeg at man bare er kjæreste til far/mor

Anonymkode: 3af7c...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem bryr seg...

Anonymkode: b23c2...306

Ingen bryr seg om tåpelige og frekke svar fra feige anonyme brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldrl tenkt over, men når de bor sammen tenker jeg at det er steforeldre. Jeg skulle ønske mitt barn hadde en stemor. Skulle tatt henne i mot med åpne armer selv om hun bare så barnet av og til.

Anonymkode: cdfd3...267

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det blir opp til hver enkelt hva de ønsker å kalle det. 
Stemor er vel uansett et døende begrep?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, noen betegner stemor som kjæresten til far, uavhengig av om de bor sammen eller ei. Rett og slett fordi det er mye enklere å si...

Noen mener man ikke er stemor før man faktisk er gift med far. I så fall er jeg ikke stemor til mine stebarn selv om jeg har bodd sammen med far i 16 år...

Jeg husker ikke når jeg begynte å kalle dem "stebarna mine". I starten var de "barna til Xxxx". Og jeg har jo aldri kalt dem stebarna TIL dem, men for å forklare andre hvem de er. De kaller meg heller aldri stemor, men bruker betegnelsen for å forklare venner som ikke har møtt meg før hvem jeg er... Tar mye kortere tid å si enn "samboeren til pappa" og alle forstår settingen!

Folk får kalle seg hva de vil, men jeg vil nå påstå at det bør være en viss grad av relasjon mellom barn og fars nye kjæreste før man er en "ordentlig" stemor. Andre kan ha andre meninger enn meg, og det må de gjerne ha ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker desverre ikke begrepet "ste-" uansett. Så hos oss bruker vi ikke dette uttrykket I det hele tatt siden begge biologiske foreldre lever.

Her kaller vi de ved navn eller "bonus"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en steforelder en person som er i en forelders sted, altså en som har overtatt en forelders plikter/oppgaver.

 

Anonymkode: af385...a5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når en bor sammen med noen som har barn. Som tar del i barnets hverdag og oppvekst.

Noen mener at steforeldre ikke har ansvar osv,men når du flytter sammen med noen med barn, så får du "ansvar". Alle bor sammen, og steforeldre har også noe å si om regler og oppdragelse i deres hjem. 

Å være kjæreste med far og de er mer frahverandre enn sammen, da er du ikke steforeldre. 

 

Anonymkode: d858f...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ulrikke skrev:

Altså, noen betegner stemor som kjæresten til far, uavhengig av om de bor sammen eller ei. Rett og slett fordi det er mye enklere å si...

Noen mener man ikke er stemor før man faktisk er gift med far. I så fall er jeg ikke stemor til mine stebarn selv om jeg har bodd sammen med far i 16 år...

Jeg husker ikke når jeg begynte å kalle dem "stebarna mine". I starten var de "barna til Xxxx". Og jeg har jo aldri kalt dem stebarna TIL dem, men for å forklare andre hvem de er. De kaller meg heller aldri stemor, men bruker betegnelsen for å forklare venner som ikke har møtt meg før hvem jeg er... Tar mye kortere tid å si enn "samboeren til pappa" og alle forstår settingen!

Folk får kalle seg hva de vil, men jeg vil nå påstå at det bør være en viss grad av relasjon mellom barn og fars nye kjæreste før man er en "ordentlig" stemor. Andre kan ha andre meninger enn meg, og det må de gjerne ha ;)

Ja, jeg kaller også min stefar ved navn, men stefar når jeg skal forklare han til andre. Snakker jeg om han og mamma sammen bruker jeg betegnelsen foreldrene mine. Han har vært som en far for meg så lenge jeg kan huske da, og er også gift med mamma. Og egentlig er han bonusfar fremfor stefar, for det er virkelig en stor, god bonus å ha han. Jeg må ha verdens beste stefar!

Anonymkode: 63fc6...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om tittelen egentlig? Samme det vel. 

Anonymkode: d49eb...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steforelder = samboende med en forelder og barnet/barna. 

Vi bruker aldri begrepet til annet enn å forklare utenforstående om familieforhold på kortest mulig måte. Det betyr ikke at steforeldre sidestilles med foreldre på noen måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det ikke i ste,- men i bonus. Min søster er bonusmamma med bonusbarn.

 

På morsdagen fikk min søster blomster og en innmari hjertevarm og elskverdig hilsen fra barnas biologiske mor. Barna kaller min søster ved navn. 

 

b40b259caeb71e69560c75fe9c6a7d30.jpg

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Wonders skrev:

Her går det ikke i ste,- men i bonus. Min søster er bonusmamma med bonusbarn.

b40b259caeb71e69560c75fe9c6a7d30.jpg

Bonusfamilie fungerer ikke som begrep, fordi i mange av disse konstellasjonene er det ikke gode familieforhold. Det ser helt idiotisk ut her med tråder om bonusmor og bonusbarn der det bare er problemer og elendighet, kulde, sjalusi, krangling og eksludering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Biloba skrev:

Bonusfamilie fungerer ikke som begrep, fordi i mange av disse konstellasjonene er det ikke gode familieforhold. Det ser helt idiotisk ut her med tråder om bonusmor og bonusbarn der det bare er problemer og elendighet, kulde, sjalusi, krangling og eksludering.

Vel, mulig mange destruktive forhold. Her i familien går det kjempe-fint. Sånn sett tenker jeg samme hva man bruker som tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wonders skrev:

Vel, mulig mange destruktive forhold. Her i familien går det kjempe-fint. Sånn sett tenker jeg samme hva man bruker som tittel.

Tenker det ikke hjelper en dysfunkjsonell stefamilie om en dårlig likt ny partner kaller seg bonus overfor stebarna og mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Biloba skrev:

Tenker det ikke hjelper en dysfunkjsonell stefamilie om en dårlig likt ny partner kaller seg bonus overfor stebarna og mor.

Hva den nye partneren kaller seg eller får som kallenavn er vel noe som sakte kommer frem når det kjennes naturlig og forholdet er stabilt og levedyktig...Ønsker alle med full pakkeløsning lykke til. Det er mulig å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som skal gifte seg og har bodd sammen lenge og kjøpt hus sammen. Han er overhodet ikke stefar for barna hennes. Foreldrene hennes må passe barna hver gang hun skal på jobb eller andre ting. Og hun har de bare 2 av 4uker. Hadde aldri giftet meg med en som ikke kunne inkludere barna i livet som "sine egne" og vært tilstede.. Og som setter vekk barna den lille stunden hver måned de har de.i tilegg foreventer mor at stemor skal stille opp og ta seg av barna hennes. Livet er rart

Anonymkode: e1bfa...5e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er din definisjon på en steforeldre? 

En venn har akkurat flyttet sammen med ny kjæresten etter at de har bodd i hver sin by i hele forholdet (1 år). Han har en sønn på 3, som han bare ser annen hver helg. Er akkurat nå og i militæret og ser han ikke så ofte. Ny kjæresten tilbringer ikke så mye tid sammen med barnet siden hun jobber i en annen by, barnet er hos faren når kjæresten har jobb helg. Jeg mener at per min definisjon så er hun ikke stemor enda, men kjæresten til faren. Hun har per i dag ikke noe særlig og gjøre med barnet i forhold til hans daglige liv og oppvekst. Da om 1-2 år framover de er fortsatt sammen og hun har en stor deler av livet til barnet og gjøre så mener jeg at hun kan kalles stemor. 

Min definisjon på stemor/far en person som faktisk har litt ansvar og omsorg for barnet sammen med far, personen som får beskjeder fra barnehage/skole om barnet (om dere skjønner hva jeg mener). 

 

Mener ingen kritikk til de som er stemor og er en stor del av barnets liv (de gjør en flott jobb), men når man akkurat har flyttet sammen og ikke tilbringer så mye tid sammen med barnet så mener jeg at man bare er kjæreste til far/mor

Anonymkode: 3af7c...df9

De eksisterer ikke.

De er mors eller fars nye partner. 

Anonymkode: 21d68...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trollmora skrev:

Jeg liker desverre ikke begrepet "ste-" uansett. Så hos oss bruker vi ikke dette uttrykket I det hele tatt siden begge biologiske foreldre lever.

Her kaller vi de ved navn eller "bonus"

Hva er så mye bedre med ordet bonus? Nytt ord for steforeldre bare. Hva blir det neste ordet når bonus byttes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...