Gå til innhold

Hva med x i norsk? Den er ikke midre norsk enn æ.

Eiliv

Anbefalte innlegg

Som vi alle vet har vi ikke x i norsk i dag, men hvorfor ikke? X-en var brukt i norrønt og ord som i dag er "øks", "okse", "saks" og "vokster" var "øx", "oxi", "sax" og "vǫxtr". Islandsk og svensk bruker fortsatt x.

X-en kom til Norge på samme tid som de andre bokstavene, da norrønt begynte å bli skrevet med latinske bokstaver. En av våre tre norske bokstaver som vi er så stolte av, Æ-en, er ikke fra Norge. Den kommer fra Romerriket da folk skulle spare tid og krefter mens de rissa inn A og E i stein. Skriver dette da jeg har sett folk syte over x-en og mene den er utenlandsk og ikke hører hjemme i norsk.

Hva er egentlig problemet med X? Er ikke den en grei og plassbesparende bokstav da? 

Edit: Så skriveleifen min i tittelen nå. Mente å skrive "mindre".

Endret av Eiliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle bokstavene er vel utenlandske? 

Det kalles jo gjerne for det latinske og stammer fra Romerriket. 

Det er jo praktisk å ha med x, mest fordi bokstaven brukes i mange andre europeiske språk og fordi den har en viktig rolle i matematikk. 

Og nettopp på grunn av matematikken tipper jeg x slett ikke er den minst brukte av bokstavene i det norske alfabetet. Jeg tipper z, c eller q er den minst brukte. Noen som vet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
On 27/03/2018 at 12:55 AM, stan said:

Alle bokstavene er vel utenlandske? 

Det kalles jo gjerne for det latinske og stammer fra Romerriket. 

Det er jo praktisk å ha med x, mest fordi bokstaven brukes i mange andre europeiske språk og fordi den har en viktig rolle i matematikk. 

Og nettopp på grunn av matematikken tipper jeg x slett ikke er den minst brukte av bokstavene i det norske alfabetet. Jeg tipper z, c eller q er den minst brukte. Noen som vet? 

C er ganske vanlig i navn. I matematikken bruker jeg z mer enn jeg bruker q, i alle fall - altså, er det flere ukjente, bruker gjerne x, y, z. Men regner man med matematikken når man snakker om det norske språk? 

Uansett, jeg ville sagt q.

Anonymkode: 97021...cf1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

regner man med matematikken når man snakker om det norske språk? 

Det vet jeg ikke, men det er jo et område hvor disse bokstavene brukes mye. Men i matematikk (og de andre realfagene) brukes jo også symboler utenfor det norske alfabetet. Greske bokstaver, slik som π. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, stan said:

Det vet jeg ikke, men det er jo et område hvor disse bokstavene brukes mye. Men i matematikk (og de andre realfagene) brukes jo også symboler utenfor det norske alfabetet. Greske bokstaver, slik som π. 

Dette, og at det matematiske språket i alle hovedsak er universelt, gjør at jeg heller mot å ikke inkludere det. Da er x fortsatt svært lite i bruk.

Jeg ble faktisk litt smått nysgjerrig, men jeg heller vel fortsatt mot at q er minst brukt. Egentlig er dette et sidespor til selve trådtemaet, men det har jeg i grunn ikke noe godt svar på.

Anonymkode: 97021...cf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det ville vært fint om vi på norsk kunne begynne å x mere. Særlig istedenfor ks i enkelte ord. 

Vi gjør det jo med ordene "sex" og "seks" for å skille mellom dem. 

Kanskje det er flere slike? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...