Eiliv Skrevet 26. mars 2018 #1 Del Skrevet 26. mars 2018 (endret) Som vi alle vet har vi ikke x i norsk i dag, men hvorfor ikke? X-en var brukt i norrønt og ord som i dag er "øks", "okse", "saks" og "vokster" var "øx", "oxi", "sax" og "vǫxtr". Islandsk og svensk bruker fortsatt x. X-en kom til Norge på samme tid som de andre bokstavene, da norrønt begynte å bli skrevet med latinske bokstaver. En av våre tre norske bokstaver som vi er så stolte av, Æ-en, er ikke fra Norge. Den kommer fra Romerriket da folk skulle spare tid og krefter mens de rissa inn A og E i stein. Skriver dette da jeg har sett folk syte over x-en og mene den er utenlandsk og ikke hører hjemme i norsk. Hva er egentlig problemet med X? Er ikke den en grei og plassbesparende bokstav da? Edit: Så skriveleifen min i tittelen nå. Mente å skrive "mindre". Endret 26. mars 2018 av Eiliv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. mars 2018 #2 Del Skrevet 26. mars 2018 Alle bokstavene er vel utenlandske? Det kalles jo gjerne for det latinske og stammer fra Romerriket. Det er jo praktisk å ha med x, mest fordi bokstaven brukes i mange andre europeiske språk og fordi den har en viktig rolle i matematikk. Og nettopp på grunn av matematikken tipper jeg x slett ikke er den minst brukte av bokstavene i det norske alfabetet. Jeg tipper z, c eller q er den minst brukte. Noen som vet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2018 #3 Del Skrevet 6. april 2018 On 27/03/2018 at 12:55 AM, stan said: Alle bokstavene er vel utenlandske? Det kalles jo gjerne for det latinske og stammer fra Romerriket. Det er jo praktisk å ha med x, mest fordi bokstaven brukes i mange andre europeiske språk og fordi den har en viktig rolle i matematikk. Og nettopp på grunn av matematikken tipper jeg x slett ikke er den minst brukte av bokstavene i det norske alfabetet. Jeg tipper z, c eller q er den minst brukte. Noen som vet? C er ganske vanlig i navn. I matematikken bruker jeg z mer enn jeg bruker q, i alle fall - altså, er det flere ukjente, bruker gjerne x, y, z. Men regner man med matematikken når man snakker om det norske språk? Uansett, jeg ville sagt q. Anonymkode: 97021...cf1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 6. april 2018 #4 Del Skrevet 6. april 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: regner man med matematikken når man snakker om det norske språk? Det vet jeg ikke, men det er jo et område hvor disse bokstavene brukes mye. Men i matematikk (og de andre realfagene) brukes jo også symboler utenfor det norske alfabetet. Greske bokstaver, slik som π. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #5 Del Skrevet 7. april 2018 4 hours ago, stan said: Det vet jeg ikke, men det er jo et område hvor disse bokstavene brukes mye. Men i matematikk (og de andre realfagene) brukes jo også symboler utenfor det norske alfabetet. Greske bokstaver, slik som π. Dette, og at det matematiske språket i alle hovedsak er universelt, gjør at jeg heller mot å ikke inkludere det. Da er x fortsatt svært lite i bruk. Jeg ble faktisk litt smått nysgjerrig, men jeg heller vel fortsatt mot at q er minst brukt. Egentlig er dette et sidespor til selve trådtemaet, men det har jeg i grunn ikke noe godt svar på. Anonymkode: 97021...cf1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 7. april 2018 #6 Del Skrevet 7. april 2018 Jeg synes det ville vært fint om vi på norsk kunne begynne å x mere. Særlig istedenfor ks i enkelte ord. Vi gjør det jo med ordene "sex" og "seks" for å skille mellom dem. Kanskje det er flere slike? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå