Gå til innhold

Kroppstemperatur, et lite mysterium

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en normal kroppstemperatur på 37 grader.

Jeg har en kronisk betennelsesykdom.

Av og til blusser betennelsen opp, og da føler jeg meg skikkelig dårlig, slapp, og til og med i et godt oppvarmet  rom fryser jeg på samme måte som jeg gjør når jeg har feber, men febermåleren (rektal) viser 36- 36.2 grader.  Hvis betennelsen blusser skikkelig opp går den lave temperaturen over i feber,  men hvis betennelsen roer seg normaliseres kroppstemperaturen også.

Er det noen kloke hoder som kan forklare hvorfor temperaturen kan falle så mye som 1 grad når betennelsen blusser opp?

Anonymkode: d1843...81e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. På samme måte som det er et mysterium at når man står opp om morgenen kan man veie 80 kg. Veier man seg igjen 2 timer senere uten å ha inntatt vått eller tørt, er man 80,1 kg.

Aner ikke hvor de 100 grammene kommer fra.

Anonymkode: 9724c...398

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si. På samme måte som det er et mysterium at når man står opp om morgenen kan man veie 80 kg. Veier man seg igjen 2 timer senere uten å ha inntatt vått eller tørt, er man 80,1 kg.

Aner ikke hvor de 100 grammene kommer fra.

Anonymkode: 9724c...398

Ja det er også ett mysterium :ler:

Men jeg tror det er lettere å finne svaret på mitt mysterium enn ditt.

Jeg har søkt litt rundt, og har funnet et par logiske forklaringer.

Den som virker mest logisk, er at  kroppen prøver å bekjempe en begynnende  betennelse eller en infeksjon ved å skru ned temperaturen.  Hvis den klarer bekjempe betennelsen/infeksjonen normaliserer temperaturen seg igjen, hvis ikke blir det fullt oppbluss med feber.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det er også ett mysterium :ler:

Men jeg tror det er lettere å finne svaret på mitt mysterium enn ditt.

Jeg har søkt litt rundt, og har funnet et par logiske forklaringer.

Den som virker mest logisk, er at  kroppen prøver å bekjempe en begynnende  betennelse eller en infeksjon ved å skru ned temperaturen.  Hvis den klarer bekjempe betennelsen/infeksjonen normaliserer temperaturen seg igjen, hvis ikke blir det fullt oppbluss med feber.

Det er nok heller det at inflammasjon fører til dilatering (utvidelse) av blodkar, slik at varmeutvekslingen mellom blod og luft blir større, og kroppstemperaturen dermed synker før feberresponsen kommer skikkelig i gang.

Mer mystisk er det neppe.

Anonymkode: 77c90...45d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...