Gå til innhold

Tannpuss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tannpuss på en 2,5 åring her hjemme har blitt SÅ VANSKELIG.

Til nå så har det gått helt supert når vi har satt på pussesangen på tv, eller latet som tannbørsten er et tog, en bil osv.
Nå funker ingenting, og vi må tvinge han. Han vil jo selvfølgelig pusse selv, men det hjelper ikke å la han pusse selv før eller etterpå.

Har dere tips? Føler vi har prøvd alt

Anonymkode: 7f0fb...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må tvinge da. Tannpuss er ikke noe som kan være et valg. Vi har i perioder måttet bruke tvang når hun slår seg helt vrang. Ellers sier vi at vi må pusse alle de nye tennene så ikke Karius og Baktus kommer å lager hull😆 Det funker som regel. Hun får pusse selv etterpå. Det gir vi beskjed om før vi begynner. Har dere prøvd å la han pusse deres tenner? Ellers prøver vi å være veldig effektive! Vår er 2 forresten.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lumos skrev:

Man må tvinge da. Tannpuss er ikke noe som kan være et valg. Vi har i perioder måttet bruke tvang når hun slår seg helt vrang. Ellers sier vi at vi må pusse alle de nye tennene så ikke Karius og Baktus kommer å lager hull😆 Det funker som regel. Hun får pusse selv etterpå. Det gir vi beskjed om før vi begynner. Har dere prøvd å la han pusse deres tenner? Ellers prøver vi å være veldig effektive! Vår er 2 forresten.  

Har prøvd meg med karius og baktus. Han gir uttrykk for at han forstår hva jeg mener, for han nevner "Ødelagt" og sånn når jeg nevner de :) men han bryr seg ikke.

Også prøvd å sagt at om dagen og natten så blir tennene skitne, og da må vi vaske de. Funka en periode... haha. 

Det med å la han pusse våre funket også litt, men ikke nå lenger. 

AT det skal være så vanskelig :alice::alice:Han skriker å gråter av full hals når han tvinges, får jo helt vondt inni meg. 

Anonymkode: 7f0fb...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så har du meg, voksen dame, som slet lenge med å pusse tenner pga av uvettig tvang som barn... Så å bare kjør på med tvang... Mulig dere bør finne på noe smartere.

Anonymkode: 6d511...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen så ble det tvang. Så pedagogisk var jeg. ;) Etter å ha prøvd alle mulige alternativer jeg kunne komme på (prøvde til og med klistremerker og premier) og tannpussen fortsatt var et problem så ble det sånn. Det er faktisk ikke noe som man kommer utenom. Det er viktig å pusse dem. Derimot når melketennene begynte å falle ut i første klasse og det begynte å komme nye så var det greit å slippe å pusse rundt det området i perioder. :) 

Jeg har litt motsatt erfaring enn AB. Mine foreldre lot oss styre tannpussen selv så lenge jeg kan huske og det gjorde det veldig enkelt å stå over. Noe som medførte mange, mange hull opp gjennom årene. ;) Jeg husker jeg måtte på en kontroll hos skoletannlegen som 9-åring og hadde faktisk ni hull. Slå den. ;) 

Anonymkode: b0837...32e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

og så har du meg, voksen dame, som slet lenge med å pusse tenner pga av uvettig tvang som barn... Så å bare kjør på med tvang... Mulig dere bør finne på noe smartere.

Anonymkode: 6d511...c47

Altså, hva gjør man da når man har en toåring som nekter plent? Man har prøvd alle lokkemetoder. Det er faktisk omsorgsvikt å ikke pusse barnas tenner. Tviler på jenta vår får varige traumer av å blir holdt fast på fanget og pusset tenner på i to minutter to ganger om dagen. Alternativet er faktisk ikke et alternativ engang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

og så har du meg, voksen dame, som slet lenge med å pusse tenner pga av uvettig tvang som barn... Så å bare kjør på med tvang... Mulig dere bør finne på noe smartere.

Anonymkode: 6d511...c47

Dersom man har prøvd alt og ingenting fungerer, så må man likevel få pusset tennene. Dette sier også tannleger og annet helsepersonell. Et lite barn kan ikke alltid få velge, noen ganger må mamma og pappa bestemme for ens eget beste. 

Nå er det jo også noe med måten man «tvinger» på. Selv om min har ville protester, er alt glemt etterpå. 

Anonymkode: 6768c...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg så denne på seminar i jobbsammenheng, og tilpasset det litt etter mitt barns alder. I bunn og grunn handler det om kommunikasjon og det å spille på samme lag. Håper den kan hjelpe deg også :-)

Anonymkode: 36b16...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...