Gå til innhold

Celleforandringer, HPV virus og konisering!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei:) visste ikke helt hvor jeg skulle dele dette innlegget, men siden hpv virus smittes via sex, så tenkte jeg det her. Har altså hpv 16, moderate celleforandringer og nå blitt konisert 2 ganger på under 1 år. 

Lurer på om noen her har vært igjennom konisering av livmorhalsen 2 eller flere ganger? Fikk beskjed på fredag etter koniseringen, at livmorhalsen min nå er helt avflatet, at det ikke er noe igjen. 

Har en sønn som akkurat har fyllt 2 år. vi vil ha en til etterhvert. så håper det ikke blir noe problemer med det:/

Dere som har blitt konisert 2 eller flere ganger, hva fikk dere som svar etter konisering nr 2? 

Vil også si at det er så veldig viktig å få tatt celleprøve. Det anbefales fra man er 25 år, men syns selv man hvertfall bør bli undersøkt fra 20 år, om man er seksuelt aktiv.  syns det er fryktelig dumt, hvertfall når noen leger nekter de som vil ha celleprøve før man er 25 år. Veldig dumt!! 

Vær så snill å sjekk dere, det er så viktig <3 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble nektet før jeg var 25 år, til tross for at min mor hadde livmorshalskreft da hun var 19... 

Uansett, hun fikk barn uten livmorhals (brent bort mener jeg?).

Anonymkode: f9cc9...124

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ble nektet før jeg var 25 år, til tross for at min mor hadde livmorshalskreft da hun var 19... 

Uansett, hun fikk barn uten livmorhals (brent bort mener jeg?).

Huff, så fryktelig dårlig. særlig da mammaen din hadde det. Hadde bytta lege tvert.  Har du fått testa deg nå da? :) håper alt er bra nå. :) Så fint å høre at hun fikk det, selvom hun ikke hadde livmorhals. Takk for at du delte:)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Cecilie91 skrev:

Huff, så fryktelig dårlig. særlig da mammaen din hadde det. Hadde bytta lege tvert.  Har du fått testa deg nå da? :) håper alt er bra nå. :) Så fint å høre at hun fikk det, selvom hun ikke hadde livmorhals. Takk for at du delte:)

Ja, burde kanskje gjort det. Nå er jeg blitt 25 år og venter på svar fra første gangen jeg gjorde det. :) 
Håper alt ordner seg for deg!

Skrevet

Hei Cecilie, vil anbefale deg å snakke med gynekolog og bli undersøkt før du forsøker å bli gravid. For det første for å avklare eventuelle fortsatte celleforandringer og vedvarende virus. For det andre med tanke på at en svekket livmorhals kan gi risiko for senabort/tidlig fødsel. Dersom livmorhalsen din er så svekket at det vil være risiko for dette, er det mulig med forskjellige tiltak for å forebygge, slik at du allikevel kan fullføre en normal graviditet. Dette heter cerclage, og det er forskjellige former for dette. Lykke til! :-)

Skrevet

PS Cecilie: gynkreftforeningen har en gruppe på Facebook hvor du finner mye nyttig info og kan få råd. Gruppen heter "Gynkreftforeningen - Celleforandring og Konisering".

Skrevet
2 timer siden, Linda73 skrev:

Hei Cecilie, vil anbefale deg å snakke med gynekolog og bli undersøkt før du forsøker å bli gravid. For det første for å avklare eventuelle fortsatte celleforandringer og vedvarende virus. For det andre med tanke på at en svekket livmorhals kan gi risiko for senabort/tidlig fødsel. Dersom livmorhalsen din er så svekket at det vil være risiko for dette, er det mulig med forskjellige tiltak for å forebygge, slik at du allikevel kan fullføre en normal graviditet. Dette heter cerclage, og det er forskjellige former for dette. Lykke til! :-)

Hei Linda 😊 ja vi har ingen planer enda med å prøve. Såret må gro, så vet man bør vente fra 6 mnd til 1 år etter 😊  men takk for tilbakemelding uansett, og takk for tipset til siden 😊😊

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, burde kanskje gjort det. Nå er jeg blitt 25 år og venter på svar fra første gangen jeg gjorde det. :) 
Håper alt ordner seg for deg!

Håper på at du får tilbakemelding at alt er bra 💕 ja ordner seg nok 😊😊 Bare ventetiden med å vente på prøvesvar som alltid føles lang :O 

AnonymBruker
Skrevet

Begrunnelsen for å ikke gi celleprøve til friske kvinner under 25 er at det vil gi en hel masse overbehandlinger siden celleforandringer ofte går tilbake av seg selv og unge mennesker har ofte celleforandring pga hyppig partnerbytte. Det tar ca 10 år før man smittes med HPV til at det utvikler seg til kreft, om det da i det hele tatt gjør det. 

Anonymkode: 4e696...519

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begrunnelsen for å ikke gi celleprøve til friske kvinner under 25 er at det vil gi en hel masse overbehandlinger siden celleforandringer ofte går tilbake av seg selv og unge mennesker har ofte celleforandring pga hyppig partnerbytte. Det tar ca 10 år før man smittes med HPV til at det utvikler seg til kreft, om det da i det hele tatt gjør det. 

Ja det vet jeg. Men det finnes tilfeller hvor noen får det både før de er 20 år og før 25 år, så selvom det er få tilfeller, syns jeg det er litt skummelt. Noen er veldig tidlig ute seksuelt, så for noen får de kreft i tidlig alder. Man vet heller ikke hvor aggressivt virus man har i kroppen. Så jeg mener hvertfall at de som blir nekta celleprøve som faktisk vil ta det, er dumt. Heller 1 sjekk for mye 😊

Skrevet

Hei Cecilie. Fikk du beskjed om å måtte bruke kondom ett helt år etter koniseringen? Jeg måtte ta hpv - vaksinen, og altså bruke kondom med mannen min ett helt år. Har ikke hørt om andre som har blitt konsert som måtte bruke kondom.. fikk forskjellig info fra gyn (som sa at vi måtte bruke kondom for ikke å bli smittet på nytt, Ahus (som sa at jeg kunne gå igang med på å prøve å få barn med én gang jeg sluttet å blø) til fastlegen som ikke visste noen ting. Håper du kan bli gravid senere, til tross for manglende livmorhals. 

Skrevet
2 minutter siden, *nordby* skrev:

Hei Cecilie. Fikk du beskjed om å måtte bruke kondom ett helt år etter koniseringen? Jeg måtte ta hpv - vaksinen, og altså bruke kondom med mannen min ett helt år. Har ikke hørt om andre som har blitt konsert som måtte bruke kondom.. fikk forskjellig info fra gyn (som sa at vi måtte bruke kondom for ikke å bli smittet på nytt, Ahus (som sa at jeg kunne gå igang med på å prøve å få barn med én gang jeg sluttet å blø) til fastlegen som ikke visste noen ting. Håper du kan bli gravid senere, til tross for manglende livmorhals. 

Hei. Så rart. Det har jeg aldri fått høre nei 🤔  har ikke hørt om andre heller. Så det syns jeg var merkelig. Kan ta å høre med de på sykehuset jeg ble konisert av. Også kan jeg svare deg i morgen 😊 man blir litt kokko av forskjellige svar. Huff. Ja håper det går bra:) foreløpig stresser vi ikke. Kroppen må få tid 😊 håper jeg slipper en ny konisering igjen=) Hvordan går det med deg? 

Skrevet

Vil forøvrig anbefale deg å ta HPV—vaksine, hvis du ikke har det allerede. Forebygger ny smitte og videreutvikling av tilstanden :)

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var dette legen sa til meg (det i uthevet skrift, jeg har hatt samme partner i 8 år). 
Men som jeg skrev tidligere, min mor fikk kreft da hun var 19 og hun Thea Steen døde jo før hun ble 25 vel? Eller fikk det iallefall før... Det samme så jeg en jente skrev på facebook (en sånn masse-delingssak) nylig. 

• 3 år senere...
Skrevet
Cecilie91 skrev (På 26.3.2018 den 16.40):

Håper på at du får tilbakemelding at alt er bra 💕 ja ordner seg nok 😊😊 Bare ventetiden med å vente på prøvesvar som alltid føles lang 😮

Åssen gikk det med deg?😊 Jeg er selv konisert og fikk igjen vite at jeg gar hpv virus i meg. Lette forandringer. 

Anonymkode: fb842...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 20.55):

Åssen gikk det med deg?😊 Jeg er selv konisert og fikk igjen vite at jeg gar hpv virus i meg. Lette forandringer. 

Anonymkode: fb842...b84

Minste er nå snart 3 år. Ble gravid 2 eller 3 måneder etter siste konisering. Måtte legges inn mye på sykehus, og første gang rett før uke 24. De holdt han inne i 7 uker, fødte uke 31+2. Vannet gikk uke 29 og frem til fødsel. 

Hadde svak livmorhals fra før, så de måtte følge meg opp tett. Under fødsel fant de ut at jeg hadde arrvev av koniseringene på livmorhalsen. Før det hadde jeg rier i mange timer utenatt det ville åpne seg mer. Så da de tenkte på koniseringene, måtte de da inn å åpne/fherne arrvev, først da gikk det fort. 

Tok celleprøve sist nå for mellom 6-7 uker siden, ikke gørt noe, så da er vel alt fint. :)

Lykke til 💖 håpe du blir kvitt det snart 😊

Anonymkode: 6146d...498

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...