Gå til innhold

Vrang mor og mormor

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig beskytte seg selv og barna. Og da må man faktisk sette hard mot hard. For ellers så godtar man oppførselen. Og det viktigste man bruker unødvendig mye tid og stress-har på det. Noen ganger er det beste å ha minium eller null kontakt. Man hadde aldri godtat sånn oppførsel av andre, hvorfor skal man godta det av familie? 

Anonymkode: cc48e...3d3

Ikke misforstå meg. Først og fremst mener jeg man skal beskytte barna, og seg selv. Og jeg er tydelig på at man MÅ sette grenser. 

Men familie er familie, man strekker seg litt lengre. Jeg snakker basert på egen erfaring, basert på situasjoner i egen familie. Familiemedlemmet som ble vanskeligere og vanskeligere, som alle trakk seg unna, jeg fortsatte å prøve. Da hun fikk en diagnose, og fortalte meg at uten min støtte og tålmodighet hadde hun gjort slutt på alt for lenge siden, var alt verdt det. Min egen søster, etter år med ufordragelig oppførsel fra hennes side, da det smalt enda en ferie, og jeg valgte å si "du og jeg, nå setter vi oss ned her, og prater til det ikke er mer å prate om, den eneste reglen er at det ikke er lov å forlate rommet.", som igjen førte til renset luft og et fantastisk og nært forhold (selvfølgelig etter et-par runder til). 

Ikke alle historier ender godt. Innimellom kommer idiotisk oppførsel fra idioter... Men veldig ofte handler det om å se mennesket, eller sykdommen, bak. Så ja, jeg velger å la familie gå noen ekstra runder. 

Anonymkode: c0b36...d6e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

. Så ja, jeg velger å la familie gå noen ekstra runder. 

Og det trror du ikke vi andre har gjort heller?

Gitt de sjanse på sjanse i mange år?

Før vi ga opp?

Og tror du det er en ønske sitausjon for oss?

Vi alle skulle ønske en bedre familie, og noen ganger må man tenke på hva som er best for deg, og spesielt i dette tilfelle når ts har barn.  Det er ikke noe galt i å kutte familie ut eller begrense kontakten. Og her har ikke bare ts seg selv å beskytte,men barna sine,og de kommer før foreldrene hennes! 

Psykisk misshandling er like ille som fysisk-og kan gjøre store skader når det blir gjort på barn.

De trenger å blir beskyttet fra bestemor!

Hadde du sagt det samme om moren slo ts og barna hennes?

Anonymkode: 574f6...4fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke misforstå meg. Først og fremst mener jeg man skal beskytte barna, og seg selv. Og jeg er tydelig på at man MÅ sette grenser. 

Men familie er familie, man strekker seg litt lengre. Jeg snakker basert på egen erfaring, basert på situasjoner i egen familie. Familiemedlemmet som ble vanskeligere og vanskeligere, som alle trakk seg unna, jeg fortsatte å prøve. Da hun fikk en diagnose, og fortalte meg at uten min støtte og tålmodighet hadde hun gjort slutt på alt for lenge siden, var alt verdt det. Min egen søster, etter år med ufordragelig oppførsel fra hennes side, da det smalt enda en ferie, og jeg valgte å si "du og jeg, nå setter vi oss ned her, og prater til det ikke er mer å prate om, den eneste reglen er at det ikke er lov å forlate rommet.", som igjen førte til renset luft og et fantastisk og nært forhold (selvfølgelig etter et-par runder til). 

Ikke alle historier ender godt. Innimellom kommer idiotisk oppførsel fra idioter... Men veldig ofte handler det om å se mennesket, eller sykdommen, bak. Så ja, jeg velger å la familie gå noen ekstra runder. 

Hvordan våger du å antyde at de som har familie på avstand eller kuttet de ut, at de har gitt opp familien sin for lett!

Blir kvalm!

Anonymkode: 667ab...8b5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan våger du å antyde at de som har familie på avstand eller kuttet de ut, at de har gitt opp familien sin for lett!

Blir kvalm!

Her trekker du innlegget mitt helt ut av sammenheng, og tolker det som kritikk av deg. Jeg svarer TS, ingen andre. Hun beskriver en vanskelig situasjon, og ber om råd. Og mitt råd når problemene er som hun beskriver, å forsøke å se mennesket eller sykdommen bak atferden. 

Har du valgt å kutte ut nære familiemedlemmer er det selvfølgelig helt og holdent ditt valg. Og dine grunner for det legger jeg meg ikke bort i. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her trekker du innlegget mitt helt ut av sammenheng, og tolker det som kritikk av deg. Jeg svarer TS, ingen andre. Hun beskriver en vanskelig situasjon, og ber om råd. Og mitt råd når problemene er som hun beskriver, å forsøke å se mennesket eller sykdommen bak atferden. 

Har du valgt å kutte ut nære familiemedlemmer er det selvfølgelig helt og holdent ditt valg. Og dine grunner for det legger jeg meg ikke bort i. 

Mitt råd er å sette barna hennes først, ikke moren/foreldre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Amen!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Amen!

Hva mener dere hun bør gjøre i denne situasjonen? Kutte moren tvert? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bergen, regner jeg med... hender dialekten (dialekta?) smitter over på skriftspråk. 

Hva tenkte du? Hvorfor ikke utdype? 

Det er korrekt å skrive både hytten og hytta. Begge bøyninger er tillatt. Noen steder i landet (Bergen for eksempel som du nevner), bruker man ikke hunkjønn. Begge former er tillatt og begge former er like riktig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva mener dere hun bør gjøre i denne situasjonen? Kutte moren tvert? 

Så du mener at det er okay å utsette barna sine for å bli kjeftet på av mormor slik at at de begynner å gråte?

For det er viktig å se bak sykdommen.

Hva skjer den dagen når mormor blir så forbanna og klapper til barna?

Er det okay?

Skal man holde kontakten uansett hva hun gjør, fordi hun er i familie?

Hva med barna da?

Er ikke de i familie å?

Om de velger å se bak sykdommen til mormor som voksene, kjempe flott på flere måter.

Den aller vitkigste er fordi da er barna som bestemmer og velger det selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, altflyter said:

Det er korrekt å skrive både hytten og hytta. Begge bøyninger er tillatt. Noen steder i landet (Bergen for eksempel som du nevner), bruker man ikke hunkjønn. Begge former er tillatt og begge former er like riktig. 

så interresant du.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at det er okay å utsette barna sine for å bli kjeftet på av mormor slik at at de begynner å gråte?

For det er viktig å se bak sykdommen.

Hva skjer den dagen når mormor blir så forbanna og klapper til barna?

Er det okay?

Skal man holde kontakten uansett hva hun gjør, fordi hun er i familie?

Hva med barna da?

Er ikke de i familie å?

Om de velger å se bak sykdommen til mormor som voksene, kjempe flott på flere måter.

Den aller vitkigste er fordi da er barna som bestemmer og velger det selv.

Jeg mener som jeg allerede har skrevet bør barna beskyttes.  

Som jeg allerede har spurt deg om - hva mener du TS bør gjøre?

Hvorfor ikke dele dine innspill, og dine tanker, knyttet til HI? Mulig dine erfaringer er det som får TS til å ta det riktige valget, så hvorfor ikke bruke energien på det, i stedet for å svare meg? 

Jeg trur TS har godt av mange ulike innspill. Både fra meg, som har opplevd at dialog kan virke. Og fra deg, som tydeligvis har opplevd det motsatte. Ingen av oss kan gi henne et svar som passer 100% i  hennes situasjon. Fordi ingen av oss er i akkurat denne situasjonen. Men sammen kan vi kanskje dele erfaringer, som kan bety noe for henne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg allerede har spurt deg om - hva mener du TS bør gjøre?

Det har jeg svart på.

Barna MÅ bli beskyttet fra mormor.

Det er ikke å okay å utsette barna sine for utskjellinger fra mormor som gjør at de kommer løpende gråtende hjem.

Dette er en person som ikke klarer å styre seg selv, og jeg er redd for at en dag så klarer hun ikke å styre seg nok-og det blir mer enn bare ord...

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sist mine foreldre passet barna ringte barna gråtende, og hadde blitt skjelt ut for en filleting. Helt urimelig i forhold til hva som var gjort (den ene hadde svart mormor utydelig), og også den som ikke hadde gjort noe fikk en voldsom skyllebøtte. Og min far støttet min mor, som vanlig, istedenfor å roe ned situasjonen.

Anonymkode: 0290b...67b

Når det begynner å gå utover ungene, så må det tas et oppgjør. Det er fryktelig vanskelig, men nødvendig. Kan dere søsken gå sammen og snakke med henne? Hun må sannsynligvis ha klar og tydelig tale, ikke innpakket i metaforer.

Har hun noen gang blitt utredet for pf? Det høres jo ut som dette har vart mer eller mindre alltid? Og nå kan det ha kommet overgangsalder etc. på toppen.

For å kanskje redde barnas forhold til henne, må det gjøres noe raskt.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si

Hun kan jo være bipolar, eller ha andre psykiske tilstander som påvirker henne. Du mener det er noe som plaget henne, kanskje du kan spørre? Det kan være at hun hadde en dårlig barndom hun aldri har fått bearbeidet, at hun giftet seg med feil mann, at hun har en pessimistisk og negativ innstilling av natur, at hun har opplevd traumer og er "sjalu" på dere spm er så lykkelige, hvem vet. Kan ha blitt utsatt for overgrep, aldri blitt sett av foreldre, ha mistet et barn....

Kanskje faren din vet hvorfor hun er sånn? Kan hende hun hadde hatt godt av terapi for å legge vekk de negative og vonde følelsene?

Anonymkode: 01b76...9e0

Oi, her hadde tråden virkelig tatt av fra sist jeg leste, så får velge ut å svare på noe. 

Jeg vet har hun opplevd overgrep i barndommen, men jeg vet ikke mer enn at det skjedde noe barn ikke skal utsettes for. Jeg har mine tanker om det, men siden det er noe min mor aldri har snakket om, så blir det ren gjetning. Det var min far som lettet litt på sløret for mange år siden, men bare såvidt. Hun mistet også et barn mellom meg og mitt søsken, men det var tidlig/midt i svangerskapet. Det var sikkert ikke en god opplevelse uansett, da hun "fødte" hjemme, alene. Om hun føler at hun er gift med rett mann kan jeg ikke svare på. Hun kunne iallefall ikke hatt en snillere og mer støttende mann enn min far. Det virker som de har gode følelser for hverandre, selv om det var mye krangel da jeg vokste opp, og fremdeles er det. (De krangler seg imellom, selv om han bortimot alltid forsvarer henne når andre reagerer, og veldig ofte bare føyer seg når hun er urimelig.) 

Hun forskjellsbehandlet meg og mitt søsken mye under oppveksten, og det har vi hatt noen samtaler om. Hun forklarte dette med at jeg hadde en personlighet som skremte henne (jeg var litt vilter), mens mitt søsken var mer lik henne. Dette har vi satt strek over, og jeg vet i dag at hun er like glad i oss begge. Hun har imidlertid forskjellsbehandlet barnebarn noe, og det tok jeg og mitt søsken opp med henne for vel et år siden. Det har kommet seg noe siden. Også for neste generasjon er det den som har vært litt vilter som har fått mye skjenn, og som fort ble pekt ut som syndebukk når noe skjedde. (Selv når det ikke var tilfellet.) 

Ja, jeg tror hun bærer på noe som ikke er leget, og som gjør at hun ikke takler ting på en bra måte alltid. Jeg vet at hun elsker oss barn, og at hun er utrolig stolt av barnebarn, og det er veldig synd at dette ødelegger relasjonene litt. 

Jeg gleder meg til å reise på hyttA med familien, og jeg gruer meg. Barna det samme. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde ALDRI latt de passe barna. At mormor er sur og gretten skal ikke gå ut over barnebarna. 

Anonymkode: 71310...235

Denne.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordelen er at du og ditt søsken, med familie, kan utgjøre en felles front. Utfordringen er at hun neppe ser seg selv, og at dere ikke har støtte i far. 

Nå har jeg bare ditt innlegg å forholde meg til, og man skal ikke slenge om seg med diagnoser. Men tanken om psykisk sykdom slo meg. Både mtp at de måtte skylde på PMS på den måten, og irrasjonell oppførsel nå. Kanskje din far vet noe, og forsøker å beskytte? 

Jeg ser mange, som alltid i slike tråder, slenger ut at man bare får droppe slike mennesker, og kjøre hardt mot hardt... Så enkelt er det ikke i nære relasjoner. Mitt svar er alltid noe midt i mellom. Man må vise raushet, og omsorg for nær familie, og ikke minst forsøke å sette seg inn i deres situasjon, og hva som ligger bak slik oppførsel. Samtidig er det viktig at du skjermer deg selv, og ikke minst dine barn. 

Herunder si fra, "vi blir i tre dager, på grunn av xx og xx som skjedde sist". "vi var enige om at du ikke skulle xx, så nå drar vi hjem". "Vi avtalte at vi skulle være hjemme til 17, beklager at middagen ble ferdig før, men nå synes jeg du er urimelig og dette er ikke et trivelig miljø for oss". Får man urimeligheter og kjefting tilbake fjerner man seg fra situasjonen, og/eller svarer saklig, og faller ikke til et nivå med kjefting og smelling. 

Takk for et klokt innlegg. Jeg er enig i at man bør vise raushet og omsorg for nær familie, og det har det også vært og er mye av i min familie. Jeg har tatt noen valg i livet som ga meg en del utfordringer, og min familie har vært en god støtte for meg gjennom dette. De har hjulpet meg både praktisk og økonomisk da jeg ble alene med barn. Dette er noe man ikke glemmer så lett, og selvfølgelig ønsker jeg ikke å vende ryggen til dem. 

Det jeg ønsker mest av alt er å forstå, og å hjelpe min mor til å se at dette er noe hun må gjøre noe med, før det blir et større problem. Hun er snill og god på bunnen, men det overskygges til dels av dette, og det går ut over relasjon til barn, svigerfar og barnebarn. Jeg ønsker ikke å måtte si til barna mine at mormor er egentlig snill. Jeg ønsker å kunne si at mormor er snill. Punktum. Og jeg ønsker at de skal si seg enig i det. For egentlig er hun snill. Det vet jeg!

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 3/26/2018 at 6:51 PM, AnonymBruker said:

Takk for et klokt innlegg. Jeg er enig i at man bør vise raushet og omsorg for nær familie, og det har det også vært og er mye av i min familie. Jeg har tatt noen valg i livet som ga meg en del utfordringer, og min familie har vært en god støtte for meg gjennom dette. De har hjulpet meg både praktisk og økonomisk da jeg ble alene med barn. Dette er noe man ikke glemmer så lett, og selvfølgelig ønsker jeg ikke å vende ryggen til dem. 

Det jeg ønsker mest av alt er å forstå, og å hjelpe min mor til å se at dette er noe hun må gjøre noe med, før det blir et større problem. Hun er snill og god på bunnen, men det overskygges til dels av dette, og det går ut over relasjon til barn, svigerfar og barnebarn. Jeg ønsker ikke å måtte si til barna mine at mormor er egentlig snill. Jeg ønsker å kunne si at mormor er snill. Punktum. Og jeg ønsker at de skal si seg enig i det. For egentlig er hun snill. Det vet jeg!

Spiller ingen rolle om de er.så lenge de ikke oppfører seg bra, jeg synes det er bekymringsfult at barna (og dere) GRUER dere til hyttetur og til tilbringe tid med henne.

Uansett dere har vel vært på hytta med dem nå, hvordan gikk det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler deg å lese trolltunge sine innelegg i denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet
På ‎26‎.‎03‎.‎2018 den 15.22, lyx22 skrev:

Kvinner i den alderen kan også få svingninger i hormoner som påvirker humøret deres og gjør dem crazy

Min mer 52 og har hatt det siden jeg kan huske

De trenger bare et skikkelig knull stakkars.  Av noen som fortsatt har "Tipp Topp" utstyr.    :P

Anonymkode: 310de...81e

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De trenger bare et skikkelig knull stakkars.  Av noen som fortsatt har "Tipp Topp" utstyr.    :P

Anonymkode: 310de...81e

Morsomt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...