Gå til innhold

Alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når blir man regnet som alenemor? Jeg skal ha barna mest, mens min eksmann skal ha de annen hver helg og en dag i uka. Jeg står derfor for alle utgifter og får bidrag av far. Men så står det at man kan få dobbel barnetrygd hvis man er alene, men får jeg det? Er det regnet som alene når han har samvær med dem og gir meg bidrag? (Har fast jobb og en normal lønn) og så står det at hvis familiens samlet inntekt er under en viss sum får man redusert pris i bhg. Jeg alene er under denne summen, men jeg og min eksmann til sammen er godt over. 

Anonymkode: c4f88...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du er 100% alene om å ha barna. Når der ikke er noe delt samvær, når der ikke er noen dager han har barna i det hele tatt, når du er 100% alene om barnet/-a.

Kvinner som reiser til Danmark og får barn er alenemødre.

Kvinner som går ut av et forhold, ordner 50-50 er samværesmødre. 

Anonymkode: 63aed...18e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kvalifisere til å regnes som aleneforelder med tanke på stønader, må man ha barna mer enn 50%. Så når barnas far bare skal ha dem annenhver helg kvalifiserer du mer enn godt nok til dobbel barnetrygd, ja. Det samme vil gjelde for rett til redusert betaling osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev:

For å kvalifisere til å regnes som aleneforelder med tanke på stønader, må man ha barna mer enn 50%. Så når barnas far bare skal ha dem annenhver helg kvalifiserer du mer enn godt nok til dobbel barnetrygd, ja. Det samme vil gjelde for rett til redusert betaling osv.

Tusen takk for svar, det var dette jeg lurte på 😊 

TS

Anonymkode: c4f88...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når blir man regnet som alenemor? Jeg skal ha barna mest, mens min eksmann skal ha de annen hver helg og en dag i uka. Jeg står derfor for alle utgifter og får bidrag av far. Men så står det at man kan få dobbel barnetrygd hvis man er alene, men får jeg det? Er det regnet som alene når han har samvær med dem og gir meg bidrag? (Har fast jobb og en normal lønn) og så står det at hvis familiens samlet inntekt er under en viss sum får man redusert pris i bhg. Jeg alene er under denne summen, men jeg og min eksmann til sammen er godt over. 

Anonymkode: c4f88...c9f

Du må søke NAV om utvidet barnetrygdfor enslige foreldre når du har barnet over ca 55%.

Du kan søke om redusert betaling av barnehage. Stønad altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er enslig forsørger kan du søke om utvidet barnetrygd og overgangsstønad fra nav om du har barnet mer enn 50%, du sier barnet er hos far annenhver helg og onsdag, da kan du søke om disse stønadene. Du kan også søke kommunen om redusert foreldrebetaling for barnehagen.

Anonymkode: 395ff...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når blir man regnet som alenemor? Jeg skal ha barna mest, mens min eksmann skal ha de annen hver helg og en dag i uka. Jeg står derfor for alle utgifter og får bidrag av far. Men så står det at man kan få dobbel barnetrygd hvis man er alene, men får jeg det? Er det regnet som alene når han har samvær med dem og gir meg bidrag? (Har fast jobb og en normal lønn) og så står det at hvis familiens samlet inntekt er under en viss sum får man redusert pris i bhg. Jeg alene er under denne summen, men jeg og min eksmann til sammen er godt over. 

Anonymkode: c4f88...c9f

Hei. Du vil kunne få utvidet barnetrygd, det betyr, har du et barn får du får 2, Du får for et barn ekstra. Det ,ed overgangsstønad regnes ut fra lønnen. Men ta kontakt med NAV, det med barnetrygd løser seg med en gang. Når du flytter må du melde flytting på deg og barna, så får du også reduksjon i skatten Du vil få redusert barnehage og sfo betaling. Jeg fikk begge deler når jeg hadde barn i den alderen hvor det var nødvendig. Her regnes ikke den samlet inntekt. Det er den som barna boende på sin adresse som får det og regning på stå på deg. Det er mange som hyler opp om en kan kalle seg alene mor, siden barna er hos far på samvær, men du er alene med barna mesteparten av tiden. Men du har rett  på dette jeg nevner. Bare søk på NAV.NO

Anonymkode: ff35c...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar!! ❤😊

Anonymkode: c4f88...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...