Gå til innhold

Borelliose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg ha påvist borelliose.

Etter en urinvegsinfeksjon begynnte helveten med smerte.Smerte langs ryggsøylen, hele magen, nakke og hodepine hver dag, ledd og muskelsmerter og jeg er så uendelig trøtt og svak. Jeg fikk antibiotika for urinvegsinfekt og en bredbåndantibiotikum. Det var for fem måneder siden. Jeg ha Tramadol, men legen sa jeg skal ikke ta for mye. Så kjemper jeg mot smerte og sover mye. Prøver å ta fire tabletter daglig. Av og til ha jeg flaks og ha to smertefrie dager. Hva kan jeg gjøre? Hadde ct,mrt fra hode, røntgen og flere blodprøver. Kan legen ikke gjøre mer.Hvor lenge skal jeg ligge her som en palle? Kjenner ikke norsk helsevesen så godt og hvet ikke hvordan rutiner er. Jeg er takknemlig for hver tipps jeg få.

Anonymkode: dac16...347

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen nevro borreliose høsten-15. Ferdig behandlet her til lands. Er nå på AAP, og jobber 10%. Er i utlandet for behandling. Mitt råd, dra til Polen. Meld deg inn på ulike borreliose sider på EN.

Anonymkode: 853bf...e7b

Skrevet

Hei. Du er faktisk "heldig" som har fått diagnosen her til lands. Mange som sliter i mange år uten at legene forstår hva som er galt. Jeg har selv vært behandlet her til lands. Standar behandling.  Ble ikke frisk. Er en av mange norske som nå har reist til utlandet.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk

Jeg tror det er en godt lege jeg ha. Han er virkelig interessert å hjelpe meg. Viktig er å spør etter. Når jeg ønsker en spesiell behandling kan jeg forvente det eller er det galt? Kjekker det med utlandet. Då må jeg betale behandlingen self?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk

Jeg tror det er en godt lege jeg ha. Han er virkelig interessert å hjelpe meg. Viktig er å spør etter. Når jeg ønsker en spesiell behandling kan jeg forvente det eller er det galt? Kjekker det med utlandet. Då må jeg betale behandlingen self?

Dessverre så er det ganske tydelige etningslinjer i forhold til hvor lenge du evt kan gå på AB her til lands. 

Behandling i utlandet må du betale selv. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Trude.lutt said:

Dessverre så er det ganske tydelige etningslinjer i forhold til hvor lenge du evt kan gå på AB her til lands. 

Mener du det er synd at vi driver etter forsvarlighetsprinsipper? Det er IKKE dokumentert at slik langvarig antibiotikabehandling har gunstig effekt på grunnlidelsen. Derimot vet vi at det kan ha store og farlige bivirkninger, samt at det bidrar til å drive opp resistens i bakteriefloraen.

Dessverre er et veldig malplassert ord i denne sammenhengen.

Anonymkode: 8388d...500

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Trude.lutt skrev:

Ja, uuutrolig trist at vi prøver å forebygge utvikling av multiresistente bakterier som innen 2050 vil være en like stor fare for mennesker i verden som krig! TENK så idiotisk å tenke langsiktig fremfor å gi folk unødvendige antibiotikabehandlinger

Anonymkode: c61be...0df

Skrevet
På 26.3.2018 den 20.18, AnonymBruker skrev:

Ja, uuutrolig trist at vi prøver å forebygge utvikling av multiresistente bakterier som innen 2050 vil være en like stor fare for mennesker i verden som krig! TENK så idiotisk å tenke langsiktig fremfor å gi folk unødvendige antibiotikabehandlinger

Anonymkode: c61be...0df

Tenker det er lett å kritisere langtidsbehandling når det ikke er en selv som er syk..... gikk selv flere runder med meg selv og familien før jeg valgte langtidsbehandling. På den klinikken jeg får behandling er det over 200 norske som går. Jeg fikk beskjed om at jeg har varige skader pga borreliose,(kronisk fatigue, smerter og kognitive utfall) og at det dessverre ikke finnes behandling. Er mye bedre etter 5 mnd.

Er du like kritisk til AB som blir brukt forebyggende i dyrefôr?

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svaret. Det er så enkel å sir nei til antibiotika. Når man er syk har man ingen annen mulighet å si nei takk. Antibiotika få dem som er akutt syk ikke for en kvise. Legen hvet sikker hva h*n gjør. Jeg ståler ikke blind på leger og forsøke å finne ut self hva er mulig. Jeg hadde en pleietrengende familiemedlem og har sett helsevesenet fra en annen side. Det har preget meg sterk. Dere kritikere hvet dere egentlig at det er vanskelig å behandle borelliose. Borelliosebakterier hjemmer seg i nervesystemet og da er det vanskeliger å bli kvitt dem. Når man hadde infeksjoner fra før er det enda vanskeligere. Det er ingen vits å ha smerter nesten uten pause. Hadde jeg ikke antibiotika var jeg ikke i live.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...